The Sunni divorce and the heresy divorce الطلاق السُني والطلاق البدعي
الطلاق نوعان
أولاً: الطلاق السني
الطلاق الذي وافق
أمر الله تعالى وأمر رسوله صلى الله عليه وسلم في الآية والخبرين المذكورين، وهو
الطلاق في طهر لم يصبها فيه، ثم تركها حتى تنقضي عدتها، ولا خلاف في أنه إذا طلقها
في طهر لم يصبها فيه ثم تركها حتى تنقضي عدتها أنه مصيب للسنة مطلق للعدة التي أمر
الله بها
ثانياً: الطلاق البدعي
وهو أن يطلق الرجل امرأته وهي حائض أو نفساء، أو يطلقها في
طهر مسها، أو يطلقها ثلاثاً بكلمة واحدة، أو ثلاث كلمات دفعة واحدة، كأن يقول
لزوجته: أنت طالق، أنت طالق، أنت طالق، ذهب جمهور العلماء إلى أن الطلاق البدعي
يقع، ويأثم صاحبه؛ (المغني، لابن قدامة، ج 10، ص 327).
حكم الطلاق
(1) الطلاق الواجب
كطلاق الحاكمين في الشقاق بين الزوجين إذا رأياه، كالطلاق
العنقودي بعد أربعة أشهر من العدة إذا امتنع عن الإتيان إلى زوجته.
(2) الطلاق المحرم
هو طلاق المرأة في حيضها، أو في طهر، كما أتى الرجل زوجته.
(3) الطلاق المكروه
هو الطلاق بلا سبب.
(4) الطلاق الواجب (المستحب)
كأن تكون الزوجة بذيئة اللسان، ويخاف عليها الوقوع في الحرام
إن استمرت معه.
(5) الطلاق الجائز
كالزوج الذي لا يريد زوجته، ولا يحب أن يتحمل نفقتها بغير قصد
الاستمتاع بها، (المغني، لابن قدامة، ج 10، ص 323) (فتح الباري، لابن حجر
العسقلاني، ج 9، ص 258).
ألفاظ الطلاق
ألفاظ الطلاق تنقسم إلى قسمين: صريحة أو مخففة.
ألفاظ الطلاق الصريحة
لفظ الطلاق الصريح هو اللفظ الذي يفهم من معنى الكلام عند
النطق به، فلا يقع غير الطلاق، وذلك مثل: أنت طالق، طلقتك، أنت طالق، وكل ما اشتق
من لفظ الطلاق، وهذا يقع في الطلاق عند كثير من العلماء؛ وذلك لما رواه أبو داود
عن أبي هريرة أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: ((ثلاث جدها جد، وهزلهن جد،
النكاح، والطلاق، والرجعة)) (حديث حسن) (صحيح أبي داود؛ الألباني، حديث 1920).
كنايات الطلاق
وهي ألفاظ تحتمل الطلاق وغيره، مثل: اتبعي أهلك، اخرجي من
البيت، أمرك بيدك، أنت حرة، أعتقتك، هجرتك، اذهبي وتزوجي، انبسط حبلك، بهذه
الألفاظ ونحوها لا يقع الطلاق إلا بالنية، فإن قصد الزوج الطلاق وقع الطلاق، وإن
لم يقصد الطلاق فلا يقع، وهذا ظاهر من اختيار الإمام البخاري. (فتح الباري، لابن
حجر العسقلاني، ج 9، ص 282).
The divorce is two types
1 - The Sunnah divorce
The divorce that is in accordance with the command of God Almighty
and the command of His Messenger, may God bless him and grant him peace, in the
verse and the two hadiths mentioned, which is the divorce during a period of
purity in which he did not have intercourse with her, then he left her until
her waiting period ended. There is no disagreement that if he divorces her
during a period of purity in which he did not have intercourse with her, then
he left her until her waiting period ended, then he is correct according to the
Sunnah and he is divorced during the waiting period that God has commanded.
Second: The heresy divorce
It is for a man to divorce his wife while she is menstruating or
postpartum, or he divorces her during a period of purity that he has touched,
or he divorces her three times in one word, or three words at once, as if he
says to his wife: You are divorced, you are divorced, you are divorced, the
majority of scholars are of the view that the heresy divorce occurred, and his
owner sinned; (Al-Mughni, by Ibn Qudamah, vol. 10, p. 327.
The divorce ruling
(1) The obligatory divorce
Such as the divorce of the two rulers in the discord between the
spouses, If they saw it, like the molar divorce, after four months of waiting,
if he refuses to come to his wife.
(2) The forbidden divorce
It is the divorce of a woman during her menstrual period, Or in
purity, as the man came to his wife.
(3) The disliked divorce
It's a divorce without cause.
(4) The Mandatory (the desirable) divorce
like being a foul-tongued wife, and he is afraid of her falling
into the forbidden if she continues with him.
(5) The Permissible Divorce
Like the husband who does not want his wife, and does not like to
bear her expenses without the purpose of enjoying her, (Al-Mughni, by Ibn
Qudamah, Vol. 10, p. 323) (Fath al-Bari, by Ibn Hajar al-Asqalani, Vol. 9, p.
258).
The words of divorce
Divorce words are divided into two categories: explicit or
euphemistic.
The explicit divorce words
The word explicit divorce is the word that is understood from the
meaning of speech when pronouncing it, It is not possible other than divorce,
and that is like: you are divorced, I divorced you, you are divorced, and
everything that is derived from the term divorce, and this takes place in
divorce according to many scholars; this is due to what Abu Dawood narrated on
the authority of Abu Hurairah that the Messenger of God, may God’s prayers and
peace be upon him, said: ((Three its serious is serious, its mock is serious,
Marriage, divorce, and taking back)); (Hassan hadith) (Sahih Abi Dawood; by
Al-Albani, Hadith 1920).
The metaphors for divorce
They are the words that bear divorce and others. Ex: follow your
family, Get out of the house, your command you by your hand, You are free, I
set you free, I left you, Go get married, your rope is expend, with these
expressions and the like, divorce does not take place except by intention. If
the husband intended to divorce, then divorce takes place, If he did not intend
to divorce, then it does not count This is apparent from the choice of Imam
al-Bukhari. (Fath Al-Bari, by Ibn Hajar Al-Asqalani, vol. 9, p. 282).
Al-Bukhari narrated on the authority of Aisha, may God be pleased
with her, that when the daughter of Al-Jun was enter to the Messenger of God,
may God’s prayers and peace be upon her peace and blessings be upon him, and he
drews near her She said: I seek refuge in God from you He said to her: ((You
have sought refuge with a great, follow your family)). (Bukhari, Hadith 5254).




Comments
Post a Comment