عيد الفِطر Eid - Al Fitr
العيد في اللغة
اسم ما يعود ويتكرر في زمان أو
مكان
عيد الفطر اصطلاحاً
أول يوم من شوال وهو أول يوم
يبتدئ فيه بعد الصيام بالفطر ولذلك سمي عيد الفطر ويحرم فيه الصيام.
أولاً: مقدمة عن الأعياد بشكل
عام
تُسلّط الأبحاث الضوء على الفوائد الصحية والرفاهية للاحتفالات. وقد وجدت الدراسة، المنشورة إلكترونيًا في مجلة السياسة العامة والتسويق، أن الاحتفالات التي تتوفر فيها ثلاثة شروط:
التجمعات الاجتماعية
الأكل أو الشرب
الاحتفال عمدًا بحدث إيجابي في
الحياة
تزيد من الدعم الاجتماعي
المُتصوّر. ووفقًا لأبحاث سابقة، فإن الدعم الاجتماعي المُتصوّر هو اعتقاد الشخص
بوجود شبكة اجتماعية تدعمه في حال وقوع أحداث سلبية مستقبلية في حياته. ويرتبط هذا
الاعتقاد بنتائج صحية ورفاهية، بما في ذلك زيادة متوسط العمر وانخفاض القلق
والاكتئاب، استخدمت وايت وزملاؤها المشاركون، بمن فيهم الأساتذة دانييل بريك من
جامعة كونيتيكت، وجيمس بيتمان، وتانيا شارتراند، وجافان فيتزسيمونز من جامعة ديوك،
تجارب سلوكية لاستطلاع آراء آلاف المشاركين على مدى عدة سنوات.
كشف البحث أنه حتى في التجمعات الافتراضية، فإن تناول الجميع للطعام والشراب (سواءً كان صحيًا أم لا) والاحتفال بفعاليات إيجابية، يزيد أيضًا من الدعم الاجتماعي المُدرك للشخص، ويمكن أن يحصل على نفس فوائد الرفاهية. كما أن لذلك تداعيات على مديري التسويق أو أي شخص يسعى لجمع التبرعات لقضية نبيلة.
يشير الباحثون إلى أن إقامة احتفالات تزيد من الدعم الاجتماعي المُدرك يمكن أن تكون مفيدة بشكل خاص في الأماكن التي تخدم الفئات الأكثر عرضة لخطر الوحدة والعزلة، مثل دور رعاية المسنين أو المراكز المجتمعية.
كما يشيرون إلى أهمية فهم فوائد
الاحتفالات على الصحة النفسية:
لصانعي السياسات الذين يتطلعون
إلى تطبيق لوائح أو تدابير قد تؤثر على التجمعات الاجتماعية، مثل إغلاقات كوفيد،
لتجنب الآثار السلبية على الصحة النفسية. ويوصون بأنه إذا احتاج المنظمون إلى
إقامة احتفالات افتراضية، فيجب أن تتضمن نوعًا من الاستهلاك وإحياء ذكرى حدث
إيجابي منفصل في الحياة، حتى يغادر الناس الاحتفال وهم يشعرون بالدعم الاجتماعي.
ثانيًا: الجانب الفقهي من
الموضوع
الحديث الأول
عن أنس رضي الله عنه قال: قدم
رسولُ الله صلى الله عليه وسلم المدينة ولهم يومان يلعبون فيهما، فقال: ((قد
أبدلكم الله بهما خيرًا منهما: يوم الأضحى ويوم الفطر؛ أخرجه أبو داود، والنسائي،
بإسناد صحيح.
نستنتج من الحديث:
1- كنا نلعب فيه في الجاهلية: لم ينكر رسول الله صلى الله عليه وسلم كلمة (لعب) بالسكت عنها، وهذا يعني أن اللعب مستحب، وخاصة عند لعب الأطفال، وأنتم تعلمون أن هناك ألعابًا تربوية تصقل الشخصية وتنميها، وهناك أيضًا أنواع من اللعب المحمودة، كاللعب مع الفرس لتدريبه وغيره.
2- لقد تغيرت من أجلك: لقد مشيت
في الحياة وأعلم أنه لا يوجد فراغ في الكون، إذا أردت أن تأخذ شيئاً من مكانه
(ممنوع مثلاً) فاستبدله بشيء آخر ولا تتركه فارغاً حتى يملأه كما يشاء. (الإحلال
والإستبدال)
الحديث الثاني
عن أبي هريرة - رضي الله عنه -
- كانَ الحَبَشُ يَلْعَبُونَ
بحِرَابِهِمْ، فَسَتَرَنِي رَسولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ وأَنَا
أنْظُرُ، فَما زِلْتُ أنْظُرُ حتَّى كُنْتُ أنَا أنْصَرِفُ، فَاقْدُرُوا قَدْرَ
الجَارِيَةِ الحَدِيثَةِ السِّنِّ، تَسْمَعُ اللَّهْوَ
الحديث الثالث
«دخَلَ رسولُ اللهِ صلَّى اللهُ
عليه وسلَّمَ المَسجِدَ والحَبَشةُ يَلعبون، فزجَرَهم عُمَرُ، فقال النَّبيُّ
صلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ: دَعْهم يا عُمَرُ؛ فإنَّهم بَنو أرفِدةَ.»
Eid in language
A noun for something that
returns and is repeated in a time or place
Eid al-Fitr in term
The first day of Shawwal, which
is the first day on which fasting begins to break the fast, and therefore it is
called Eid al-Fitr. after the fasting and it's forbidden therein.
First: The Introduction for the feasts in general
Research highlights the health
and well-being benefits of celebrations the research, published online in the
Journal of Public Policy & Marketing, finds that celebrations with three conditions.
social gathering
eating or drinking
intentionally marking a
positive life event
will increase perceived social
support. Perceived social support, according to previous research, is the
belief you have a social network that will be there for you in case of future,
negative life events. That belief is associated with health and well-being
outcomes, including increased life-span and decreased anxiety and depression.
Wight and her co-authors,
including professors Danielle Brick of the University of Connecticut, and James
Bettman, Tanya Chartrand, and Gavan Fitzsimons of Duke University, used
behavioral experiments to survey thousands of participants over several years.
The research revealed that
even if gatherings are virtual,
if everyone has food and drink (no matter if it's healthy or indulgent) and
they're celebrating positive events, this also increases a person's perceived
social support, and they can receive the same well-being benefits from it. It
also has implications for marketing managers or anyone looking toraise funds
for a good cause.
The researchers note that
hosting celebrations that increase perceived social support can be especially
beneficial at places serving populations more at-risk of loneliness and
isolation, like nursing homes or community centers.
They also note the importance
of understanding the well-being benefits of celebrations:
for policymakers looking to
implement regulations or measures that could impact social gatherings, like
COVID lockdowns, to avoid negative consequences to mental health. They
recommend that if organizers need to have virtual celebrations, they should
involve some type of consumption and the marking of a separate, positive life
event, so people leave the celebration feeling socially supported.
Second: The jurisprudence part of the topic
The first hadith
The Messenger of God, may God
bless him and grant him peace, came to Medina and they had two days to play. He
said: what are these two days? They said we used to play during pre-Islamic
times, the Messenger of God, may God bless him and grant him peace, said,
“Indeed, God has replaced you with them better than them on the Day of Eid
al-Adha and the Day of Fitr.”
We conclude from the hadith
1- We used to play in it in pre-Islamic times: The Messenger of God
did not deny the word (play) by remaining silent about it, this means that play
is desirable, especially when children play and you are an expert that there
are educational playing that refine and develop the personality, there are also
commendable types of play, such as playing with the horse to train it or
otherwise.
2- I have changed for you: I have walked through life and know that
there is no void in the universe, If you want to take something from its place
(forbidden, for example), replace it with something else and do not leave it
empty so that he can fill it as he pleases. (replacement and substitution)
The second hadith
On the authority of Abu
Hurairah - may God be pleased with him -
While the Abyssinians were
playing with the Messenger of God, may God bless him and grant him peace, with
their spears, when Omar ibn al-Khattab entered, he fell for the gravel to
scavenge them with it, Then the Messenger of God, may God bless him and grant
him peace, said to him: Leave them oh Omar.
Hadith 3
"The
Messenger of God, may God bless him and grant him peace, entered the mosque
while the Abyssinians were playing. Umar rebuked them, but the Prophet, may God
bless him and grant him peace, said, 'Leave them, Umar, for they are the Banu
Arfidah.'"




Comments
Post a Comment