The science requirements متطلبات العلم
1- العلم فريضة علي كل مسلم
قال النبي صلى الله عليه وسلم طلب العلم فريضة على كل مسلم، قال
الإمام النووي [وهذا الحديث وإن لم يثبت فمعناه صحيح] المجموع 1/24، قال البيهقي:
[متنه مشهور وإسناده ضعيف، وقد روي من طرق كلها ضعيفة] المقاصد الحسنة ص 276،
وضعفه آخرون كأحمد وإسحاق وابن الصلاح وغيرهم، وذهب طائفة من العلماء إلى أن
الحديث إذا روي من طرق ضعيفة فإنه يتقوى ويرتفع إلى درجة الحسن أو الصواب عند غيره.
التعليق
هذا يعني أن الرسول -صلى الله عليه وسلم- يسحب بالقياس العقلي فرضية
العلم من علي واجبات وأركان الإسلام كالصلاة والزكاة والحج وغيرها، وأنت تعلم أن
أركان البيت يجب أن تكون كلها ثابتة، فإذا مال واحد منها انهار البيت، أو على
الأقل لم يستقم، ولذلك فإن طلب العلم واجب على المسلم أن يتعلمه رجلاً كان أو
امرأة، لأن النساء شقائق الرجال في الأجر، فكيف لا تكون في التكاليف إلا كما قلنا
سابقاً في نوع من الجهاد كالجهاد بالسيف ونحوه؟
2- العمل بالعلم الذي تعلمته
يقول الله تعالى
إن الذين آمنوا وعملوا الصالحات
كانت لهم جنات الفردوس نزلاً (107)
التعليق
لن تجد آية واحدة في القرآن الكريم كله، فيها علم أو إيمان بلا عمل،
كما قيل إن العلم إذا لم يجد عملاً ارتحل، فإذا أردت أن تثبت العلم في رأسك فاعمل
به، وهذا ما تؤكده الدراسات الحديثة، أن هناك منطقة في الدماغ مسؤولة عن الإقناع،
فكلما تكلمت بما تعلمت زاد اقتناعك به، هذا غير: إن الحضارات تقوم على العلم،
وتبُنى عليه، وتنهض به، وقد كانت نهضة المسلمين وسيادتهم مبنية على تقدمهم بالعلم،
وإذا تخلت أي أمة عن العلم، وتراجعت فيه، كان ذلك سبباً في تراجعها وخضوعها للأمم
الأخرى. الوصول إلى مرضاة الله وتحصيل الأجر للرسول -صلى الله عليه وسلم- حديث خير
الناس قرني، ثم الذين يلونهم، ثم الذين يلونهم، وقد كانوا جميعاً علماء موسوعيين ،
فلم يكن أحدهم متخصص في الدين وانتهي الأمر، بل كل منهم كان بارعاً في فرع من
العلوم الدينية، وفوق كل ذلك قيام ليل وعبادة علي افضل ما يكون العالم .
التعليق
"إن لكل منا حكم على غيره، وقد يكون
حكماً مُسبقا بحسب ما أوتينا من العلم. والرسول صلي الله عليه وسلم في هذا الحديث
حكم على قوم لم يرهم بعينه ولم يعش مواقفه -صلى الله عليه وسلم-، وشهد لهم بالخير،
بل أنهم خير الناس، وهم القرون الثلاثة الأولى، وإذا تتبعت التاريخ الإسلامي وجدت
أن هذه القرون كانت عامرة بالعلم والمعرفة والعمل بها، فانتشرت في كل بقاع الأرض
فتحاً وشرفاً، ومحبة في قلوب الخلق لا لشيء إلا العلم والسلوك"
3 - أن تدعو إلى الله بما تعلم
وقد عد رسول الله -صلى الله عليه وسلم- من سار في طلب العلم كالمجاهد
في الجهاد، قال -صلى الله عليه وسلم-: (من جاء مسجدي هذا فلا يأتيه إلا بخير، فإن
تعلمه أو علمه كان بمنزلة المجاهد في سبيل الله)
التعليق
في هذا الحديث إشارة لمن ينكر الجهاد جملة وتفصيلا خوفا من كلمة
الإرهاب التي الصقها الغرب بالإسلام، والحقيقة أن الدين الإسلامي فيه أكثر من 21
نوعا من الجهاد، ومنه ما بين أيدينا وهو تعليم الناس الدين (وهو جهاد في سبيل
الله) والجهاد له منزلة عظيمة في الإسلام، فكلنا نعلم أن الحسنة بعشر أمثالها في
الإسلام، والجهاد بسبعمائة ضعف، والله يزيد من يشاء حسب الإخلاص، وهنا التعليم أو
العلم في مسجد رسول الله صلي الله عليه وسلم، وأيضا العلم والتعليم الديني في أي
مسجد أو مكان تعليم أو حتي حلقة ذكر في منزل هي بمثابة جهاد في سبيل الله وتعتبر
واحدة من ما يعادل الجهاد القتالي في الأجر والثواب بالطبع مع اتخاذ النية لذلك.
4 - أن لا تكذب الله ورسوله بسبب
ما تقوله للناس يسيء إلي الإسلام
قال علي بن أبي طالب -رضي الله
عنه-:
حدثوا الناس بما يعرفون أتحبون أن تكذبوا؟ الله ورسوله، الراوي: عامر
بن واثلة أبو الطفيل | الراوي: البخاري | المصدر: صحيح البخاري | الصفحة أو الرقم:
127 | خلاصة حكم الحديث: [صحيح]
التعليق
انظر حولك تجد العلماء في مجالات كثيرة في كل بقاع الأرض، بل إن جوجل
أعظم عالم اليوم -إن صح التعبير- كما اشتهرت عبارة (اسأل جوجل)- روبوتات علمية
محملة بآلاف بل ملايين المجلدات العلمية، انظر أين تذهب وتحدث من؟ يجب أن تعرف ما
تحت قدميك أولاً، ارجع إلى الأثر بعينيك مرة أخرى، أخبر الناس بما يستطيعون فهمه،
فإذا كان لديك القدرة علي وصل الدين بالعلوم الدنيوية وتأتي بشاهد منه ولم تفعل
فأنت آثم أو أقل تقدير أنت مقصر.
5- نشر العلم الذي تعلمته
قال تعالي
وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُوا
كَافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَةٌ
لِّيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا
إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ (122)
خطَبَ رَسولُ اللهِ صلَّى اللهُ عليهِ وسَلَّمَ يَومَ النَّحرِ على
ناقةٍ له، قال: فجعَلَ يتَكَلَّمُ هاهنا مَرَّةً، وهاهنا مَرَّةً عِندَ كُلِّ
قَومٍ، ثم قالَ: أيُّ يَومٍ هذا؟ قال: فسكَتْنا حتى ظَنَنَّا أنَّهُ سَيُسَمِّيهِ
غَيرَ اسْمِهِ، قالَ: ألَيسَ يَومَ النَّحْرِ؟ قالَ: قُلْنا: بلى. ثم قال: أيُّ
شَهرٍ هذا؟ قالَ: فسكَتْنا حتى ظَنَنَّا أنَّهُ سَيُسَمِّيهِ غَيرَ اسمِهِ، قالَ:
ثم قالَ: ألَيسَ ذا الحِجَّةِ؟ قالَ: قُلْنا: بلى. ثم قالَ: أيُّ بَلَدٍ هذا؟
قالَ: فسكَتْنا حتى ظَنَنَّا أنَّهُ سَيُسَمِّيهِ غَيرَ اسمِهِ، قالَ: ثم قالَ:
ألَيسَ البَلدَةَ الحَرامَ؟ قالَ: قُلْنا: بلى. قالَ: فإنَّ دِماءَكم وأموالَكم
وأعراضَكم حَرامٌ عليكم، إلى أنْ تَلقَوْا رَبَّكم، كَحُرمةِ يَومِكم هذا، في
شَهرِكم هذا، في بَلَدِكم هذا. ثم قالَ: لِيُبَلِّغِ الشَّاهِدُ منكمُ الغائِبَ؛
فلَعَلَّ الغائِبَ أنْ يَكونَ أوعى له مِنَ الشَّاهِدِ.
التعليق
ماذا لو لم يخبرنا الصحابة رضوان الله عليهم بالعلم الذي تعلموه عن
رسول الله صلي الله عليه وسلم والتابعين وتابعي التابعين، لولا نشرهم للعلم الذي
تعلموه لما وصل إلينا، وإن لم ننشر ما بين أيدينا لن يصل إلي من بعدنا، هكذا
التسليم (تسليم أمانة العلم ) واجب علي كل عالم ولو كان علمه مجرد حديث واحد عن
رسول الله صلي الله عليه وسلم، وتذكر أن سيدنا عمر بن الخطاب كان تاجراً، وكان
يترك تجارته لشريكه فيها ويذهب للتعلم مع رسول الله، وشريكه يذهب اليوم الآخر
يتعلم من رسول الله ويأتي بالخبر لسيدنا عمر رضوان الله عليهم جميعا، فإذا كان هذا
هو حال الرعيل الأول، فما بالنا نحن.
6 - أهمية الكتابة في عملية
التعلم
يقول الله تعالى
{ن وَالْقَلَمِ وَمَا
يَسْطُرُونَ} (القلم:1)
عن قتادة قال
القلم نعمة من الله تعالى عظيمة ، لولا ذلك لم يقم دين ، ولم يصلح
عيش
عن عبد الله بن عمر قال
يا رسول الله ، أأكتب ما أسمع منك من الحديث ؟ قال : " نعم
فاكتب ، فإن الله علم بالقلم "
التعليق
تصور أن كل كاتب تعرفه - إذا جاء في آخر عمره - يبدأ بتلخيص كل ما
فاته، وربما ينسحب من الكتابة لسبب ما، فيكتب كتاباً فيه خلاصة وعصارة فكره،
للناس، ويكون خير الكتب له، ولله المثل الأعلى - الله - العلي - هذا الكتاب الخاتم
- القرآن الكريم - (عقيدة المسلمين) وفيه عصارة كل الأديان السابقة، بل وأكثر من
ذلك، بما أقسم الله تعالى به في هذه الآية (أقسم بالقلم وما يسطرون بهذا القلم)
قلم من؟ لا يهم، سيكتب ماذا؟ لا يهم، الأهم أن يكون هناك قلم وكتابة.. اليوم حرمت
الحروب الكثير من المسلمين من حق القراءة والكتابة بشكل منتظم، فمن يحق له ذلك
اليوم؟ (هذا هو جهاد الأمة يا أخي، ليس القتال بالسلاح، وإنما القتال بتعليم الناس
القراءة والكتابة) وهذا أقل تقدير، هذا غير أن الكتابة آداة لحفظ اللغة ، وجدت
دراسة حديثة درست سلوك الشباب في بعض البلدان العربية فوجدت أن كتابتهم النصية
بينهم وبين بعض باللغة الإنجليزية، ووجدوا أن حتي هذه اللغة (الإنجليزية ) في
الآونة الأخيرة تراجعت لحساب الــ Emoji وفي ذلك دلالة احصائية ان الكتابة العربية تتآكل وتتراجع بينهم ، واللغة
من أولي أولوياتها الكتابة والتدوين بها في اليوم والليلة وإلأا تراجعت لحساب لغة
أخري.
7- القراءة فريضة علي المسلم
قال تعالي
اقرأ باسم ربك الذي خلق خلق
الإنسان من علق، اقرأ وربك الأكرم} (العلق: 1-3).
وهناك عدة إشارات في الآية
الكريمة
1- خلق الإنسان من علق : إشارة إلى علم
التشريح
2- اقرأ وربك الأكرم : إشارة إلى تعلم
أسماء الله الحسنى لتعلموا لماذا ربنا الأكرم؟
فالقراءة إذن ليست في العلوم الدينية فقط بل في كل مجالات الحياة
ومنها علم التشريح، والله أعلي واعلم.
اقرأ جاءت بصيغة الأمر، فعليك بالقراءة، من كرم الله - عز وجل - أن
بعض ملوك العرب الذين أحيوا سنة من سنن القرآن بتشجيع القراءة بجوائز عينية، وكرم
الله الأمهات اللاتي كدحن مع أبنائهن ليصلوا إلى هذه المكانة العظيمة. القراءة هي
منهج حياة المسلم، وليست اختياراً تفعلها متى شئت أو لم تشأ، والقراءة عادت بقوة،
والحمد لله لن نقول بين الشباب فقط، بل بين الأطفال أيضاً، أما الكبار فهم من
الجيل القديم الذي نشأ على القراءة في أيام كان للقراءة فيها قيمة وزخم، والقراءة
نوعان، قراءة من الصحف والكتب، وقراءة كونية تقرأ بها الأحداث من حولك وخاصة علم
الكونيات والفزياء منها ، فقد قال تعالي في اكثر من موضع في القرآن ( وانظروا - ثم
انظروا فانظروا) وجاءت هذه الصيغ بعد المشي في الأرض، فالمشي في الأرض من شرقها
لغربها ليس للسياحة أو الإستمتاع أو غير ذلك، المسلم غايته أفضل وأكمل من ذلك، وهي
اوامر ربانية اننا إذا سرنا في الأرض أن نقرأ الأحداث والتاريخ وما وصل اليه غيرنا
ولم نصل إليه نحن، عن طريق القراءة الكونية والمشاهدة والملاحظة والتدوين وبراءة
اختراع إن أمكن ذلك.
8 - الدعاء بالزيادة في العلم: توجيه رباني للدعاء به
قال تعالي
وقل ربِّ زِدْني علمًا {طه: 114
وانظر إلي التوجيه الرباني: لم يطلب منك أن تسأل الله تعالي زيادة في
المال أو الصحة أو الجاه، وإنما طلب زيادة في العلم، ومع العلم يأتي المال بعد
القليل أو الكثير، ومع العلم تأتي الصحة على مائدة الأطباء المتعلمين، ومع العلم
يأتي الجاه، لأن العلم يرفع من دناءة صاحبه.
في الختام
ماذا تعلم عن الروابط العصبية؟
إن العقل به ملايين العصبونات العقلية ربما تكون مستخدمة أو غير
مستخدمة ( عدم شكر صاحبها لنعمة العقل) عندما تتعلم معلومة فإن عصبون من العصبونات
العقلية وكأنه ينير، ثم بعد فترة تقرأ معلومة أخري في نفس المجال، فماذا يفعل
العقل، يعمل جسر بين المعلومة الأولي والمعلومة الثانية فتتكون ما يسمي باللهجة
العلمية ( روابط عصبية ) وكلما تعلمت اكثر أو بالأحري قرأت أكثر زاد تشابك
العصبونات العقلية ومنه تتحدي العباقرة في منحة الإله لهم ، فهل علمت الآن: لماذا
يأمرك الله تعالي بالعلم، ولماذا اهتم بالقراءة ولماذا اهتم بالقلم، ولماذا ما
يقارب 1000 مفردة في القرآن الكريم تتحدث عن العمليات العقلية منها المعقد ومنها
البسيط مثل ( تتذكرون - تتفكرون - تنظرون - وعملوا الصالحات "التطبيق" -
وغيرها بالطبع )
--------------------------------------------------------------------------
1- Knowledge is an obligation
upon every Muslim
The Prophet, may God bless him and grant him peace, said: Seeking
knowledge is an obligation upon every Muslim. Imam al-Nawawi said: [Even if
this hadith is not proven, its meaning is correct] al-Majmu’ 1/24. Al-Bayhaqi
said: [Its text is well-known and its chain of transmission is weak. It has
been narrated through all weak chains of transmission] al-Maqasid al-Hasanah,
p. 276. Others have declared it weak, such as Ahmad, Ishaq, Ibn al-Salah, and
others. A group of scholars have said that if a hadith is narrated through weak
chains of transmission, then it is strengthened and rises to the level of hasan
or saheeh according to others.
The comment
This means that the Messenger - may God bless him and grant him
peace - rationally draws the hypothesis of the knowledge from the duties and
pillars of Islam, such as prayer, zakat, Hajj, and others. You know that all
the pillars of the house must be fixed, so if one of them leans, the house
collapses, or at least it will not be straight. Therefore, seeking knowledge is
a duty for a Muslim to learn, whether a man or a woman, because women are equal
to men in reward, so how can they not be in obligations except as we said
previously in a type of jihad such as jihad with the sword and the like?
2- working with the knowledge
you have learned
Allah the Almighty says
إن الذين آمنوا وعملوا الصالحات كانت لهم جنات الفردوس نزلاً (107)
Indeed, those who believe and do righteous deeds will have the
Gardens of Paradise as a lodging (107)
The comment
You will not find a single verse in the entire Holy Quran that
contains knowledge or faith without action, as it was said that if knowledge
does not find action, it will depart. So, if you want to establish knowledge in
your head, act on it, and this is what modern studies confirm, that there is an
area in the brain responsible for persuasion, so the more you speak about what
you have learned, the more convinced you will be of it. This is in addition to
the fact that civilizations are based on knowledge, are built on it, and rise
with it. The rise and sovereignty of Muslims was based on their progress with
knowledge, and if any nation abandons knowledge and regresses in it, this will
be a reason for its regression and submission to other nations. Reaching the
pleasure of God and obtaining the reward for the Messenger - may God bless him
and grant him peace - is a hadith ((The best people are my generation, then
those who come after them, then those who come after them)) They were all
encyclopedic scholars. None of them specialized in religion and that was it.
Rather, each of them was skilled in a branch of worldly sciences, and above
all, they stood up at night and worshipped in the best way possible in the
world.
3 - To call to Allah with what
you know
The Messenger of Allah - may Allah bless him and grant him peace -
considered the one who travels in search of knowledge as the one who strives in
jihad. He - may Allah bless him and grant him peace - said: (Whoever comes to
this mosque of mine should only come to it with good, for if he learns in it or
teaches in it, he will be like the one who strives in the way of Allah)
The comment
In this hadith there is an indication for those who deny jihad in
general and in detail for fear of the word terrorism that the West has attached
to Islam. The truth is that the Islamic religion has more than 21 types of
jihad, including what we have in our hands, which is teaching people the
religion (which is considered as a jihad in the way of Allah). Jihad has a
great status in Islam. We all know that a good deed is rewarded tenfold in
Islam, and jihad is rewarded seven hundredfold, and Allah increases whomever He
wills according to sincerity. Here, teaching or learning in the mosque of the
Messenger of Allah - may Allah bless him and grant him peace - and also
religious knowledge and education in any mosque or place of education or even a
remembrance circle in a home is considered jihad in the way of Allah and is
considered one of the equivalents of combat jihad in reward and recompense, of
course, with the intention to do so.
4 - Do not lie Allah and His
Messenger because what you say to people offends Islam.
Ali ibn Abi Talib - may Allah
be pleased with him - said:
Speak to people about what they
know. Do you like to lie Allah and His Messenger, Narrator: Amer ibn Wathilah
Abu al-Tufayl | Narrator: Bukhari | Source: Sahih al-Bukhari | Page or number:
127 | Summary of the ruling on the hadith: [Sahih]
The comment
Look around you and you will find scholars in many fields in all
parts of the world. In fact, Google is the greatest scientist today - if the
expression is correct - as the phrase (Ask Google) became famous - scientific
robots loaded with thousands, even millions of scientific volumes. Look where
you go and who you talk to? You must know what is under your feet first, go
back to the trace with your eyes again, tell people what they can understand,
if you have the ability to connect religion with worldly sciences and bring
evidence from it and you do not do so then you are sinful or at the very least
you are negligent.
5- Spread the knowledge you
have learned
Allah the Almighty said
وما كان للمؤمنين أن ينفروا
كافة، فلولا نفر من كل فرقة منهم طائفة ليتفقهوا في الدين وينذروا قومهم إذا رجعوا
إليهم لعلهم يحذرون (122)
And it is not for the believers to go forth all at once. So why
should not a party from every division of them go forth to gain understanding
in religion and warn their people when they return to them that they may
beware? (122)
The Messenger of Allah, may Allah bless him and grant him peace,
delivered a sermon on the Day of Sacrifice on his camel. He said: So he spoke
here once, and there once in front of each group, then he said: What day is this?
He said: We remained silent until we thought that he would call it by another
name. He said: Isn't it the Day of Sacrifice? We said: Yes. Then he said: Which
month is this? We remained silent until we thought that he would call it by
another name. He said: Then he said: Isn't it Dhul-Hijjah? We said: Yes. Then
he said: Which city is this? We remained silent until we thought that he would
call it by another name. He said: Then he said: Isn't it the Sacred City? We
said: Yes. He said: Your blood, your wealth, and your honor are sacred to you
until you meet your Lord, as sacred as this day of yours, in this month of
yours, in this country of yours. Then he said: Let the witness among you inform
the absent one; perhaps the absent one will be more aware of it than the
witness.
The comment
What if the Companions, may God be pleased with them, did not tell
us about the knowledge they learned from the Messenger of God, may God bless
him and grant him peace, and the followers and followers of the followers, had
they not spread the knowledge they learned, it would not have reached us, and
if we did not spread what is in our hands, it will not reach those after us.
Thus, submission (submitting the trust of knowledge) is obligatory upon every
scholar, even if his knowledge is just one hadith from the Messenger of God,
may God bless him and grant him peace. Remember that our master Omar bin
Al-Khattab was a merchant, and he would leave his trade to his partner in it
and go to learn with the Messenger of God, and his partner would go the next
day to learn from the Messenger of God and bring the news to our master Omar,
may God be pleased with them all. If this was the case of the first generation,
then what about us?
6 - The importance of writing
in the learning process
Allah Almighty says
{نُونَ وَالْقَلْمِ وَمَا يَسْطُرُونَ} (القلم: 1)
{Nun, by the pen and what they inscribe} (Al-Qalam: 1)
Qatada said
The pen is a great blessing from Allah Almighty, without it,
religion would not be established, and life would not be good
Abdullah bin Omar said
O Messenger of Allah, should I write what I hear from you of the
hadith? He said: "Yes, write, for Allah has knowledge by the pen"
The comment
Imagine that every writer you know - if he comes at the end of his
life - begins by summarizing everything he missed, and perhaps he withdraws
from writing for some reason, so he writes a book in which there is the essence
and core of his thought, for the people, and it is the best book for him, and
Allah is the highest example - Allah - the Most High - this is the final book -
the Holy Quran - (the creed of Muslims) and in it is the essence of all
previous religions, and even more than that, with what Allah Almighty swore in
this verse (I swear by the pen and what they write with this pen) whose pen? It
doesn't matter, what will it write with ? It doesn't matter, the most important
thing is to have a pen and writing. Today, the wars have deprived many Muslims
of the right to read and write regularly, so who has the right to do that
today? (This is the jihad of the nation, my brother, not fighting with weapons,
but fighting by teaching people to read and write) and this is the least we can
say, in addition to the fact that writing is a tool for preserving the
language. A recent study examined the behavior of young people in some Arab
countries and found that their text writing among themselves is in English, and
they found that even this language (English) has recently declined in favor of
Emoji, and this is statistical evidence that Arabic writing is eroding and
declining among them, and one of the language's top priorities is writing and
recording in it day and night, otherwise it will decline in favor of another
language.
7- The reading is an obligation
upon Muslims
Allah the Almighty said:
اقرأ باسم ربك الذي خلق. خلق
الإنسان من علق. اقرأ وربك الأكرم.} (العلق: 1-3).
Read in the name of your Lord who created. He created man from a
clot. Read, and your Lord is the Most Generous.} (Al-Alaq: 1-3).
There are several references in the noble verse
1- He created man from a clot: a reference to the science of the
anatomy
2- Read, and your Lord is the Most Generous: a reference to
learning the beautiful names of Allah so that you may know why our Lord is the
Most Generous?
So, reading is not only in religious sciences, but in all areas of
life, including anatomy, and Allah is Most High and All-Knowing.
And noitce that, read came in the form of an order, so you should
read. From the generosity of Allah - the Almighty - some of the Arab kings who
revived a tradition of the Quran by encouraging reading with material prizes,
and Allah honored the mothers who toiled with their children to reach this
great status. Reading is a way of life for a Muslim, and not a choice that you
do whenever you want or don’t want to. Reading has returned strongly, praise be
to God, and we will not say only among the youth, but also among children. As
for the adults, they are from the old generation that grew up reading in the
days when reading had value and momentum. Reading is of two types: reading from
newspapers and books, and cosmic reading, in which you read the events around
you, especially cosmology and physics. God Almighty said in more than one place
in the Quran (And look - then look, quick in look). These formulas came after
walking on the earth, so walking on the earth from east to west is not for
tourism or enjoyment or anything else. The Muslim’s goal is better and more
complete than that, and they are divine orders that if we walk on the earth, we
should read events and history and what others have reached that we have not
reached, through cosmic reading, observation, documentation, and patenting if
possible.
8 - The supplication for an
increase in knowledge: A divine guidance for supplication with it
Allah the Almighty said
وقل رب زدني علماً {طه: 114}
And say, "My Lord, increase me in knowledge" {Taha: 114
And look at the divine guidance: He did not ask you to ask Allah
the Almighty for an increase in money, health, or prestige, but rather He asked
for an increase in knowledge, and with knowledge comes money after a little or
a lot, and with knowledge comes health on the table of educated doctors, and
with knowledge comes prestige, because knowledge raises the baseness of its
owner.
In conclusion
What do you know about neural connections?
The mind has millions of mental neurons that may be used or not
used (not thanking its owner for the blessing of the mind). When you learn
information, one of the mental neurons lights up, then after a while you read
another piece of information in the same field. What does the mind do? It
creates a bridge between the first piece of information and the second piece of
information, forming what is called in scientific dialect (neural connection).
The more you learn, or rather, read, the more the mental neurons become
intertwined, and from there you challenge the geniuses in God’s gift to them.
So, do you now know: Why does God Almighty command you to learn, and why did He
care about reading and why did He care about the pen, and why are there
approximately 1000 words in the Holy Quran that talk about mental processes,
some of which are complex and some of which are simple, such as (remember -
think - look - and do good deeds “application” - and others, of course)?
Thanks for reading...




Comments
Post a Comment