دليل فرضية الحجاب The evidence of the hijab hypothesis
الدليل على فرض الحجاب علي نساء المسلمين
يقول الله تعالى
{وَمَا مِنْ مُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا بَاطِلًا} (36) سورة الأحزاب.
توضح هذه الآية الكريمة أنه لا يجوز للمؤمن أو المؤمنة إذا حكم الله ورسوله في أمر ما أن يختاروا لأنفسهم غير ما قضى به الله ورسوله.
فإذا أمر الله أو رسوله بشيء، فليس لأحد أن يعصي أمرهما.
ومن يعص الله ورسوله فقد ضل ضلالاً واضحاً عن طريق الحق والصواب.
أكد مركز الأزهر العالمي للفتوى الإلكترونية
أن الحجاب فرض بنص القرآن الكريم، والنصوص أدلة قاطعة لا تقبل الاجتهاد، وأوضح المركز في بيان له، وشدد على أن "الحجاب فرض ثبت وجوبه بنصوص قرآنية قاطعة أدلة قاطعة لا تقبل الاجتهاد، ولا يحق لأحد مخالفة الأحكام الثابتة، كما لا يجوز لعامة الناس أو غير المتخصصين – مهما كانت ثقافتهم – الخوض فيها".
وجاء في البيان
"ومن الآيات القرآنية الدالة على وجوب الحجاب على جميع نساء المسلمين فى
قول الله تعالى
وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ ۖ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ (النور)
التفسير:
وقل للمؤمنات يغضضن من أبصارهن عمَّا لا يحلُّ لهن من العورات، ويحفظن فروجهن عمَّا حَرَّم الله، ولا يُظهرن زينتهن للرجال، بل يجتهدن في إخفائها إلا الثياب الظاهرة التي جرت العادة بلُبْسها، إذا لم يكن في ذلك ما يدعو إلى الفتنة بها، وليلقين بأغطية رؤوسهن على فتحات صدورهن مغطيات وجوههن؛ ليكمل سترهن، ولا يُظْهِرْنَ الزينة الخفية إلا لأزواجهن.
وليلقين بأغطية رؤوسهن أي أن الرؤوس والأعناق والصدور مغطاة
و لا يُظْهِرْنَ الزينة التى تثير الشهوه
قال تعالى
وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ ۚ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (النور)
أى لا يضرب النساء عند سَيْرهن بأرجلهن ليُسْمِعْن صوت ما خفي من زينتهن كالخلخال ونحوه، وارجعوا-أيها المؤمنون- إلى طاعة الله فيما أمركم به
قال تعالى
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا (59) (الأحزاب)
يا أيها النبي قل لأزواجك وبناتك ونساء المؤمنين يرخين على رؤوسهن ووجوههن من أرديتهن من ملابس لستر وجوههن وصدورهن ورؤوسهن؛ ذلك أقرب أن يميَّزن بالستر والعفة، فلا يُتعَرَّض لهن بمكروه أو أذى. وكان الله غفورًا رحيمًا حيث غفر لكم ما سلف، ورحمكم بما أوضح لكم من الحلال والحرام.
وقال تعالى
يَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْآتِكُمْ وَرِيشًا ۖ وَلِبَاسُ التَّقْوَىٰ ذَٰلِكَ خَيْرٌ ۚ ذَٰلِكَ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ (26) (الاعراف)
قد هيأ لكم سبيل الحصول على الملبس الذي تسترون به عوراتكم، وتتزينون به في مناسبات التجمل والتعبد ومظهراً من مظاهر التقوى
الآية تتحدث عن نعمة اللباس التي أنعم الله بها على بني آدم،
وتنقسم إلى قسمين:
اللباس الذي يستر العورات، واللباس للزينة، وتؤكد على أن التقوى هي خير اللباس وأفضلها، وأن هذه النعم هي من آيات الله التي يجب أن يتذكرها الناس.
أنزل الله تعالى في شأن أمهات المؤمنين قوله
وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ ذَلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّ [الأحزاب:53]،
هل هو خاص بزوجات النبي -صلى الله عليه وسلم- فقط، أم يدخل فيه النساء الأخريات؟
ذكر أهل العلم- أنه واجب على المرأة ستر جميع بدنها، وأن ذلك الأمر وإن كان نازلا في أمهات المؤمنين، فليس هو خاصًّا بهن، بل غيرهن من نساء الأمة مثلهن في ذلك، لتوضيح أن العلة التي أمر لأجلها أمهات المؤمنين بالحجاب وهي كونه أطهر لقلوبهم وقلوبهن تعم جميع الناس ولا تختص بهن.
فقوله تعالى: (ذلكم أطهر لقلوبكم وقلوبهن) دلالة واضحة على عموم الحكم.
إذ لم يقل أحد من عموم المسلمين أنه لا يشترط طهرة قلوبهن إلا زوجات النبي صلى الله عليه وسلم.
أحاديث النبي صلى الله عليه وسلم
• قالت عائشة رضي الله عنها: ( إن لنساء قريش لفضلاً، وإني والله ما رأيت أفضل من نساء الأنصار أشد تصديقاً لكتاب الله، ولا إيماناً بالتنزيل، لقد أنزلت سورة النور {وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ } (النور:31) فانقلب رجالهن إليهن يتلون ما أنزل الله إليهن فيها، ويتلو الرجل على امرأته وابنته وأخته وعلى كل ذي قرابته، فما منهن امرأة إلا قامت إلى مرطها المرحل (أي الذي نقش فيه صور الرحال وهي المساكن) فقطعت منه سترت به رأسها ووجهها تصديقاً وإيماناً بما أنزل الله في كتابه.
• قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: " أيما امرأة وضعت ثيابها في غير بيت زوجها، فقد هتكت ستر ما بينها وبين الله عز وجل .
• قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: صنفان من أهل النار لم أرهما: رجال بأيديهم سياط كأذناب البقر يضربون بها الناس، ونساء كاسيات عاريات، مائلات مميلات، رءوسهن كأسنمة البخت المائلة، لا يدخلن الجنة ولا يجدن ريحها...
• قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: " سيكون في آخر أمتي نساء كاسيات عاريات، على رؤوسهن كأسنمة البخت، العنوهن فإنهن ملعونات ".
• قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: " إن الله حيي ستير، يحب الحياء والستر "
• عن عروة عن عائشة رضي الله عنها قالت
كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يصلي الفجر، فيشهد معه نساء مؤمنات متلفعات بخمارهن، في ثيابهن، ثم يرجعن إلى بيوتهن لا يعرفهن أحد. رواه البخاري ومسلم
• أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: «إياكم والدخول على النساء»، فقال رجل من الأنصار: يا رسول الله، هل ترى الحمو؟
قال: الحمو الموت
الحمو: أقارب الزوج
The evidence for the obligation of hijab on Muslim women
God Almighty says
﴿وَمَا مِنْ مُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا فَكَانَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا بَيِّنًا﴾ (٣٦) سورة الأحزاب.
“There is no believing man or woman, when God and His Messenger have decided a matter, [whoever] should have any option in their decision. And whoever disobeys God and His Messenger has certainly strayed into false error.” (36) Surah Al-Ahzab.
This noble verse makes clear that when God and His Messenger have decreed a matter, a believing man or woman is not permitted to choose for themselves other than what God and His Messenger have decreed.
If God or His Messenger commands something, no one has the right to disobey them.
Whoever disobeys God and His Messenger has clearly strayed from the path of truth and righteousness.
Al-Azhar World Center for Electronic Fatwa confirmed
that the hijab is an obligation stipulated in the Holy Quran, and that these texts are conclusive evidence that does not allow for interpretation. The center clarified in a statement, emphasizing that "the hijab is an obligation proven by conclusive Quranic texts and conclusive evidence that does not allow for interpretation. No one has the right to violate established rulings, and neither the general public nor non-specialists—regardless of their education—may delve into this matter." The statement read: "Among the Qur'anic verses indicating the obligation of hijab for all Muslim women is the following:
وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ ۖ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ (النور)
And tell the believing women to reduce [some] of their vision and guard their private parts and not to display their adornment except that which [necessarily] appears thereof and to draw their veils over their bosoms and not to display their adornment except to their husbands. (An-Nur)
And tell the believing women to lower their gaze from what is not lawful for them of private parts, and to guard their private parts from what God has forbidden, and not to display their adornment to men, but rather to strive to conceal it except in the outward garments that are customarily worn, if there is nothing in that which invites temptation, and to draw their head coverings over the openings of their chests, covering their faces, to complete their concealment, and not to display their hidden adornment except to their husbands. And let them cover their heads with their coverings, meaning that their heads, necks, and chests are covered.
And let them not display any adornment that arouses desire.
God Almighty says:
وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ ۚ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (النور)
And let them not stamp their feet so that what they conceal of their adornment may be known. And repent to God all together, O believers, that you may succeed. (An-Nur)
That is, women should not stamp their feet when they walk so that the sound of their hidden adornments, such as anklets and the like, may be heard. And return—O believers—to obedience to God in what He has commanded you.
God Almighty said
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا (59) (الأحزاب)
O Prophet, tell your wives and your daughters and the women of the believers to bring down over themselves [part] of their outer garments. That is more suitable that they will be recognized and not be abused. And ever is God Forgiving and Merciful. (59) (Al-Ahzab)
O Prophet, tell your wives and your daughters and the women of the believers to let down over their heads and faces [part] of their outer garments to cover their faces, chests, and heads. That is more likely to distinguish them by modesty and chastity, so that they will not be exposed to harm or injury. And ever is God Forgiving and Merciful, as He forgave you what came before and showed you mercy by making clear to you what is lawful and what is unlawful.
O Prophet, tell your wives and your daughters and the women of the believers to let down over their heads and faces of their outer garments to cover their faces, chests, and heads. That will make them more likely to be distinguished by modesty and chastity, so that no harm or injury will come to them. And Allah is Forgiving and Merciful, for He has forgiven you what has passed and shown you mercy by making clear to you what is lawful and what is unlawful. God Almighty said: "O children of Adam, We have bestowed upon you clothing to conceal your private parts and as adornment. But the clothing of righteousness - that is best. That is from the signs of God that perhaps they will be reminded." (26) (Al-A'raf)
He has provided you with the means to obtain clothing with which to cover your private parts, to adorn yourself on occasions of beautification and worship, and as a manifestation of righteousness.
This verse speaks of the blessing of clothing that God has bestowed upon the children of Adam.
It is divided into two categories: clothing that conceals the private parts and clothing for adornment. It emphasizes that righteousness is the best and most excellent clothing, and that these blessings are among the signs of God that people should remember.
God Almighty revealed concerning the Mothers of the Believers the following verse
وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ ذَلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّ [الأحزاب:53]،
"And when you ask them for something, ask them from behind a partition. That is purer for your hearts and their hearts." [Al-Ahzab: 53]
Is this specific to the wives of the Prophet (peace and blessings be upon him) only, or does it include other women?
The scholars have stated that it is obligatory for a woman to cover her entire body, and that although this command was revealed regarding the Mothers of the Believers, it is not specific to them. Rather, other women of the ummah are similarly bound to this command. This clarifies that the reason for which the Mothers of the Believers were commanded to wear the hijab—that it purifies their hearts and theirs—applies to all people and is not limited to them.
God Almighty's statement: "That is purer for your hearts and their hearts" clearly indicates the generality of the ruling. No Muslim has ever said that purity of heart is required except for the wives of the Prophet, may God bless him and grant him peace. Hadiths of the Prophet (peace and blessings be upon him)
• Aisha (may Allah be pleased with her) said: “The women of Quraysh are indeed distinguished, and by Allah, I have never seen anyone better than the women of the Ansar in their firm belief in the Book of Allah and their faith in the revelation. Surah An-Nur was revealed: {And let them draw their veils over their bosoms} (An-Nur: 31), and their men turned to them, reciting what Allah had revealed to them therein. A man would recite to his wife, daughter, sister, and all his relatives. Every woman among them would stand up and take off her cloak (that is, one with the image of a place of residence engraved on it), cover her head and face with it, in belief and faith in what Allah had revealed in His Book.”
• The Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) said: “Any woman who removes her clothes in a place other than her husband’s house has torn the veil between her and Allah Almighty.”
• The Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) said: “Two types of people from the people of Hellfire will not be…” Show them: Men with whips like the tails of cows, with which they beat people, and women who are clothed yet naked, who are seductive and lead others astray, with heads like the leaning humps of camels. They will not enter Paradise nor smell its fragrance...
• The Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) said: "At the end of my nation, there will be women who are clothed yet naked, with heads like the humps of camels. Curse them, for they are cursed."
• The Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) said: "Allah is Modest and Concealer, and He loves modesty and concealment."
• On the authority of Urwah, on the authority of Aisha (may Allah be pleased with her), she said:
The Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) would pray the dawn prayer, and believing women would attend with him, wrapped in their veils and in their own clothes. Then they would return to their homes, unrecognized. Narrated by al-Bukhari and Muslim.
• The Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) said: "Beware of entering upon women." A man from the Ansar said: "O Messenger of Allah, do you see the in-law?"
He said: "The in-law is death."





Comments
Post a Comment