الرضاعة الطبيعية و ضوابط الفقهية The breastfeeding and its legal controls




قد علمنا من موضوع (فشل النمو) في فئة الأيتام: كيف إن الأطفال في دور الأيتام الذين يفتقدون الرضاعة الطبيعية والحنان والمودة والعطف بطريقة منفصلة عن بقية الأطفال قد تؤدي إلي الوفاة الإكلينيكية، وربما انت تعلم عن أسوأ ملجأ للبنات تحت سن السنتين في العالم بالصين، هؤلاء البنات يقل وصولهن للعاطفة لدرجة لا توصف وإن ذلك يؤثر علي بقية حياتهن كلها إن كن من الناجين من الوفاة المحققة، هذا الموضوع الذي بين أيدينا يتحدث عن تطوع الرضاعة للأطفال الأيتام في ظروف وجود أيتام بأعداد كبيرة سواء في دور الأيتام أو مخلف من الحروب أو حتي للكفالة الشخصية ، وذلك من عدة نواحي " الناحية الفقهية وفضايا الهوية – الناحية الصحية لتعاطي هرمونات للمرأة المتبرعة سواء كانت ثيب أو بكر" دعنا نبدأ..


الرضاعة 

هي مصّ الثَّدي، يقال: رضع إذا مصَّ الثدي لأخذ اللبن، وفي حكمه ما يُسقى من اللبن، الرضعة هي إمساك الثَّدي ومصّ اللَّبن، فإذا تركه ثم عاد إليه فهذه الرضعة الثانية، سواء كان في مجلسٍ، أو في مجالس، أو في أيام، أو في ليالي، فإنَّ الكبير لا يُؤثر فيه الحليب، وإنما يُؤثر به حاجته الأخرى من الطعام والشراب الآخر.وقد  قال الترمذيُّ رحمه الله وجماعة بلفظ: توفي النبيُّ والأمر على ذلك، دلالة على أنه لا بدَّ من خمسٍ في الرضاع.

قال تعالي 
(وَأُمَّهَاتُكُمُ اللَّاتِي أَرْضَعْنَكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ مِنَ الرَّضَاعَةِ) [النساء:23]


بعض الأحاديث التي جاءت في هذا السياق 

1139- وَعَن عائشةَ قَالَتْ
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ﷺ: انْظُرْنَ مَنْ إِخْوَانُكُنَّ، فَإِنَّمَا الرَّضَاعَةُ مِنَ الْمَجَاعَةِ. مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ.


1140- وَعَنْهَا قَالَتْ: جَاءَتْ سَهْلَةُ بِنْتُ سُهَيْلٍ فَقَالَتْ: يَا رَسُولَ اللَّهِ
إِنَّ سَالِمًا مَوْلَى أَبِي حُذَيْفَةَ مَعَنَا فِي بَيْتِنَا، وَقَدْ بَلَغَ مَا يَبْلُغُ الرِّجَالُ، قَالَ: أَرْضِعِيهِ تَحْرُمِي عَلَيْهِ. رَوَاهُ مُسْلِمٌ.


1141- وَعَنْهَا: أَنْ أَفْلَحَ أَخَا أَبِي الْقُعَيْسِ جَاءَ يَسْتَأْذِنُ عَلَيْهَا بَعْدَ الْحِجَابِ، قَالَتْ
فَأَبَيْتُ أَنْ آذَنَ لَهُ، فَلَمَّا جَاءَ رَسُولُ اللَّهِ ﷺ أَخْبَرْتُهُ بِالَّذِي صَنَعْتُ، فَأَمَرَنِي أَنْ آذَنَ لَهُ عَلَيَّ، وَقَالَ: إِنَّهُ عَمُّكِ. مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ.


1142- وَعَنْهَا قَالَتْ: كَانَ فِيمَا أُنْزِلَ فِي الْقُرْآنِ
عَشْرُ رَضَعَاتٍ مَعْلُومَاتٍ يُحَرِّمْنَ، ثُمَّ نُسِخْنَ بِخَمْسٍ مَعْلُومَاتٍ، فَتُوُفِّيَ رَسُولُ اللَّهِ ﷺ وَهِيَ فِيمَا يُقْرَأُ مِنَ الْقُرْآنِ. رَوَاهُ مُسْلِمٌ.

1147- وَعَنْ عُقْبَةَ بْنِ الْحَارِثِ أَنَّهُ تَزَوَّجَ أُمَّ يَحْيَى بِنْتَ أَبِي إِهَابٍ
 فَجَاءَتِ امْرَأَةٌ فَقَالَتْ: قَدْ أَرْضَعْتُكُمَا، فَسَأَلَ النَّبِيَّ ﷺ فَقَالَ: كَيْفَ وَقَدْ قِيلَ؟ فَفَارَقَهَا عُقْبَةُ، وَنَكَحَتْ زَوْجًا غَيْرَهُ. أَخْرَجَهُ الْبُخَارِيُّ.


 عدة مسائل من الناحية الفقهية 

1- المسألة الأولي  (الرضاعة المُستحثة)

حكم الرضاعة المستحثة فيه اختلاف فقهي، حيث يرى بعض العلماء أنها

يري بعض الفقهاء أنها: جائزة بشروط مثل

أ - عدم وجود ضرر عليها وعلى الطف وذلك من خلال أدوية مخصصة ولا ينتج عنها ضرر على الأم أو الطفل

ب- أن يكون الهدف شرعياً مثل احتضان طفل

 فيما يرى آخرون منعها لما فيها من

مخالفات صحية أو اعتبارات شرعية. تعتمد الإجابة على ما إذا كانت الرضاعة المستحثة قد أثارت لبن المرأة وتترتب عليها آثار شرعية (مثل التحريم بالرضاع) أم لا، يرى آخرون أنها غير جائزة لما فيها من ضرر محتمل، حيث أن الثدي يحتاج إلى مراحل معينة من التحفيز الطبيعي لإدرار الحليب، والرضاعة المستحثة لا تكون طبيعية، أو وجود مخالفات صحية أو اعتبارات شرعية تمنعها، حيث يجب أن يكون الهدف من الرضاعة المستحثة شرعياً، مثل إعطاء طفل يتيم فرصة للتنشئة الأسرية، ولا يجب أن يكون لغرض شخصي أو غير شرعي. 


2- المسألة الثانية (صب حليب المرأة في إناء)

ثبوت التحريم
الجمهور على ثبوت التحريم بالرضاع إذا صُب لبن المرأة في إناء ثم سُقي للطفل عن طريق الفم إلا أن يكون بشرط أن يكون الرضاع في السنتين الأول من حياة الطفل وتكون الرضعات خمس رضعات فأكثر.

قال ابن قدامة
أصح الروايتين أن التحريم يثبت بذلك كما يثبت بالرضاع، وهو قول الشعبي والثوري وأصحاب الرأي وبه قال مالك، ولأن هذا يصل به اللبن إلى حيث يصل بالارتضاع ويحصل به من إنبات اللحم وإنشاز العظم ما يحصل من الارتضاع فيجب أن يساويه في التحريم.

قال ابن قدامة أيضاً
وإنما يحرم من ذلك مثل الذي يحرم بالرضاع وهو خمس في الرواية المشهورة .. ولو حلبت في إناء دفعة واحدة ثم سقته غلاما في خمسة أوقات فهو خمس رضعات . المغني.

3- المسألة الثالثة: شرط الرضاعة في المجاعة 

أن يكون في الحولين في حال المجاعة، فإن كان فوق الحولين فلا يُؤثر

شروط الإرضاع في المجاعة التالي

أ - أن يكون في الحولين
ويدل عليه: إنما الرضاعة من المجاعة، فالمجاعة محل الحولين، ويدل عليه قوله تعالى: وَالْوَالِدَاتُ يُرْضِعْنَ أَوْلَادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِ لِمَنْ أَرَادَ أَنْ يُتِمَّ الرَّضَاعَةَ [البقرة:233]، فدلَّ على أنَّ انتظامها نهاية الحولين، وما بعد الحولين ليس محل رضاعةٍ إلا عند حاجة رضاعةٍ

ب- أن يكون خمس رضعات
ويدل عليه حديث عائشة ويدل على حديث عائشة رضي الله عنها: لا تُحرم المصَّة والمصتان، وفي رواية أبي داود: ولا المصتان، المعنى: أن جنس الرضاع من غير عددٍ لا يكفي، بل لا بدَّ من عددٍ.


المسألة الرابعة: الرضاع كما يتعلق بالمرأة يتعلق بالرجل أيضًا
 لأنَّ اللبن لبنهما، فالفحل واللقاح واحد، فكما أن المرأة تكون أمًّا، فالزوج يكون أبًا في الرضاع، وكما أنَّ إخوانها أخوالًا للرضيع، فهكذا إخوان الزوج يكونوا أعمامًا للرضيع، وأخواته عمَّاته، هذا هو الذي عليه جمهور أهل العلم، وهو الصواب: أنَّ الرضاع يُؤثر في حقِّ المرأة والرجل جميعًا؛ لأنَّ اللقاح واحد، وأنه كالنسب؛ ولهذا قال عليه الصلاة والسلام: يحرم من الرضاع ما يحرم من النَّسب، فكما تحرم العمَّة من النَّسب، تحرم العمَّة من الرضاع، والخالة من النَّسب كالخالة من الرضاع، وهكذا، والله أعلم.


المسألة الخامسة: من يسمح لها بالإرضاع في الإسلام؟

أما حديث زياد السَّهمي فهو يدل وإن كان مُرسلًا، لكن يُستأنس به في اختيار المرضعة، وأن تكون من النساء الطيبات المعروفات بالاستقامة، المعروفات بالدِّين، المعروفات بالأخلاق الفاضلة؛ لأنَّ اللَّبن قد يُؤثر، قد ذكر الأطباء في هذا أشياء كثيرة، فالحاصل أنَّ استرضاع الطيبة والمعروفة بالأخلاق الفاضلة وعدم الحماقة أولى، وإن كان لا تقوم به حُجَّة؛ لأنه مرسل، لكن يُستأنس به في اختيار المرأة الصالحة الطيبة الأخلاق.


المسألة السادسة: حالة البكر والآيسة من المحيض

ليس بشرطٍ أن يكون لبنها عن حملٍ، الصحيح ليس بشرطٍ؛ لو أنَّ امرأةً درت وأرضعت صار ولدها، وصار إخوتها أخوالًا، وأبوها جدًّا، وأمها جدةً، هذا هو الصواب: أن الشَّارع ما شرط: لا في الكتاب، ولا في السنة، ليس بشرطٍ أن يكون هناك زوج أو وطء.

يرى جمهور العلماء
 أن لبن المرأة التي تترتب عليه آثاره لا يشترط أن يكون قد ثاب – اجتمع - مِن جماع زوج أو بعد ولادة ، بل لو تناولت شيئاً درَّ بسببه لبنها فأرضعت به ولداً صار هذا الرضيع ولداً لها بالرضاعة ، ولذا فلم يمنعوا أن تكون المرأة بكراً لم يسبق لها زواج ترضع فتصير أمّاً في الرضاعة ، وهو مذهب مالك والشافعي وأبي حنيفة ، ورجحه المردواي وابن قدامة الحنبليان .

انظر جواب السؤال رقم ( 118709 ) .
وعليه : فالمرأة التي تتناول أدوية أو أغذية نافعة غير ضارة فتدر بسببها لبنها ترضع به طفلاً خمس مرات وعمره سنتان فأقل : فإنه يكون ابناً لها في الرضاعة.


المسألة السابعة: من الذي يتأثر برضاعة الرضيع؟

ما تؤثرالرضاعة في أقارب الرضيع إلا ذريته فقط أما إخوانه وأخواته ما يُؤثر، الرضيع وزوجته وأولاده فقط


المسألة الثامنة: الإنفاق علي المُرضع

قال تعالي 
وَعَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَكِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ [البقرة:233]
يتحدد بالعُرف في كل زمانٍ، وفي كل مكانٍ بحسب ذلك، فليس عُرفنا في هذا كعُرفهم في المغرب، أو عُرف أهل إندونيسيا، أو في البلاد الأخرى، كل ذلك لهم عُرفهم في مآكلهم ومشاربهم وملابسهم وغير ذلك، فعلى كل إنسانٍ في محله وفي قبيلته وفي بلده أن يقوم بالواجب حسب المعتاد بين أمثاله، وهذا دليل على وجوب النَّفقة، وأنه يكفيه في الإثم بخله وحبسه النَّفقة عمَّن يملك إطعامه وإسقاءه، والواجب عليه أن يبذل هذه النَّفقة، سواء كانت لبني آدم: كالزوجة والأقارب والمملوك، أو كانت للبهائم، حقٌّ عليه أن يقوم بالواجب ولا يقصر، ولا يظلم.

وحديث أبي هريرة
 في الرجل الذي قال: يا رسول الله، عندي دينار .. إلى آخره. جاء في عدة روايات، في إحداها قال: تصدق به على نفسك، قال: عندي آخر؟ قال: تصدق به على ولدك، قال: عندي آخر؟ قال: تصدق به على أهلك، قال: عندي آخر؟ قال: على خادمك، قال: عندي آخر؟ قال: أنت أعلم به.

 أجر الأم المرضعة في حالة الزوجية قائمة 
الزوجة إذا طلبت أجراً على إرضاع ولدها استحقت الأجرة على أبيه، على مذهب الحنابلة والشافعية وهو القول الراجح 

أجر الأم المرضعة إذا أرضعت ولد زوجها من امرأة أخري 
 تستحق أجرة الرضاع على زوجها إذا أرضعت ولده من غيرها، هذا و إرضاع أولاده من غيرها  تلزمه بلا خلاف نعلمه


تأخذ المرضع أجرها بالإتفاق؟ 
أجرة الرضاع تكون بحسب اتفاق الطرفين عليها، فإن لم يحصل اتفاق على أجرة معينة استحقت الزوجة أجرة مثلها سواء تعلق الأمر بإرضاع ولدها أو ولد زوجها من غيرها

 المرجع في تحديد أجرة المثل
 إلى تقدير الثقات من أهل الخبرة والتجربة، وأجرة الرضاع تستحقها الزوجة عوضاً عن الرضاع، وبالتالي فلا يحق للزوج استرجاعها عند حصول الخلع أو الطلاق.


المسألة التاسعة: ماذا يترتب علي الرضاعة؟
تحريم النكاح
جواز الخلوة 
جواز النظر 
والمحرمية في السفر
 ولا يثبت به نسبٌ 
ولا وجوب نفقة 
 لا يقع به توارث 


المسألة العاشرة: الإنفاق علي المُرضع (المُطلقة)

المطلقة لا تجبر على إرضاع ولدها من الذي طلقها إلا أن تشاء هي ذلك ، فلها ذلك - أحب أبوه أم كره ، أحب الذي تزوجها بعده أم كره .

فإن تعاسرت هي وأبو الرضيع   
 أمر الوالد بأن يسترضع لولده امرأة أخرى ولا بد إلا أن لا يقبل الولد غير ثديها ، فتجبر حينئذ - أحبت أم كرهت ، أحب زوجها إن كان لها أم كره - .

فإن مات أبو الرضيع ، أو أفلس ، أو غاب بحيث لا يقدر علي الإنفاق عليها
 أجبرت الأم على إرضاعه ، إلا أن لا يكون لها لبن ، أو كان لها لبن يضر به : فإنه يسترضع له غيرها ، ويتبع الأب بذلك إن كان حيا وله مال .

فإذا أرادت هي أن تسترضع له غيرها وأبى الوالد
لم يكن لها ذلك ، وأجبرت على إرضاعه - قبل غير ثديها أو لم يقبل غير ثديها - إلا أن يكون لها لبن ، أو كان لبنها يضر به : فعلى الوالد حينئذ أن يسترضع لولده غيرها فإن لم يقبل في كل ذلك إلا ثدي أمه : أجبرت على إرضاعه إن كان لها لبن لا يضر به .


المسألة الحادية عشر: الفصال (الفطام)

فإن أرادا جميعا فصاله قبل الحولين  ، فإن كان في ذلك ضرر على الرضيع لمرض به ، أو لضعف بنيته ، أو لأنه لا يقبل الطعام : لم يجز ذلك لهما فإن كان لا ضرر على الرضيع في ذلك فلهما ذلك
. فإن أرادا التمادي على إرضاعه بعد الحولين فلهما ذلك ، فإن أراد أحدهما - بعد الحولين - فصاله وأبى الآخر منهما ، فإن كان في ذلك ضرر على الرضيع لم يجز فصاله ، وكذلك لو اتفقا على فصاله .


وإن كان لا ضرر على الرضيع في فصاله بعد الحولين
فأي الأبوين أراد فصاله - بعد تمام الحولين - فله ذلك ، هذا حق الرضيع ، والحق على الأب والأم في إرضاعه .

فإن كان فقيرا
كلفت إرضاعه ولا شيء لها على الأب الفقير ، فإن غاب وله مال وامتنع أتبع بالنفقة والكسوة متى قدر على مال .


فإن كانت مطلقة ثلاثا وأتمت عدتها من الطلاق الرجعي بوضعه
فلها على أبيه الأجرة في إرضاعه فقط 


فإن رضيت هي أجرة مثلها
فإن الأب يجبر على ذلك - أحب أم كره - ولا يلتفت إلى قوله : أنا واجد من يرضعه بأقل ، أو بلا أجرة 

فإن تعاسرا 
فإن لم ترض هي إلا بأكثر من أجرة مثلها وأبى الأب إلا أجرة مثلها فهذا هو التعاسر وللأب حينئذ أن يسترضع غيرها لولده إلا أن لا يقبل غير ثديها ، أو لا يجد الأب إلا من لبنها مضر بالرضيع ، أو كان الأب لا مال له : فتجبر الأم حينئذ على إرضاعه ، وتجبر هي والوالد على أجرة مثلها - إن كان له مال - وإلا فلا شيء عليه .

فإن مات الأب 
فكل ما ذكرنا أنه يجب على الوالد : من كسوة ، أو نفقة ، أو أجرة ، وللرضيع وارث فهو على وارث الرضيع - على عددهم لا على مقادير مواريثهم منه ، والأم من جملتهم : والزوج إن كان زوجها أبوها من جملتهم ، سواء كان للرضيع مال أو لم يكن ، بخلاف كسوته ، ونفقته إذا أكل الطعام ، فإن لم يكن له وارث فرضاعه على [ ص: 168 ] الأم - وارثة كانت أو غير وارثة ولا شيء لها من أجل ذلك من مال الرضيع ، بخلاف وجوب نفقتها في ماله - إن كان له مال ، ولا مال لها .

فإن كانت مملوكة وولدها عبدا لسيدها 
 أو لغير سيدها   : فرضاعه على الأم ، بخلاف كسوته ، ونفقته - إذا استغنى عن الرضاع .

فإن كانت مملوكة وولدها حر   
فإن كان له أب ، أو وارث ، فالنفقة ، والكسوة ، أو الأجرة على الأب ، أو على الوارث كما قدمنا ، فإن لم يكن له أب ولا وارث : فرضاعه على أمه .

فإن ماتت ، أو مرضت ، أو أضر به لبنها ، أو كانت لا لبن لها ، ولا مال لها 
 فعلى بيت مال المسلمين - فإن منع : فعلى الجيران يجبرهم الحاكم على ذلك 


دراسات ذات صلة 

الدراسة الأولي (فوائد الرضاعة الطبيعية)

تُقدّم الرضاعة الطبيعية فوائد صحية ونفسية كبيرة لكلٍّ من الرضيع والأم، بما في ذلك تعزيز الترابط، والحماية من الأمراض، وتقليل خطر إصابة الأم ببعض أنواع السرطان والأمراض المزمنة. ومن الناحية النفسية، يُمكنها أن تُخفّف من توتر الأم واكتئاب ما بعد الولادة، مع زيادة تقدير الذات وتعزيز رابطة قوية بين الأم والرضيع من خلال إفراز هرمون الأوكسيتوسين. أما بالنسبة للطفل، فهي تُنمّي شعورًا بالأمان وتُسهم في تقوية علاقته بمُقدّم الرعاية


الفوائد الصحية

للرضيع
تقليل خطر الإصابة بالأمراض
تُوفّر الرضاعة الطبيعية الحماية من مجموعة واسعة من الأمراض، والربو، وداء السكري، والسمنة، ومتلازمة موت الرضع المفاجئ (SIDS).

مناعة أقوى
يحتوي حليب الأم على أجسام مضادة، وخلايا دم بيضاء، وعوامل مناعية أخرى تُساعد على تعزيز جهاز المناعة لدى الرضيع.


تحسين النمو
ترتبط الرضاعة الطبيعية بتحسين الرؤية، ومهارات التفكير النقدي والاستدلال، وذاكرة أفضل، ومهارات حركية مُحسّنة.


الصحة على المدى الطويل
قد تُساعد التغذية المبكرة من خلال الرضاعة الطبيعية على تهيئة الظروف لصحة أفضل على المدى الطويل، مما قد يُقلل من خطر الإصابة بالسمنة وأمراض القلب والأوعية الدموية في مراحل لاحقة من الحياة.

للأم

تقليل خطر الإصابة بالسرطان
تُقلل الرضاعة الطبيعية من خطر إصابة الأم بسرطان الثدي والمبيض.


الحماية من الأمراض المزمنة
تُقلل من خطر الإصابة بارتفاع ضغط الدم والسكري وأمراض القلب، وخاصةً في فترة ما بعد انقطاع الطمث.


تعافي أسرع بعد الولادة
يُساعد هرمون الأوكسيتوسين الذي يُفرز أثناء الرضاعة الطبيعية الرحم على الانقباض إلى حجمه قبل الحمل، ويُقلل من نزيف ما بعد الولادة.


تقليل التعب
تُعزز الرضاعة الطبيعية دورة نوم واستيقاظ مُنتظمة، مما قد يُساعد في تقليل تعب الأم.

الفوائد النفسية

للرضيع
الشعور بالأمان
يُوفر القرب الجسدي للرضاعة الطبيعية الطمأنينة والشعور بالاستمرارية والأمان للطفل.


تعزيز التعلق
تُساعد الرضاعة الطبيعية الطفل على تعلم الثقة بمُقدمي الرعاية، وتُعزز الرابطة العاطفية مع الأم.

للأم
تقليل اكتئاب ما بعد الولادة
يُساعد إفراز هرمون الأوكسيتوسين أثناء الرضاعة على تنظيم المزاج، وتقليل التوتر، وتقليل خطر الإصابة باكتئاب ما بعد الولادة.


زيادة الثقة بالنفس وتقدير الذات
إن نجاح تغذية الطفل ورعايته يُعطي الأم شعورًا عميقًا بالإنجاز والقدرة.


تعزيز الترابط
تُعزز الاستجابة الهرمونية أثناء الرضاعة الطبيعية الرابط العاطفي والجسدي بين الأم وطفلها.


تقليل التوتر
تُساعد الرضاعة الطبيعية على تهدئة الأم، كما أن اتباع روتين مُنظم للرضاعة يُوفر شعورًا بالاستقرار.

الدراسة الثانية (الرضاعة الطبيعية للأيتام في دور الأيتام)

تكشف الدراسة عن إيمانٍ بالآثار الإيجابية لبرنامج الرضاعة الطبيعية التابع لجمعية رعاية الأطفال الأمريكية (ASOC)، باعتباره برنامجًا فريدًا لرعاية الأطفال في المملكة العربية السعودية. وفي مقدمة هذه الآثار الإيجابية، السعي إلى تأمين حياة طبيعية لهؤلاء الأطفال (تغذويًا وصحيًا ونفسيًا واجتماعيًا وثقافيًا) فقدوها بسبب ظروفٍ صعبة، بالإضافة إلى شعورهم بالانتماء إلى أسرة. ومع ذلك، تكشف الدراسة عن بعض التحديات، لا سيما تلك المتعلقة بالهوية والوصمة الاجتماعية والارتباك لدى الأطفال المهجورين. ومن بين أكبر التحديات التي كشفت عنها الدراسة قضايا الألقاب وعدم الشرعية. وهناك حاجة إلى مزيد من البحث حول تأثير برامج مثل برنامج الرضاعة الطبيعية التابع لجمعية رعاية الأطفال الأمريكية (ASOC) على الأطفال، وأسر الرعاية البديلة، والمجتمعات.


الدراسة الثالثة (من الذي يتجنب اخذ هرمونات من اجل إدرار الحليب من ثدي المُرضع

من يتجنب اخذ هرمونات حث الحليب علي الإنتاج في ثدي المرأة
يجب على النساء اللواتي لديهن تاريخ من حالات مرضية معينة أو يتناولن أدوية معينة تجنب استخدام الهرمونات لتحفيز إنتاج حليب الثدي، بما في ذلك اللواتي لديهن تاريخ من الإصابة ببعض أنواع السرطان، أو جلطات الدم، أو الحوامل. كما يجب على اللواتي يتناولن أدوية تتداخل مع مستويات الهرمونات، مثل بعض أدوية ضغط الدم أو مضادات الاكتئاب، توخي الحذر.


الحالات والأدوية التي يجب تجنبها

تاريخ الإصابة ببعض أنواع السرطان
تجنبي العلاج الهرموني إذا كان لديكِ تاريخ من الإصابة بسرطانات حساسة للهرمونات، مثل سرطان الثدي.


اضطرابات تجلط الدم
 يجب على النساء اللواتي لديهن تاريخ من جلطات الدم تجنب تناول الهرمونات، لأن ذلك قد يزيد من خطر الإصابة بالمزيد من الجلطات.


الحمل
من المستحيل وغير الآمن تحفيز إنتاج حليب الثدي بالهرمونات أثناء الحمل


بعض الأدوية
تجنبيها إذا كنتِ تتناولين أدوية تتداخل مع مستويات الهرمونات، مثل بعض حبوب منع الحمل، ومضادات الاكتئاب، وأدوية ضغط الدم.

لماذا من المهم توخي الحذر؟
يتضمن العلاج الهرموني استخدام هرمونات مثل الإستروجين والبروجسترون لمحاكاة الحمل لتحضير الثديين للإرضاع.

بعض العلاجات الهرمونية لها آثار جانبية، مثل زيادة خطر الإصابة بمرض الانصمام الخثاري بعد الولادة.

يمكن أن تتداخل الهرمونات مع العمليات الطبيعية في الجسم، مما يُصعّب على المرأة إنتاج الحليب أو يُحتمل أن يُسبب مشاكل صحية أخرى.

ماذا تفعل بدلًا من ذلك؟
استشيري مُقدّم الرعاية الصحية لمناقشة خياراتكِ وتحديد ما إذا كان العلاج الهرموني مُناسبًا لكِ.
ركّزي على الطرق الطبيعية لتحفيز إنتاج حليب الثدي، مثل الشفط المُتكرر والتلامس الجلدي المباشر

من يتجنب اخذ هرمونات حث الحليب علي الإنتاج في ثدي المرأة
يجب على النساء اللواتي لديهن تاريخ من حالات مرضية معينة أو يتناولن أدوية معينة تجنب استخدام الهرمونات لتحفيز إنتاج حليب الثدي، بما في ذلك اللواتي لديهن تاريخ من الإصابة ببعض أنواع السرطان، أو جلطات الدم، أو الحوامل. كما يجب على اللواتي يتناولن أدوية تتداخل مع مستويات الهرمونات، مثل بعض أدوية ضغط الدم أو مضادات الاكتئاب، توخي الحذر.


الحالات والأدوية التي يجب تجنبها
تاريخ الإصابة ببعض أنواع السرطان
 تجنبي العلاج الهرموني إذا كان لديكِ تاريخ من الإصابة بسرطانات حساسة للهرمونات، مثل سرطان الثدي.


اضطرابات تجلط الدم
 يجب على النساء اللواتي لديهن تاريخ من جلطات الدم تجنب تناول الهرمونات، لأن ذلك قد يزيد من خطر الإصابة بالمزيد من الجلطات.


الحمل
 من المستحيل وغير الآمن تحفيز إنتاج حليب الثدي بالهرمونات أثناء الحمل.


بعض الأدوية
 تجنبيها إذا كنتِ تتناولين أدوية تتداخل مع مستويات الهرمونات، مثل بعض حبوب منع الحمل، ومضادات الاكتئاب، وأدوية ضغط الدم

لماذا من المهم توخي الحذر؟
يتضمن العلاج الهرموني استخدام هرمونات مثل الإستروجين والبروجسترون لمحاكاة الحمل لتحضير الثديين للإرضاع.


بعض العلاجات الهرمونية لها آثار جانبية
 مثل زيادة خطر الإصابة بمرض الانصمام الخثاري بعد الولادة.


يمكن أن تتداخل الهرمونات مع العمليات الطبيعية في الجسم، مما يُصعّب على المرأة إنتاج الحليب أو يُحتمل أن يُسبب مشاكل صحية أخرى.

ماذا تفعل بدلًا من ذلك؟

استشيري مُقدّم الرعاية الصحية لمناقشة خياراتكِ وتحديد ما إذا كان العلاج الهرموني مُناسبًا لكِ.

ركّزي على الطرق الطبيعية لتحفيز إنتاج حليب الثدي، مثل الشفط المُتكرر والتلامس الجلدي المباشر.

We learned from the topic of (Failure to thrive) in the orphanage category: how children in orphanages who lack breastfeeding, tenderness, affection and compassion in a way that is separate from other children can lead to clinical death. You may also know about the worst orphanage for girls under the age of two in the world in China. These girls have indescribably less access to affection, and this affects the rest of their lives if they survive certain death. This topic in our hands talks about voluntary breastfeeding for orphaned children in circumstances where there are large numbers of orphans, whether in orphanages, war remnants, or even for personal sponsorship. This is from several aspects: “the jurisprudential aspect and identity issues - the health aspect of hormone use for the donor woman, whether she is a virgin or a married woman.” Let’s begin.


The breastfeeding
It is the act of sucking the breast. It is said, "He breastfed," if one sucks the breast to obtain milk. This also applies to any milk given to oneself. Breastfeeding is holding the breast and sucking the milk. If one abandons it and then returns to it, this is the second breastfeeding, whether in one sitting, multiple sittings, over a period of days or nights. Milk does not affect an adult; rather, it affects their other needs for food and drink. Al-Tirmidhi (may Allah have mercy on him) and a group of scholars said, "The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) died while the matter was like this," indicating that five are required for breastfeeding.

Allah, the Most High, says:
(وَأُمَّهَاتُكُمُ اللَّاتِي أَرْضَعْنَكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ مِنَ الرَّضَاعَةِ) [النساء:23]
 "And your mothers who breastfed you and your foster sisters." [An-Nisa': 23]


Some Hadiths in this Context
1139- On the authority of Aisha, who said:
The Messenger of Allah, peace and blessings be upon him, said: "Look after your sisters, for breastfeeding is only a remedy for hunger." Agreed upon.

1140 - On her authority, she said: Sahla bint Suhayl came and said: O Messenger of God, Salim, the freed slave of Abu Hudhayfah, is with us in our house, and he has reached the age of puberty. He said: Breastfeed him and you will become forbidden to him. Narrated by Muslim.


1141- On her authority: Aflah, the brother of Abu al-Qu'ays, came to ask permission to see her after the veil was removed. She said, "I refused to give him permission. When the Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) came, I informed him of what I had done. He ordered me to give him permission to see me, saying, 'He is your paternal uncle.'" Agreed upon.

1142- On her authority, she said: “Among what was revealed in the Qur’an was that ten definite breastfeedings constituted a prohibition, then they were abrogated by five definite breastfeedings. The Messenger of God, may God bless him and grant him peace, passed away while this was still among what was recited in the Qur’an.” Narrated by Muslim.

1147- On the authority of Uqbah ibn al-Harith, that he married Umm Yahya bint Abi Ihab.
A woman came and said, "I have breastfed you both." He asked the Prophet, may God bless him and grant him peace, "How can I do that when it has already been said?" So Uqbah divorced her and she married another husband. Narrated by al-Bukhari.


1- The First Issue (Induced Breastfeeding)
There is a difference of opinion regarding the ruling on induced breastfeeding. Some scholars believe that...
Some jurists believe it is permissible under certain conditions, such as:

A - It does not cause harm to the mother or the child
as it is administered through specific medications, and it does not cause harm to the mother or child.

B - The purpose must be legitimate, such as fostering a child
Others believe it is prohibited due to its health violations or legal considerations. The answer depends on whether induced breastfeeding has stimulated the woman's milk and entails legal consequences (such as prohibition of breastfeeding). Others believe it is impermissible due to its potential harm, as the breast requires certain stages of natural stimulation to produce milk, and induced breastfeeding is not natural. Others believe it is impermissible due to its potential harm, as the breast requires certain stages of natural stimulation to produce milk, and induced breastfeeding is not natural. Induced breastfeeding also requires health violations or legal considerations that prohibit it. The purpose of induced breastfeeding must be legitimate, such as giving an orphaned child the opportunity to be raised by a family, and it must not be for personal or illegitimate purposes.


2- The Second Issue (Pour a Woman's Milk into a bowl)
Establishing Prohibition
The majority of scholars agree that prohibition is established by breastfeeding if a woman's milk is poured into a container and then given to the child orally, unless the breastfeeding occurs during the first two years of the child's life and the number of feedings is five or more.

Ibn Qudamah said:
The more correct of the two narrations is that prohibition is established by this, just as it is established by breastfeeding. This is the view of al-Sha'bi, al-Thawri, and the scholars of opinion, and also the view of Malik. Because this allows the milk to reach the point where it reaches breastfeeding and produces the same growth of flesh and bone as breastfeeding, it must be equal to prohibition.

Ibn Qudamah also said:
"The prohibition is established by this, just as it is established by breastfeeding, which is five, according to the well-known narration. If a woman milks a child into a container all at once and then gives it to a boy to drink five times, then that is five feedings." (Al-Mughni)


3- The Third Issue: The Condition of Breastfeeding During Famine

It must be within two years during famine. If it is more than two years, it has no effect.

The Conditions of Breastfeeding During Famine are as follows

A - It must be within two years
This is indicated by the fact that breastfeeding is only for famine. Famine is the place for two years. This is indicated by the verse: "Mothers may breastfeed their children for two complete years for whoever desires to complete the nursing period." [Al-Baqarah: 233] This indicates that breastfeeding is the end of two years, and that what comes after two years is not a place for breastfeeding except when a breastfeeding requirement is needed.

B - It must be five breastfeedings
This is indicated by the hadith of Aisha (may Allah be pleased with her): "One or two sucklings do not make a prohibition." In Abu Dawud's narration: "Nor two sucklings." The meaning is that breastfeeding without a specific number is not sufficient; rather, a specific number is required.


3- The Third Issue: The Condition of Breastfeeding During Famine
It must be within two years during famine. If it is more than two years, it has no effect.

The Conditions of Breastfeeding During Famine are as follows
A - It must be within two years.
This is indicated by the fact that breastfeeding is only for famine. Famine is the place for two years. This is indicated by the verse: "Mothers may breastfeed their children for two complete years for whoever desires to complete the nursing period." [Al-Baqarah: 233] This indicates that breastfeeding is the end of two years, and that what comes after two years is not a place for breastfeeding except when a breastfeeding requirement is needed.

B - It must be five breastfeedings. 
This is indicated by the hadith of Aisha (may Allah be pleased with her): "One or two sucklings do not make a prohibition." In Abu Dawud's narration: "Nor two sucklings." The meaning is that breastfeeding without a specific number is not sufficient; rather, a specific number is required.


Fourth Issue: Breastfeeding, just as it pertains to women, also pertains to men
Because milk is their milk, the male and female are one. Just as a woman is a mother, so too is a husband a father through breastfeeding. Just as her brothers are maternal uncles to the infant, so too are the husband's brothers and female paternal uncles to the infant, and his sisters are his aunts. This is the view of the majority of scholars, and it is the correct view: Breastfeeding affects both women and men, because the male and female are one and the same, and it is like lineage. For this reason, the Prophet (peace and blessings be upon him) said: "Breastfeeding prohibits what lineage prohibits." Just as a paternal aunt is prohibited by lineage, so is a paternal aunt by breastfeeding, and a maternal aunt by lineage is like a maternal aunt by breastfeeding, and so on. And God knows best.


Case 5: Who is permitted to breastfeed in Islam?
As for the hadith of Ziyad al-Sahmi, although it is mursal, it is indicative of this. However, it can be used as a guide when choosing a wet-nurse. She should be a good woman known for her uprightness, religious commitment, and virtuous morals, because milk can have an effect. Physicians have mentioned many things about this. The bottom line is that breastfeeding from a good woman known for her virtuous morals and lack of foolishness is preferable. Even if it cannot be used as evidence, as it is mursal, it can be used as a guide when choosing a righteous woman with good morals.


Case 6: The Status of a Virgin or a Woman Who Has Never Menstruated
It is not a condition that her milk be from pregnancy. The correct view is that it is not a condition. If a woman menstruates and breastfeeds, her child becomes her child, her brothers become maternal uncles, her father becomes a grandfather, and her mother becomes a grandmother. This is the correct view: the Lawgiver did not stipulate this: neither in the Qur'an nor in the Sunnah. It is not a condition that there be a husband or intercourse.

The majority of scholars hold the view that a woman's milk, which has its effects, does not have to have been replenished through intercourse with her husband or after childbirth. Rather, if she consumes something that produces milk and breastfeeds a child with it, this child becomes her child through breastfeeding. Therefore, they do not prohibit a woman who is a virgin and has never been married from breastfeeding, thus becoming a mother through breastfeeding. This is the view of Malik, al-Shafi'i, and Abu Hanifah, and is favored by al-Mardawi and Ibn Qudamah, the two Hanbalis.

See the answer to Question No. 118709.
Accordingly: A woman who takes beneficial, harmless medications or foods that cause her milk to flow, and breastfeeds a child five times, if he is two years old or younger, then he is considered her son through breastfeeding.


Case 7: Who is affected by breastfeeding?
The breastfeeding has no effect on the infant's relatives except for his offspring. It does not affect his brothers and sisters, except for the infant, his wife, and his children.

The Eighth Issue: Spending on the Weaner
God Almighty says
وَعَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَكِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ [البقرة:233]
 "And the father of the child shall bear the cost of their food and clothing on equitable terms." [Al-Baqarah: 233]
This is determined by the custom of each time and place. Our custom in this regard is not like their custom in Morocco, or the custom of the people of Indonesia, or other countries. All of them have their own customs regarding their food, drink, clothing, and other matters. Every person in his place, tribe, and country must fulfill his duty according to what is customary among his peers. This is evidence of the obligation of spending, and it is sufficient for him to be sinful for him to be stingy and withhold spending from those he is able to feed and water. It is his duty to provide this spending, whether it is for the children of Adam: Such as a wife, relatives, slaves, or livestock, he has a right to fulfill his duty, not falling short, nor being unjust.

The hadith of Abu Hurairah
Regarding the man who said: O Messenger of Allah, I have a dinar... etc. It appears in several narrations. In one of them, he said: Give it in charity to yourself. He said: Do I have another? He said: Give it in charity to your son. He said: Do I have another? He said: Give it in charity to your family. He said: Do I have another? He said: Give it to your servant. He said: Do I have another? He said: You know best.

The Breastfeeding Mother's Fee in a State of Marriage
If a wife requests a fee for breastfeeding her child, she is entitled to the fee from the child's father, according to the Hanbali and Shafi'i schools of thought, which is the preferred opinion.

The Breastfeeding Mother's Fee if She Breastfeeds Her Husband's Child by Another Woman
She is entitled to a breastfeeding fee from her husband if she breastfeeds his child by another woman. Breastfeeding his children by another woman is also obligatory upon him, without any dispute that we know of.

Does the Wet Mother Receive Her Fee by Agreement?
The breastfeeding fee is based on the agreement of the two parties. If no agreement is reached on a specific fee, the wife is entitled to a fee similar to hers, whether it concerns breastfeeding her child or her husband's child by another woman.

The reference for determining the fee is to the assessment of trustworthy experts with experience and expertise. The breastfeeding fee is due to the wife in exchange for breastfeeding, and therefore the husband is not entitled to reclaim it in the event of a divorce or khul'


Case 9: What are the consequences of breastfeeding?
Marriage is prohibited
Seclusion is permitted
Looking at one's husband is permitted
Travel is prohibited
No kinship is established by it
Nor is maintenance required
No inheritance is permitted by it

Case 10: Spending on the breastfeeding woman (divorced woman)
A divorced woman is not forced to breastfeed her child from her divorcee unless she herself wishes to do so, in which case she may do so, whether the father likes it or not, or whether the husband who married her after him likes it or not.

If she and the breastfeeding father are unable to agree,
the father may order another woman to breastfeed his child. This is necessary unless the child accepts no other breast than hers. In this case, she is forced to do so, whether she likes it or not, or whether her husband, if she has one, likes it or not.

If the infant's father dies, becomes bankrupt, or is absent to the point where he is unable to provide for her, the mother is forced to breastfeed him, unless she has no milk or her milk would be harmful to him. In this case, another woman is to be chosen for him, and the father is to be held accountable if he is alive and has wealth.

If she wants to have another woman breastfeed him, but the father refuses, she is not permitted to do so. She is forced to breastfeed him—either from her own breast or he accepts nothing else—unless she has milk or her milk would be harmful to him. In this case, the father must choose another woman for his child. If he accepts nothing but his mother's breast, she is forced to breastfeed him if she has milk that does not harm him.


Issue Eleven: Weaning
If both parents wish to wean the infant before two years of age, if doing so would cause harm to the infant due to illness, a weak constitution, or because the infant cannot accept food, then this is not permissible. If this does not cause harm to the infant, then they may do so. If they wish to continue breastfeeding after two years of age, then they may do so. If one of them wishes to wean the infant after two years of age and the other refuses, then if this would cause harm to the infant, then weaning is not permissible. This is also the case if they agree to wean the infant.

If weaning the infant after two years of age does not cause harm to the infant, then whichever parent wishes to wean the infant after two years of age is permitted. This is the right of the infant, and the right of the father and mother to breastfeed the infant is theirs.

If the infant is poor, then she is responsible for breastfeeding him, and the poor father has no right to do so. If the father is absent and has wealth but refuses, then the father is responsible for providing maintenance and clothing if he can afford it.

If she has been divorced three times and has completed her waiting period following a revocable divorce by giving birth to him, then she is only entitled to a fee from his father for breastfeeding him.

If she agrees to a fee similar to hers, then the father is obligated to do so—whether he likes it or not—and no attention is paid to his statement, "I can find someone to breastfeed him for less or without a fee."

If they are unable to agree, then: If she agrees to more than her fee and the father refuses to pay anything similar to hers, then this is considered a case of difficulty. The father may then have someone else breastfeed his child, unless he will not accept anything other than her breast, or the father cannot find anything other than her milk, which would be harmful to the infant, or the father is financially unemployed. In this case, the mother is obligated to breastfeed him, and she and the father are both obligated to pay her fee—if he has the means—otherwise, nothing is due from him.

If the father dies, then everything we have mentioned is obligatory on the father: clothing, maintenance, or wages. If the infant has an heir, then it is the responsibility of the infant's heirs—according to their number, not the proportion of their inheritances from him. The mother is also among them, and so is the husband, if her father married her, whether the infant has wealth or not. This is in contrast to his clothing and maintenance if he eats food. If he has no heir, then his breastfeeding is the responsibility of the mother—whether she is an heir or not. She has no right to any of the infant's wealth because of this. This is in contrast to her obligation to provide for him from his wealth—if he has wealth and she does not.

If she is owned and her child is a slave to her master or someone other than her master, then his breastfeeding is the responsibility of the mother, unlike his clothing and maintenance if he no longer needs breastfeeding.

If she is a slave and her child is free, then if he has a father or an heir, then the expenses, clothing, or wages are the responsibility of the father or the heir, as we mentioned. If he has neither a father nor an heir, then the responsibility of breastfeeding him is his mother.

If she dies, becomes ill, or her milk harms him, or she has neither milk nor wealth, then the responsibility is on the Muslim treasury. If the mother refuses, then the responsibility is on the neighbors, who are compelled by the ruler to do so.


Related Studies

First Study (The Benefits of Breastfeeding)
Breastfeeding offers significant health and psychological benefits for both infants and mothers, including enhanced bonding, protection against disease, and a reduced maternal risk of certain cancers and chronic diseases. Psychologically, it can reduce maternal stress and postpartum depression, while increasing self-esteem and fostering a strong bond between mother and infant through the release of oxytocin. For the infant, it fosters a sense of security and contributes to a stronger relationship with their caregiver.

The Health Benefits
For the Infant
Reduced Risk of Disease
Breastfeeding provides protection against a wide range of diseases, including asthma, diabetes, obesity, and sudden infant death syndrome (SIDS).

Stronger Immunity
Breast milk contains antibodies, white blood cells, and other immune factors that help boost the infant's immune system.

Improved Growth
Breastfeeding is associated with improved vision, critical thinking and reasoning skills, better memory, and improved motor skills.

Long-Term Health
Early breastfeeding may help set the stage for better long-term health, potentially reducing the risk of obesity and cardiovascular disease later in life.

For Mother
Reduced Cancer Risk
Breastfeeding reduces a mother's risk of breast and ovarian cancer.

Protection Against Chronic Diseases
Reduces the risk of high blood pressure, diabetes, and heart disease, especially during postmenopause.

Faster Postpartum Recovery
The hormone oxytocin released during breastfeeding helps the uterus contract to its pre-pregnancy size and reduces postpartum bleeding.

Reduced Fatigue
Breastfeeding promotes a regular sleep-wake cycle, which may help reduce maternal fatigue.

The Psychological Benefits
For Infant
Sense of Security
The physical closeness of breastfeeding provides reassurance, continuity, and security for the baby.

Strengthening Attachment
Breastfeeding helps a baby learn to trust their caregivers and strengthens the emotional bond with their mother.

For Mother
Reducing Postpartum Depression
The release of oxytocin during breastfeeding helps regulate mood, reduce stress, and reduce the risk of postpartum depression.

Increasing Self-Confidence and Self-Esteem
Successfully feeding and caring for their baby gives the mother a deep sense of accomplishment and ability.

Strengthening Bonding
The hormonal response during breastfeeding strengthens the emotional and physical bond between mother and baby.

Reducing Stress
Breastfeeding helps calm the mother, and a structured breastfeeding routine provides a sense of stability.


Study Two (Breastfeeding for Orphans in Orphanages)
The study reveals a belief in the positive effects of the American Society for the Care of Children (ASOC) Breastfeeding Program, as a unique childcare program in the Kingdom of Saudi Arabia. Foremost among these positive effects is the effort to secure a normal life for these children (nutritionally, health-wise, psychologically, socially, and culturally) that they lost due to difficult circumstances, in addition to their sense of belonging to a family. However, the study reveals some challenges, particularly those related to identity, social stigma, and confusion among abandoned children. Among the greatest challenges revealed by the study are issues of surnames and illegitimacy. Further research is needed on the impact of programs like the ASOC Breastfeeding Program on children, foster families, and communities.

Study 3 (Who Should Avoid Taking Hormones to Stimulate Breast Milk Production?
Women who have a history of certain medical conditions or are taking certain medications should avoid using hormones to stimulate breast milk production, including those with a history of certain cancers, blood clots, or who are pregnant. Women taking medications that interfere with hormone levels, such as certain blood pressure medications or antidepressants, should also be cautious.

The Conditions and Medications to Avoid
History of Certain Cancers
Avoid hormone therapy if you have a history of hormone-sensitive cancers, such as breast cancer.

Blood Clotting Disorders
Women with a history of blood clots should avoid taking hormones, as this may increase the risk of further clots.

Pregnancy
It is impossible and unsafe to stimulate breast milk production with hormones during pregnancy.

Certain Medications
Avoid if you are taking medications that interfere with hormone levels, such as certain birth control pills. Antidepressants, and blood pressure medications.

Why is it important to be careful?
Hormone therapy involves using hormones such as estrogen and progesterone to simulate pregnancy to prepare the breasts for lactation.

Some hormone therapies have side effects, such as an increased risk of thromboembolic disease after childbirth.

Hormones can interfere with the body's natural processes, making it difficult for a woman to produce milk or potentially causing other health problems.

What to do instead?
Consult your healthcare provider to discuss your options and determine if hormone therapy is right for you.
Focus on natural methods to stimulate breast milk production, such as frequent pumping and skin-to-skin contact.

Who should avoid taking galactagogues?
Women with a history of certain medical conditions or taking certain medications should avoid using hormones to stimulate breast milk production, including those with a history of certain cancers, blood clots, or who are pregnant. Women taking medications that interfere with hormone levels, such as certain blood pressure medications, should also avoid using galactagogues. Antidepressants: Use with caution.

The Conditions and medications to avoid
History of certain cancers
Avoid hormone therapy if you have a history of hormone-sensitive cancers, such as breast cancer.

Blood clotting disorders
Women with a history of blood clots should avoid taking hormones, as this may increase the risk of further clots.

Pregnancy
It is impossible and unsafe to stimulate breast milk production with hormones during pregnancy.

Certain medications
Avoid if you are taking medications that interfere with hormone levels, such as some birth control pills, antidepressants, and blood pressure medications.

Why is caution important?
Hormonal therapy involves using hormones such as estrogen and progesterone to simulate pregnancy to prepare the breasts for lactation.

Some hormone therapies have side effects, such as an increased risk of thromboembolic disease after childbirth.

Hormones can interfere with normal body processes, making it difficult for a woman to produce milk or potentially causing other health problems.

What to do instead That?
Consult your healthcare provider to discuss your options and determine if hormone therapy is right for you.

Focus on natural methods to stimulate breast milk production, such as frequent pumping and skin-to-skin contact.

The Links 

https://islamqa.info/ar/answers/183429/هل-يجوز-للزوجة-رفض-طلب-زوجها-ارضاع-الطفلة-المحضونة

https://islamqa.info/ar/answers/173123/تناولُ-هرمونات-تدر-اللبن-للمراة-هل-تكون-به-امّاً-بالرضاعة-وزوجها-اباً

https://www.islamweb.net/ar/fatwa/141959/هل-يثبت-التحريم-بتثليج-حليب-الأم-وإرضاعه-لطفل-يتيم

https://binbaz.org.sa/audios/2968/42-من-حديث-انظرن-من-اخوانكن-فانما-الرضاعة-من-المجاعة

https://www.islamweb.net/ar/fatwa/145051/من-أحكام-الرضاع

https://binbaz.org.sa/fatwas/13746/حكم-الرضاع-ممن-درت-لبنا-مع-انها-لم-تلد

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC12039250/#Sec9

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/infant-and-toddler-health/expert-answers/induced-lactation/faq-20058403

https://lactamo.com/blogs/the-circle/understanding-oxytocin-the-love-hormone-and-its-role-in-breastfeeding?srsltid=AfmBOopjuDj4O8AcZA9gJOM4fCKpaaNFE4y3M049NNkhpUW3VkjX627H

https://www.wikihow.com/Lactate

https://llli.org/news/breastfeeding-without-giving-birth-2

Comments

المشاركات المميزة


أحكام العائلة The Family provision