The visit Prophet’s Mosque etiquette آداب زيارة المسجد النبوي
الحديث
الأول
عن أم
المؤمنين عائشة -رضي الله عنها- أن النبي -صلى الله عليه وسلم- قال: «أنا خاتم
النبيين، ومسجدي خاتم مساجد النبيين، المساجد أحق أن تزار، وإليها تشد الرحال،
المسجد الحرام ومسجدي».
الحديث
الثاني
وفي
الترمذي عن أنس – رضي الله عنه – أن رسول الله – صلى الله عليه وسلم – قال: «من
صلى في مسجد أربعين صلاة، كتب الله له براءة من النار، وبراءة من العذاب، وبراءة
من النفاق». وفي مسند الإمام أحمد من حديث أبي هريرة – رضي الله عنه – أن رسول
الله – صلى الله عليه وسلم – قال: «من دخل مسجدنا هذا ليتعلم خيرًا أو ليعلمه، كان
كمجاهد في سبيل الله».
الحديث
الثالث
"وفي
الصحيحين عن أبي هريرة -رضي الله عنه- قال: قال رسول الله -صلى الله عليه وسلم-:
"صلاة في مسجدي هذا أفضل من ألف صلاة فيما سواه إلا المسجد الحرام".
وفي صحيح مسلم عن ابن عمر -رضي الله عنهما- أن النبي -صلى الله عليه وسلم- قال:
"صلاة في مسجدي هذا أفضل من ألف صلاة فيما سواه إلا المسجد الحرام".
الحديث
الرابع
وفي
الصحيحين عن أبي هريرة -رضي الله عنه- أن رسول الله -صلى الله عليه وسلم- قال:
«ما بين بيتي ومنبري روضة من رياض الجنة» وفي رواية لأحمد قال -صلى الله عليه
وسلم-: «ومنبري على نخلة من نخل الجنة»
الحديث
الخامس
عن أبي
هريرة -رضي الله عنه- قال: «لا تشد الرحال إلا إلى ثلاثة مساجد: المسجد الحرام،
ومسجدي هذا، والمسجد الأقصى». متفق عليه.
الأدعية
التي تُقرأ في المسجد النبوي الشريف
دعاء
الذهاب إلى المسجد ماشياً.
"اللهم
اجعل في قلبي نورًا، وفي بصري نورًا، وفي سمعي نورًا، وفي لساني نورًا، وعن يميني
نورًا، وعن شمالي نورًا، اللهم اجعل من فوقي نورًا، ومن تحتي نورًا، واجعل من
أمامي نورًا، ومن خلفي نورًا، اللهم عظم لي نورًا." (رواه الإمام مسلم)
دعاء
زيارة المسجد النبوي.
اعوذ
بالله العظيم وبوجهه الكريم، وسلطانه القديم من الشيطان الرجيم، بسم الله، والصلاة
والسلام على رسول الله، اللهم افتح لي أبواب رحمتك، أو يقول: بسم الله، والصلاة
والسلام على رسول الله، اللهم افتح لي أبواب رحمتك، وإذا خرج فليقل: اللهم إني
أسألك من فضلك.
دعاء
زيارة المسجد النبوي.
السلام
عليك يا رسول الله! السلام عليك يا خير خلق الله! السلام عليك يا حبيب الله!
السلام عليك يا سيد المرسلين وخاتم النبيين! السلام عليك وعلى آلك وصحبك وأهل بيتك
وعلى النبيين والصالحين أجمعين. أشهد أنك قد بلغت الرسالة وأديت الأمانة ونصحت
الأمة، فجزاك الله عنا خير ما يجزي به الرسول عن أمته.
دعاء
ابن عمر لزيارة المسجد النبوي.
السلام
عليك يا رسول الله، السلام عليك يا أبا بكر، السلام عليك يا عمر، وهو حكم معطل
صحيح.
وعن مالك
قال: السلام عليك وبركاته ورحمة الله.
دعاء
أعرابي عند قبر رسول الله صلى الله عليه وسلم
السلام
عليك يا رسول الله! سمعت الله عز وجل يقول: { لقد جئتك م وَلَوْ أَنَّهُمْ
إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ
لَهُمْ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا}. مستغفرًا
لذنبي، مستشفعًا بك إلى ربي. ثم بدأ يقول: يا خير من دُفِنَ أعظمهم في القعر،
وامتلأ القعر من طيبهم، وأفديك بحياتي في قبر تسكنه، فيه العفاف والكرم. قال: ثم
انصرف، وحملتني عيناي، فرأيت النبي صلى الله عليه وسلم في النوم، فقال لي: يا
عُتْبِي، هَلُمَّ عَلَى الْأَعْرَابِيِّ فَبَشِّرْهُ بِأَنَّ اللَّهَ قَدْ غَفَرَ
لَهُ.
دعاء
زيارة البقيع.
السلام
عليكم أهل بلدكم، مؤمنين ومسلمين، وإنا إن شاء الله بكم لاحقون، نسأل الله لنا
ولكم العافية.
دعاء
الخروج من المدينة المنورة.
"اللهم
لا تجعل هذا آخر بيعة لحرم رسولك، ويسر لي رجوعي إلى الحرمين الشريفين بفضلك
وكرمك، وارزقني العفو والعافية في الدنيا والآخرة، وردنا سالمين إلى
أوطاننا".
.
سنن
دخول المسجد النبوي
احرص على
أن يكون نصيبك من الخروج إلى المسجد ثوابًا وثوابًا، لا إثمًا وعقابًا. قال الله
تعالى:
وَمَا
أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ مُخْلِصِينَ لَهُ
الدِّينَ مُنْكِرِينَ﴾ (سورة البينة: ٥)
عن أبي
هريرة – رضي الله عنه – قال: قال رسول الله – صلى الله عليه وسلم
(من أتى المسجد لشيء فهو حظُّه).
عندما
يذهب إلى المسجد ماشياً.
«اللهم
اجعل في قلبي نورًا، وفي بصري نورًا، وفي سمعي نورًا، وفي لساني نورًا، وعن يميني
نورًا، وعن شمالي نورًا، اللهم اجعل من فوقي نورًا، ومن تحتي نورًا، واجعل من بين
يدي نورًا، ومن خلفي نورًا. اللهم زدني نورًا». (رواه الإمام
مسلم).
إذا
وصل الزائر إلى المسجد.
يدخل
برجله اليمنى ويقول دعاء زيارة المسجد النبوي: «أعوذ بالله العظيم وبوجهه الكريم
وسلطانه القديم من الشيطان الرجيم، بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله، اللهم
افتح لي أبواب رحمتك»، أو يقول: «بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله، اللهم
افتح لي أبواب رحمتك، وإذا خرج فليقل: اللهم إني أسألك من فضلك». .
صلاة
ركعتين قبل الجلوس.
يصلي
ركعتين تحية المسجد، وصلاة تحية المسجد سنة عن النبي -صلى الله عليه وسلم-، عن أبي
قتادة -رضي الله عنه- قال: قال رسول الله -صلى الله عليه وسلم-: (إذا دخل أحدكم
المسجد فلا يجلس حتى يصلي ركعتين). .
زيارة
قبر النبي
ويستقبل
قبر الرسول – صلى الله عليه وسلم – فيستقبل القبلة على بعد أربعة أذرع من جدار قبر
الرسول – صلى الله عليه وسلم – ويسلم عليه تسليماً متوسطاً،
ويقول دعاء زيارة قبر النبي
وهو... السلام عليك يا رسول الله! السلام عليك يا خير
خلق الله! السلام عليك يا حبيب الله! السلام عليك يا سيد المرسلين وخاتم النبيين!
السلام عليك وعلى آلك وصحبك وأهل بيتك وعلى النبيين والصالحين أجمعين. أشهد أنك قد
بلغت الرسالة وأديت الأمانة ونصحت الأمة، فجزاك الله عنا خير ما يجزي به الرسول عن
أمته. قال الحافظ ابن حجر عن هذا الحديث: لم أجده مروى بهذا الإتمام.
ما روي عن ابن عمر أنه كان يقف عند قبر رسول الله -صلى
الله عليه وسلم- فيقول: السلام عليك يا رسول الله، السلام عليك يا أبا بكر، السلام
عليك يا عمر،
وعن مالك قال
السلام
عليكم ورحمة الله وبركاته. هذا ما روي عن ابن عمر وغيره.
ورجحه
الطبري، فقال: إذا قال الزائر ما تقدم فلا بأس. لكن الاتباع أولى من البدعة، وإن
كان حسنًا.
ثم يتم
تأخيره بمقدار ذراع.
ثم
يتراجع عن يمينه ذراعًا فيسلم على أبي بكر رضي الله عنه، ثم يتراجع ذراعًا آخر
ليسلم على عمر بن الخطاب، ثم يعود إلى موضعه الأول مستقبلًا وجه رسول الله صلى
الله عليه وسلم فيدعو به لنفسه، ويشفع به إلى ربه سبحانه، ويدعو لنفسه ولوالديه،
ولأصدقائه وأحبائه، ولمن أحسن إليه، ولجميع المسلمين، ويحرص على كثرة الدعاء،
ويغتنم هذه المكانة الشريفة، ويشكر الله عز وجل، ويسبحه ويحمده، ويصلي على رسول
الله صلى الله عليه وسلم، ويكثر من ذلك كله. .
هذه
الصلاة في الروضة الشريفة.
(بين القبر والمنبر)
روى
البخاري ومسلم عن أبي هريرة عن النبي -صلى الله عليه وسلم- قال: «ما بين بيتي ومنبري
روضة من رياض الجنة»، ويستحب للمسلم أن يصلي في الروضة الشريفة، وفي معنى
الحديث السابق ذكر العلماء ثلاثة أقوال، الصلاة في الروضة الشريفة وكثرة الأدعية
فيها
الأول
إن
الروضة الشريفة من الجنة حقاً، وتنتقل يوم القيامة إلى مكانها في الجنة.
والثانية
العبادة
في الروضة الشريفة طريق لدخول الجنة لمن قام بها
والثالث
الروضة
الشريفة
هناك
تتحقق السعادة بالعبادة التي يؤديها المسلم هناك، كما يحصل له ذلك في الجنة
وحدائقها. .
ويسن
للزائر أن يصلي في مسجد النبي صلى الله عليه وسلم الصلوات المفروضة، وما تطوع منها
إن شاء الله، في غير أوقات النهي.
-
ينبغي عليه أن
يكثر من الدعاء والذكر وقراءة القرآن الكريم في المسجد، وأن يختار الأماكن البعيدة
عن الزحام، متوجهاً إلى القبلة بخشوع لله تعالى، يستقبل القبلة ويشكر الله تعالى
ويمجده، ويدعو لنفسه بما يشاء، ولوالديه، ولمن يشاء من أقاربه ومشايخه وإخوانه
وسائر المسلمين.
ينبغي
للزائر أن يحرص على أداء الصلوات الخمس في مسجده صلى الله عليه وسلم، وأن يستغل
وقته بكثرة الذكر والدعاء والصلاة النافلة؛ لما في ذلك من الأجر العظيم.
زيارة
مسجد قباء.
ويسن
له أن يزور مسجد قباء ويصلي فيه؛ لأن النبي صلى الله عليه وسلم كان يزور مسجد قباء
راكباً وماشياً ويصلي فيه ركعتين، قال صلى الله عليه وسلم كما في الصحيحين: (من
تطهر في بيته ثم أتى مسجد قباء فصلى فيه صلاة كانت له كأجر عمرة).
مستحبات
دخول المسجد النبوي
حكم دخول
المرأة المسجد النبوي
إذا
ذهبت المرأة إلى المسجد النبوي وجب عليها ستر عورتها
ويشمل
ذلك جميع بدنها ما عدا الوجه والكفين، ويجب عليها أن تلبس لباساً فضفاضاً لا يصف
أو يكشف أو يحدد معالم بدنها، والالتزام بالحياء وعدم التبرج.
يجوز
للمرأة المسلمة أن تصلي في المسجد النبوي وتذهب إليه بقصد الزيارة
عن ابن
عمر قال: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: «إذا استأذنت نساؤكم إلى
المساجد فأذنوا لهن». وغض البصر، قال الله تعالى: {وقل للمؤمنات يغضضن
من أبصارهن} (سورة النور: 31).
طهارة البدن
والثوب – أن يمشي بخشوع وسكينة ولا يزاحم المصلين – من أمره بالسلام على رسول الله
– صلى الله عليه وسلم – قال: (السلام عليك يا رسول الله من فلان بن فلان! – ويستحب
لمن كان بالمدينة أن يتطهر في بيته ثم يأتي مسجد قباء فيصلي فيه ركعتين).
وهذا
جائز عند دخول المسجد النبوي
حكم
المرأة الحائض
يجوز
للحائض انتظار انقطاع الحيض، أو تناول دواء يمنع النزيف، بمراجعة الأطباء، ثم
تغتسل وتزور المسجد النبوي.
فإن لم
ينقطع دمها ودخل وقت السفر، فلا مانع من زيارتها والسلام عليها وهي حائض، إذا كان
ذلك يمنع التلوث؛ لأن زيارة النبي صلى الله عليه وسلم من أعظم القربات وأستحبها،
وحاجة الحجاج إليها مؤكدة، وقد نص جماعة من الفقهاء على أن طواف الحائض المعذورة
يعدل المرور المباح، ولا شك أن زيارة النبي صلى الله عليه وسلم في ذلك الوقت أباح
من الطواف
محظورات
دخول المسجد النبوي
الأكل:
قال النبي -صلى الله عليه وسلم-: «من أكل البصل والثوم والكراث فلا يقربن
مسجدنا، فإن الملائكة تتأذى مما يتأذى منه ابن آدم».
لا
يجوز رفع الصوت في المسجد النبوي "يَا
أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ
النَّبِيِّ وَلَا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ أَنْ
تَحْبَطَ أَعْمَالُكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تَشْعُرُونَ" (الحجرات:2).
لا
يجوز التجمهر وخاصة النساء:
لا
تزاحموا الرجال في دخول المسجد النبوي والخروج منه.
يحرم استقبال
قبر النبي في الصلاة
ولا
يجوز دعاء غير الله تعالى، كما قال تعالى:
وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا
وقال تعالى: ﴿ وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّن يَدْعُو مِن دُونِ اللَّهِ مَن لَّا
يَسْتَجِيبُ لَهُ إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَهُمْ عَن دُعَائِهِمْ غَافِلُونَ﴾
لا
يجوز لك أن تسأل وتدعو الرسول لحاجتك
ولا
يجوز أن نسأل رسول الله صلى الله عليه وسلم قضاء حاجة أو تفريج كربة أو نحو ذلك
مما لا يطلب إلا من الله تعالى.
لا
يجوز المسح على القبر الشريف
ويحرم
مس المنبر أو شبوك الحجرة التي فيها قبر النبي صلى الله عليه وسلم وصاحبيه رضي
الله عنهما أو تقبيلها أو الطواف بها.
The First hadith
on the authority of the mother of the
Believers, Aisha - may God be pleased with her - that the Prophet - may God
bless him and grant him peace - said: “I am the seal of the prophets, and my
mosque is the seal of the mosques of the prophets. The mosques are most worthy
of being visited, the departures are drawn to it, The Grand Mosque and my
mosque.”
The second hadith
In Al-Tirmidhi on the authority of
Anas - may God be pleased with him - that the Messenger of God - may God bless
him and grant him peace - said: “Whoever prays forty prayers in a mosque, God
has written for him an innocence from Hell, an innocence from torment, and an
innocence from hypocrisy. In the Musnad of Imam Ahmad from the hadith of
Abu Hurairah - may God be pleased with him - that the Messenger of God - may
God bless him and grant him peace - He said: “Whoever enters this mosque of
ours to learn something good or to teach it, is like a mujahid in the path of
God.”
The third hadith
“And in the Two Sahihs on the
authority of Abu Hurairah - may God be pleased with him - he said: The
Messenger of God - may God bless him and grant him peace - said: “A prayer in
my mosque is better than A thousand prayers for anyone else, except the
Sacred Mosque.” And in Sahih Muslim on the authority of Ibn Omar - may God
be pleased with them both - that the Prophet - may God bless him and grant him
peace - said: “A prayer in this mosque of mine is better than a thousand
prayers in any other place, except the Sacred Mosque.”
The Fourth hadith
And in the two Sahihs on the
authority of Abu Hurairah - may God be pleased with him - that the Messenger of
God - may God bless him and grant him peace - said: “What is between my house
and my pulpit is a garden from the gardens of Paradise” In a narration by
Ahmad, he said - may God bless him and grant him peace -: “And my pulpit is on
one of the canals of Paradise”
The Fifth hadith
On the authority of Abu Hurairah -
may God be pleased with him - he said, “Do not embark on a journey except to
three mosques: the Sacred Mosque, this mosque of mine, and Al-Aqsa Mosque.”
Agreed upon
The supplications recited in the
Prophet’s Mosque
The supplication of going to the
mosque walking
“Oh God, put light in my heart, light
in my sight, and light in my hearing and on my tongue is light, and on my right
hand is light, and on my left side is light, Oh God, make light above me
and light below me, and put light in front of me and light behind me, O God,
make light great for me.” (Narrated by Imam Muslim)
A supplication for visiting the
Prophet’s Mosque
I seek refuge in God Almighty, His
honorable face, and His ancient authority from the accursed Satan, in the name
of God, and may blessings and peace be upon the Messenger of God, Oh God,
open for me the doors of your mercy,” or he says: “In the name of God, and
prayers and peace, on the Messenger of God, O God, open the doors of your mercy
for me, And when he comes out, let him say: Oh God, I ask you of your grace.
A supplication for visiting the
Prophet’s Mosque
Peace be upon you, O Messenger of
God! Peace be upon you, O God’s best creation! Peace be upon you,
beloved of God! Peace be upon you, O Master of Messengers and Seal of the
Prophets! Peace be upon you and your family, and your companions, and
your household, and upon the prophets and all the righteous; I bear
witness that you conveyed the message, fulfilled your trust, and advised the
nation, so may God reward you on our behalf as best as He would reward a
messenger on behalf of his nation.”
Ibn Omar's supplication to visit the
Prophet's Mosque
“Peace be upon you, O Messenger of
God. Peace be upon you, O Abu Bakr. Peace be upon you, Oh Omar” and it is a
valid suspended sentence. And about Malik he says: "May the
peace, blessings, and mercy of God be upon you".
Bedouin supplication at the grave of
the Messenger of God
Peace be upon you, O Messenger of
God! I heard God Almighty saying: “And if only when they wronged
themselves, they came to you and asked forgiveness from God, and the Messenger
asked forgiveness for them. they would have found God Forgiving and Merciful.”
I have come to you seeking forgiveness for my sin, seeking your intercession to
my Lord. Then he began to say: O the best of those whose greatest is buried at
the bottom, and the bottom was filled with their perfume, And I will sacrifice
my life for you in a grave in which you reside, in which is chastity and
generosity. He said: Then he left, and my eyes carried me, and I saw the
Prophet, may God bless him and grant him peace, In sleep, he said to me: O
Utbi, come to the Bedouin, so give him good news that God Almighty has forgiven
him.
The Supplication for visiting
Al-Baqi'
Peace be upon you, people of your
land, believers and Muslims, and we, God willing, will follow you. We ask God
for wellness for us and for you.
A supplication for leaving Medina
Oh God, do not make this the last
pledge to the sanctuary of Your Messenger, and make it easy for me to return to
the Two Holy Mosques, By Your grace and grace, and grant me forgiveness and
well-being in this world and the hereafter, We were returned safe and sound to
our homelands.”
The Sunnahs for entering the
Prophet’s Mosque
Make sure that your share of going
out to the mosque is reward and reward, not sin and punishment. God Almighty
said: “And they were not commanded except to worship God, sincere in
religion to Him, turning away from polytheism.” (Surat Al-Bayyinah: 5)
On the authority of Abu Hurairah -
may God Almighty be pleased with him - he said: The Messenger of God - may God
bless him and grant him peace - said: “Whoever comes to the mosque for
something, that is his share.”
When he goes to the mosque walking
“Oh God, put light in my heart, light
in my sight, and light in my hearing, and on my tongue is light, and on my
right hand is light, and on my left side is light, oh God, make light
above me and light below me, and place light before me, and behind me is light.
Oh God, increase the light for me.” (Narrated by Imam Muslim)
If the visitor arrives at the mosque
He enters with his right leg and says
the supplication for visiting the Prophet’s Mosque: “I seek refuge in God
Almighty and in His Noble Face, And his ancient authority from the accursed
Satan, in the name of God, and may blessings and peace be upon the Messenger of
God, oh God, open for me the doors of your mercy,” or he says: “In the
name of God, and prayers and peace be upon the Messenger of God, O God, open
for me the doors of your mercy, and when he comes out, let him say: Oh God, I
ask you of your grace.
Praying two rak'ahs before sitting
He prays two rak'ahs to greet the
mosque, and the prayer to greet the mosque is a Sunnah on the authority of the
Prophet - may God bless him and grant him peace, On the authority of Abu
Qatada, may God be pleased with him, he said: The Messenger, may God bless him
and grant him peace, said: “When one of you enters the mosque, he should
not sit until he has prayed two rak’ahs.”
Visit the Prophet's grave
He faces the grave of the Messenger -
may God bless him and grant him peace - and turns towards the Qiblah about four
cubits from the wall of the grave of the Messenger - may God bless him and
grant him peace - and he greets him moderate,
He says the supplication of visiting
the grave of the Prophet
which is... Peace be upon you, O
Messenger of God! Peace be upon you, O God’s best creation! Peace be
upon you, beloved of God! Peace be upon you, O Master of Messengers and
Seal of the Prophets! Peace be upon you and your family, and your
companions, and your household, and upon the prophets and all the
righteous; I bear witness that you conveyed the message, you fulfilled
your trust and advised the nation, so may God reward you on our behalf as best
as He would reward a messenger on behalf of his nation.” Al-Hafiz Ibn
Hajar said about this hadith: I did not find it to be narrated with such
completeness.
What was reported on the authority of
Ibn Omar is that he used to stand at the grave of the Messenger of God - may
God bless him and grant him peace - and say: “Peace be upon you, O
Messenger of God. Peace be upon you, O Abu Bakr. Peace be upon you, O Omar, It
is validly suspended.
On the authority of Malik, he says:
“May God’s peace, mercy, and
blessings be upon you.” This is what was reported on the authority of Ibn
Umar and others. Al-Tabari leaned towards it and said: If the visitor says
the above-mentioned things, there is nothing wrong with it. However,
following is more important than Heresy, even if it is good.
Then it is delayed by an arm's length
Then he would move back an arm's
length to his right and greet Abu Bakr, may God be pleased with him. Then he
would move back another cubit to greet Omar bin Al-Khattab, then he returns to
his original position, facing the face of the Messenger of God - may God bless
him and grant him peace - and pleads with it for himself, and intercedes
through it to his Lord, Glory be to Him, and prays for himself and his parents,
and his friends and loved ones, and those who do good to him, and all Muslims,
and to strive to supplicate frequently, and to take advantage of this honorable
position, and to thank God Almighty, He glorifies Him, glorifies Him, and
praises Him, and sends blessings upon the Messenger of God - may God bless him
and grant him peace – and increase of that all.
This prayer is in Al-Rawdah
Al-Sharifa
(Between the grave and the pulpit)
Al-Bukhari and Muslim narrated on the
authority of Abu Hurairah, on the authority of the Prophet - may God bless him
and grant him peace - he said: “What is between my house and my pulpit is
one of the gardens of Paradise,” and it is recommended for a Muslim to pray in
the noble Rawdah, Regarding the meaning of the previous hadith, scholars
mentioned 3 opinions, Praying in Al-Rawdah Al-Sharifa and many supplications
there
the first
The noble Rawdah is truly part of
Paradise, and on the Day of Resurrection it will move to its place in Paradise.
And the second
Worship in Al-Rawdah Al-Sharifa is a
way for the one who does it to enter Paradise
And the third
The noble Rawdh
is where happiness is achieved
through the worship that a Muslim performs there, just as this happens to him
in Paradise and its gardens.
It is Sunnah for the visitor to pray
the obligatory prayers in the Prophet’s Mosque, may God bless him and grant him
peace, and whatever voluntary prayers, God willing, at times other than the
prohibition.
He should do a lot of supplication,
remembrance, and reading the Holy Qur’an in the mosque, and choose places away
from crowds, facing the Qiblah with humility to God Almighty, He faces the
Qiblah, thanks and glorifies God Almighty, and supplicates for himself whatever
he wants, for his parents, and whomever he wants from among his relatives,
sheikhs, brothers, and all other Muslims.
The visitor should be careful to
perform the five daily prayers in his mosque, may God bless him and grant him
peace, and take advantage of his time by doing a lot of dhikr, supplication,
and voluntary prayers. Because of the great reward for that.
Visit Quba Mosque
It is Sunnah for him to visit Quba
Mosque and pray there because the Prophet, may God bless him and grant him
peace, used to visit Quba Mosque, riding and walking, and praying two rak'ahs
therein, He, may God bless him and grant him peace, said, as stated in the two
Sahih books, (Whoever purifies himself in his house, then comes to the Quba
Mosque and performs a prayer there, will have the reward of Umrah.)
The desirables for entering the
prophet mosque
It is ruling for a woman to
enter the Prophet’s Mosque
If a woman goes to the Prophet’s
Mosque, she must cover her parts
This includes all of her body except
the face and hands, and she must wear loose clothing that does not describe,
reveal, or define the features of her body, and adherence to modesty and lack
of adornment.
It is permissible for a Muslim woman
to pray in the Prophet’s Mosque and go to it with the intention of visiting
As narrated by Ibn Omar, he said: I
heard the Messenger of God, may God bless him and grant him peace,
say: “When your women ask permission to go to the mosques, give them
permission.” Lowering the gaze, God Almighty said: “And tell the believing
women to lower their gazes” (Surat An-Nur: 31)
The purity of body and clothing -
That he walk with humility and tranquility and not crowd the worshipers -
Whoever enjoined upon him to greet the Messenger of God - may God bless him and
grant him peace - He said: “Peace be upon you, O Messenger of God, from
so-and-so, son of so-and-so! - It is recommended for whoever is in Medina to
purify himself in his house, then go to Quba Mosque and pray two rak’ahs there.)
This is permissible when entering the
Prophet’s Mosque
The ruling on menstruating women
A menstruating woman can wait for her
periods to stop, or take a medication that prevents bleeding, by consulting
medical professionals, then she takes a bath and visits the Prophet’s Mosque.
If her bleeding does not stop and the time for travel approaches, then there is
no objection to her visiting and greeting while she is menstruating, if it
prevents pollution; The Prophet’s visit is one of the greatest acts of
closeness and most desirable, and the pilgrims’ need for it is certain, a group
of jurists have stated that the circumambulation of an excused menstruating
woman is equivalent to the permissible passage through the mosque, and there is
no doubt that the visit of the Prophet at that time is more permissible than
the circumambulation.
The Prohibitions on entering the
Prophet’s Mosque
Eating: The Prophet - may God bless
him and grant him peace - said: “Whoever eats onions, garlic, and leeks should
not approach our mosque, for the angels are harmed by the same things that the
sons of Adam are harmed by.”
Raising the voice is not allowed in
the Prophet’s Mosque {O you who have believed, do not raise your voices
above the voice of the Prophet, and do not speak loudly to him as you speak
loudly to one another, lest your deeds become worthless while you do not
realize it} (Al-Hujurat: 2).
It is not allowed to crowd,
especially women:
Do not crowd with men when entering
and leaving the Prophet’s Mosque.
It is forbidden to face the grave of
the Prophet when praying
Invoking anyone other than God
Almighty is not permissible, as He said: (So do not pray to anyone with God.)
And he said: (And who is more astray than one who calls upon other than God one
who does not respond to him, Until the Day of Resurrection, and they are
heedless of their supplications.)
It is not permissible to ask the
Messenger because of your needs
It is not permissible to ask the
Messenger of God, may God bless him and grant him peace, to meet needs or
relieve distress, or similar things that can only be asked of God Almighty.
The Wiping is not permitted in the
Holy Grave
It is forbidden to touch the pulpit
or grate the room in which the graves of the Prophet, may God bless him and
grant him peace, and his two companions, may God be pleased with them, or kiss
it or circumambulate it.




Comments
Post a Comment