فوائد الصلاة The benefit of the Prayer
أولاً: الفوائد الصحية للصلاة
الصلاة عبادة الله
عز وجل، وهي أحد الأركان الخمسة التي يقوم عليها الإسلام، وهي أكثر حجالشعائر
شيوعاً التي تتجه نحو التقرب إلى الله عز وجل، وتشكل مؤشراً رئيسياً على كون
الإنسان مسلماً حقيقياً. وتستخدم الصلاة كوسيلة لطلب العزاء والمغفرة والسلام من
خلال الدعاء إلى الله عز وجل، وهي بمثابة غذاء للروح. ولكن فوائد الصلاة لا تنتهي
عند المجال الروحي، بل إنها تشمل المجال الجسدي أيضاً، فالصلاة التقليدية تتضمن
العديد من الحركات والوضعيات الجسدية، والتي ثبت علمياً أنها ذات فوائد طبية
وصحية. ورغم أن المسلمين يؤدون صلواتهم اليومية بشكل عام من باب الواجب الديني،
إلا أن العلم الحديث ألقى الضوء على الفوائد الجسدية للصلاة، وفيما يلي بعض منها:
تحسين الدورة الدموية
تساعد
الوضعيات المختلفة أثناء الصلاة على تحسين تدفق الدم بشكل عام في الجسم. يعاني
الناس من الكثير من المشاكل عندما يتعلق الأمر بضغط الدم حيث يكون تدفق الدم إما
مرتفعًا جدًا أو منخفضًا جدًا في منطقة معينة من الجسم. في هذه الحالات، تساعد
حركات الصلاة في تنظيم تدفق الدم إلى جميع أجزاء جسم الإنسان. أثناء وضع الركوع،
على سبيل المثال، يتم تنظيم تدفق الدم في الجزء العلوي من الجسم وأثناء التشهد،
يتم تنظيم تدفق الدم في الجزء السفلي من الجسم.
تحسين الهضم؛
وفقًا
للدراسات العلمية، تساعد الصلاة أيضًا في هضم الطعام. على سبيل المثال، أثناء حالة
السجود، والتي تكون في الأساس عندما يجلس الرجال مع ثني القدمين تحتهم وتجلس
النساء مع ثني القدمين تحتهن، فإن الوضع يسمح ويسهل الهضم. كما أنه يحسن وظائف
الكبد ويريح الأمعاء، مما يسهل بدوره حركة الأمعاء في الجسم. يمكن أن تساعد الصلاة
أيضًا في تخفيف حالات الإمساك والإفراط في تناول الطعام.
تخفيف آلام الظهر والمفاصل
إن وضعية
الجسم أثناء السجود والركوع تساعد على فتح المفاصل وتخفيف آلامها، كما أن
الاستخدام المنتظم للمفاصل يحافظ على صحتها ووظيفتها، كما أن وضعية الركوع تساعد
على تخفيف آلام أسفل الظهر من خلال إرخاء الأربطة والعضلات (على غرار اليوجا)، كما
أنها تساعد على تخفيف آلام النخاع الشوكي ومفاصل الورك، ومن خلال إرخاء العمود
الفقري يمكن تجنب آلام الظهر وأمراض العمود الفقري، كما أن الصلاة تعمل بشكل عام
على إرخاء مفاصل الكتف والكوع والركبة والكاحل والورك.
صحة القلب والأوعية الدموية
في الأساس،
تعتبر الصلاة أيضًا شكلاً من أشكال التمارين الرياضية وتزيد من عملية التمثيل
الغذائي للشخص، مما يحسن بشكل أساسي صحة القلب والأوعية الدموية بشكل عام. كل صلاة
تقدمها هي بمثابة ممارسة يومية تعمل على تحسين الأداء العام لأعضاء الجسم وتنظم
إفراز الغدد وتدفق الدم في الجسم.
يوجا الجسم
وفقًا للعلم
الحديث، فإن اليوجا هي واحدة من أكثر أشكال التمارين الرياضية صحة، حيث أن الحركات
أثناء الصلاة تشبه الحركات الموجودة في مجال اليوجا. تعمل اليوجا، مثل الصلاة، على
تجديد آليات الجسم بشكل عام. فهي لا تهدف فقط إلى الحفاظ على اللياقة البدنية
للشخص، بل إنها تعمل أيضًا على تحسين الصحة العقلية للشخص. يهدف علاج اليوجا إلى
جلب الانسجام في حياة الشخص من خلال الجمع بين جميع جوانب حياته بما في ذلك
الجسدية والاجتماعية والروحية والنفسية وما إلى ذلك، وخلق دائرة كاملة من
الانسجام. هذا هو بالضبط ما تهدف إليه الصلاة. تحقيق الانسجام والسلام الكاملين
داخل الفرد. تعمل الصلاة أيضًا كبديل للتوتر والقلق، والذي تحاربه اليوجا أيضًا
النظافة والطهارة
من أبرز
فوائد الصلاة اليومية النظافة العامة والطهارة التي يحققها الفرد. فهي تبقيك في
حالة طهارة دائمة. قبل كل صلاة، يجب على المسلم أن يتوضأ، وهو تطهير الفم والأنف
والوجه والأذنين والرقبة واليدين والذراعين والقدمين. يؤدي البقاء في حالة نظافة
دائمة إلى بشرة أكثر صحة ونظافة صحية عامة. كما يخلصك من الجراثيم ومسببات
الحساسية وأنواع مختلفة من العدوى والأمراض الناجمة عن قلة النظافة.
وهذا يوضح فقط لوحة الفوائد المتعددة الأوجه
التي تقدمها الصلاة والتي لا تعمل فقط كغذاء لأرواحنا بل ولجسدنا أيضًا.
فوائد الصلاة على الصحة النفسية
نجوى عوض هي طبيبة نفسية وزميلة في معهد يقين
للبحوث الإسلامية
وهي شغوفة
بمساعدة المسلمين على الشفاء والنمو والازدهار بعد الشدائد. لديها عيادة خاصة،
أمانة للاستشارات العائلية، حيث تقدم استشارات عبر الإنترنت وشخصية للأطفال
والبالغين والأسر. كما تستمتع نجوى بعقد ورش عمل لإزالة وصمة العار المرتبطة
بالمرض العقلي، ومعالجة قضايا الصحة النفسية الحالية داخل المجتمع، وتعزيز الصحة
النفسية من منظور إسلامي.
يوفر الإسلام
إطارًا عامًا للحياة، وفي تعاليمه يمكن للمرء أن يجد العديد من التوصيات التي تعزز
الصحة النفسية. على الرغم من أن هذه المبادئ هي بطبيعتها طوائف، إلا أن الفوائد
الثانوية للحفاظ على صحة الفرد من خلال هذه الأفعال مدعومة بأبحاث حديثة. بصفتي
معالجًا نفسيًا، يمكنني أن أشهد على أهمية الروحانية في الصحة النفسية، وفي هذه
المقالة سأناقش ثلاث صلات مهمة بين الممارسات الإسلامية والعافية النفسية. التواصل
وحب المزود النهائي.
في ممارستي
السريرية، وجدت أن أولئك الذين لديهم اتصال صحي ومحب بالله يمكن أن يكونوا مرنين
للغاية في أوقات التوتر. عندما يفشلهم الآخرون أو يكون الضغط عليهم كبيرًا جدًا،
فإنهم يؤمنون إيمانًا راسخًا بأن الله لديه مصلحتهم العليا وسيحملهم خلال ذلك.
دعونا نفحص بعض جوانب كيف تختلف العلاقة مع الله عن أي نوع آخر من العلاقات التي
يمكن أن يتمتع بها الشخص: إشباع احتياجاتهم الأساسية هو الحب والتواصل. الارتباط
الصحي ضروري لنمو وتحقيق إمكانات المرء الكاملة وبناء علاقات ذات مغزى مع الآخرين.
ينعم بعض
الناس بفهم الارتباط الصحي بأحبائهم؛ لكن العديد من الأفراد يمرون بحياتهم وهم
يشعرون بالانفصال عن الآخرين. في غياب الارتباطات الصحية، يميل البشر إلى أن
يكونوا أكثر عرضة للعزلة وانخفاض احترام الذات والمزاج غير المستقر. ارتباط دائم
لماذا تعد معرفة وتجسيد الخصائص الإيجابية
أمرًا مهمًا للصحة العقلية؟
يمكن أن
يساهم فهم من أنت أو تريد أن تكون في الشعور القوي بالذات؛ يعمل المعالجون
النفسيون مثلي مع العملاء في الجلسات لزيادة احترام الذات والغرض من الحياة
والعلاقات الصحية. إن الرجوع إلى الخصائص الصحية الأساسية خلال أوقات التوتر يمكن
أن يكون أيضًا دليلاً في كيفية التعامل مع الصراعات الشخصية والمشاعر الصعبة
والشكوك الأخلاقية. يعزز الإسلام الصحة العقلية في العلاقة مع الله - عز وجل -
طريقة الحياة
اليقظة
الذهنية: ترتبط اليقظة الذهنية عادة بالبوذية ولكنها في الواقع موضوع مهم للغاية
في الإسلام8. في حين ظهرت اليقظة الذهنية مؤخرًا في الأبحاث السريرية على أنها
مفيدة للصحة العقلية9، فهذه ممارسة نوقشت (وإن كانت مختلفة قليلاً عن اليقظة
الذهنية السائدة) من قبل علماء المسلمين منذ مئات السنين. يتبع المسلمون معتقدات
الإسلام باقتناع، ولكن هناك العديد من الفوائد الصحية العقلية لاتباع نمط حياة
إسلامي. فيما يلي بعض من العديد من أعمال العبادة التي ثبت في الأدبيات العلمية
أنها مفيدة للصحة العقلية: الزكاة: الزكاة هي أحد أركان الإسلام.
الحركات الجسدية للصلاة
مفيدة للجسم
والنفسية، هناك فوائد للصحة العقلية للبقاء على اتصال دائم بقوة أعظم طوال اليوم
كما أظهرت تلاوة القرآن
والتي يمكن
أن تكون جزءًا من الصلاة، بعض الفوائد النفسية. هناك العديد من جوانب ممارسة
الإسلام التي تعزز الصحة العقلية الجيدة، وهذه المقالة لا تخدش السطح إلا حول كيف
يمكن للروحانية أن تزيد من المرونة. لقد وجدت في ممارستي للعلاج النفسي أن
الروحانية يمكن أن تكون فعالة للغاية في الحد من عوامل الخطر فضلاً عن تيسير
التكيف. وفي حين أن هذه المبادئ الإسلامية هي في المقام الأول أعمال عبادة، فإن
الفوائد الثانوية للصحة العقلية واضحة في الأدبيات العلمية.
ثالثاً: الصلاة والشفاء
المنظور الطبي والعلمي
تعبر
التقاليد الدينية في مختلف أنحاء العالم عن اعتقادها في الشفاء من خلال الصلاة.
دراسة القوى
العلاجية للصلاة في تجربة عشوائية ثلاثية التعمية. نصف التجارب العشوائية الخاضعة
للرقابة حول الصلاة والشفاء، مع دراسة واحدة في كل فئة من فئات النتائج المختلفة.
نقدم تحليلاً نقديًا للأبعاد العلمية والفلسفية لمثل هذا البحث. لقد تم الإبلاغ عن
أن الصلاة تعمل على تحسين النتائج في الأنواع البشرية وكذلك الأنواع غير البشرية،
وليس لها أي تأثير على النتائج، بل إنها تزيد من سوء النتائج وتنتج تأثيرات علاجية
بأثر رجعي. ولعدة أسباب، فإن البحث في التأثيرات العلاجية للصلاة مليء بالافتراضات
والتحديات والتناقضات التي تجعل الموضوع حقل ألغام علميًا ودينيًا. نعتقد أن البحث
لم يؤدي إلى أي مكان، وأن الأبحاث المستقبلية، إن وجدت، ستظل محدودة إلى الأبد
بالقيود العلمية التي نحددها. ارتبطت الممارسات الدينية بالشفاء لآلاف السنين.
يصلي الناس من أجل الصحة الجيدة والتخلص من المرض. قد تؤدي الصلاة إلى الصحة
والشفاء من خلال آلية واحدة أو أكثر من بين العديد من الآليات. ننظر بإيجاز إلى
هذه الآليات. آليات الشفاء من خلال الصلاة تعتبر الصلاة شكلاً خاصًا من أشكال
التأمل وبالتالي قد تمنحك جميع الفوائد الصحية المرتبطة بالتأمل.
لتقليل التوتر وتعزيز الحالة المزاجية الإيجابية
لقد ثبت أن
أنواعًا مختلفة من التأمل تؤدي إلى تغييرات نفسية وبيولوجية مرتبطة بالفعل أو
مرتبطة بشكل محتمل بتحسن الصحة. وقد وجد أن التأمل ينتج انخفاضًا كبيرًا سريريًا
في ضغط الدم أثناء الراحة وكذلك أثناء الحركة لتقليل معدل ضربات القلب مما يؤدي
إلى مزامنة القلب والجهاز التنفسي لتغيير مستويات الميلاتونين والسيروتونين لقمع
انتقال العصبون الغلوتاماتي القشري لتعزيز الاستجابة المناعية
تعزيز احترام الذات
وانخفاض
مستويات أنواع الأكسجين التفاعلية كما تم قياسها من خلال انبعاث الفوتونات فائقة
السرعة
لتقليل القلق والألم
لإحداث تأثير
إيجابي على جودة الحياة بشكل عام والروحية في المرحلة المتأخرة من المرض.
ومن المثير
للاهتمام أن التأمل الروحي يتفوق على التأمل والاسترخاء العلماني من حيث تقليل
القلق وتحسين الحالة المزاجية الإيجابية والصحة الروحية والتجارب الروحية وتحمل
الألم.
قد تكون
الصلاة مدعومة بدرجات متفاوتة من الإيمان، وبالتالي قد تكون مرتبطة بكل الفوائد
المرتبطة باستجابة الدواء الوهمي.
لقد لوحظت
مكاسب علاجية ذات أهمية سريرية باستخدام الدواء الوهمي في العديد من الاضطرابات،
بما في ذلك القلق، والاكتئاب، والفصام، واضطراب الوسواس القهري، وخلل الحركة
المتأخر، ومرض القلب الإقفاري، وفشل القلب، ومرض باركنسون، وحتى السرطان، من بين
مجموعة من الحالات الأخرى.
فيما يتعلق
بسياق الصلاة والشفاء، تتأثر استجابة الدواء الوهمي بسمات الشخصية والسلوكيات مثل
التفاؤل، وتوقع الاستجابة، والملاءمة التحفيزية (أي الدرجة التي تتوافق بها طقوس
العلاج السلوكية مع نظام التحفيز لدى الشخص) ودرجة المشاركة في الطقوس
قد ترتبط
الصلاة بالتحسينات الناتجة عن التحسن التلقائي، والانحدار إلى المتوسط، والدعم
النفسي الاجتماعي غير المحدد، وتأثير هوثورن وتأثير روزنثال.
من المعروف
أن التحسن التلقائي يحدث في حالات تتراوح من الاضطرابات الطبية (مثل نزلات البرد
والتهاب البلعوم) إلى الحالات النفسية (مثل الاكتئاب والهوس).
يصف الانحدار
إلى المتوسط التحسن الذي يحدث نتيجة للتقلب العشوائي في شدة المرض؛ في التجارب
السريرية، نظرًا لأن المرضى يتم اختيارهم مسبقًا لشدة المرض الشديدة، تحدث مثل هذه
التقلبات في اتجاه واحد فقط (أي نحو التحسن).
يوفر الدعم
العاطفي غير المحدد فوائد نفسية من خلال الاتصال الشخصي، مثل أثناء تمارين التشخيص
والتقييم. يمكن للدعم غير المحدد أن يقلل من القلق والاكتئاب والألم والمجموعات
المماثلة.
قد يحدث
التحسن التلقائي والتحول إلى المتوسط بالتزامن مع الصلاة. قد يظهر الدعم النفسي
الاجتماعي غير المحدد المرتبط بالصلاة في أماكن الصلاة الجماعية. التحسن في كل هذه
السياقات هو تحسن حقيقي.
يشير تأثير
هوثورن إلى التغيير الذي يحدث نتيجة لفعل الملاحظة أو القياس، بينما يشير تأثير
روزنثال إلى التغيير الذي يسببه المراقب أو توقع المُقيِّم. وفيما يتعلق بالأول،
فإن البيئة المريحة للدراسة أو رغبة المريض الواعية أو اللاواعية في إرضاء الآخرين
قد تؤدي إلى إبلاغه عن أعراض أقل من تلك الموجودة بالفعل. وفيما يتعلق بالثاني،
فإن ميل المُقيِّم إلى توقع تخفيف الأعراض بمرور الوقت قد يؤدي إلى ارتباط أقل
أهمية بالأعراض المبلغ عنها.
الفوائد الاسترجاعية للصلاة
تم توزيع
هؤلاء المرضى بشكل عشوائي على مجموعات صلاة (عددها 1691) ومجموعة تحكم (عددها
1702) في يوليو 2000.
تم إعطاء قائمة
بالأسماء الأولى للمرضى في مجموعة الصلاة لشخص (لم يتم تحديد التفاصيل) قال صلاة
قصيرة (لم يتم تحديد التفاصيل مرة أخرى) من أجل رفاهية المجموعة بأكملها وشفائها
التام. تم قول هذه الصلاة بعد حوالي 4-10 سنوات أو أكثر من قبول المؤشر. لم يكن
هناك تدخل وهمي.
وبالتالي،
سعت هذه الدراسة إلى تحديد ما إذا كانت الصلاة لها تأثير علاجي استرجاعي
كان المرضى
في مجموعات الصلاة والتحكم متشابهين في المتغيرات الاجتماعية الديموغرافية
والسريرية المهمة. في حين لم يختلف معدل الوفيات بشكل كبير بين مجموعة الصلاة
ومجموعات التحكم (28.1 مقابل 30.2٪ على التوالي)، كانت مدة الإقامة في المستشفى
ومدة الحمى أقصر بشكل ملحوظ في مجموعة الصلاة مقارنة بمجموعة التحكم (P =
0.01 و 0.04 على التوالي).
هناك بعض
النقاط التي تستحق الإشارة إليها في هذه الدراسة. كانت الاختلافات بين المجموعتين
صغيرة للغاية، على الرغم من أنها كانت لصالح المرضى الذين قدمت لهم الصلاة بشكل
كبير. كانت متوسطات المجموعتين مختلفة بهامش صغير.
وبالتالي،
فإن أهمية النتائج تعتمد بشكل كبير على القيم المتطرفة التي شوهت العينة. بعد ذلك،
لم يتم إجراء أي محاولة للمقارنة مع التحيزات غير العادية، مثل يوم القبول
والخروج. من الممكن، على سبيل المثال، أن يتم فحص المرضى الذين تم قبولهم في نهاية
الأسبوع وعلاجهم بشكل أبطأ، وقد يتم الاحتفاظ بالمرضى الذين تم قبولهم في نهاية
الأسبوع حتى بداية الأسبوع التالي.
من المهم،
بالنظر إلى عدد المرضى في كل مجموعة، كان هناك بالتأكيد الكثير من التداخل في
الأسماء الأولى.
هل فكر
ليبوفيتشي في إمكانية أن تفيد الصلاة، إذن، المرضى في كلتا المجموعتين إلى حد
التداخل؟ أخيرًا، وبروح أكثر إشراقًا، هل كانت النتائج ستتغير لو قام المؤلف،
بأفضل روح بحثية أخلاقية، بتقديم التدخل التجريبي (الصلاة) لمجموعة التحكم في ختام
الدراسة؟
والأمر الأكثر خطورة هو أن البيانات كانت بأثر رجعي، وكان من الممكن تكرار الدراسة عدة مرات، باستخدام أداة عشوائية جديدة في كل مرة. فهل كانت النتائج لتظل كما هي؟ لقد أثيرت هذه القضايا وغيرها في المراسلات الدورية التي نشرت حول المقال.
First: the
health benefits of prayer
Prayer, the worship of God (swt), is one of the
five main pillars on which Islam is based. It is the most common ritual
oriented towards achieving closeness to Allah (swt) and constitutes a major
indicator of being a true Muslim.
He uses prayer as a means of seeking solace,
forgiveness and peace through supplication for the help of God (swt). It serves
as food for the soul. However, the benefits of prayer do not end with the
spiritual realm but in fact it includes the physical realm as well, traditional
prayers involve many bodily movements and postures, which have been
scientifically proven to have medicinal and health benefits. Although Muslims
generally perform their daily prayers out of religious duty, modern science has
shed light on the physical advantages of offering prayers. Here are just a few
of them:
Improves blood circulation
Different postures during prayer help in
improving the overall blood flow in the body. People have a lot of issues when
it comes to blood pressure where the blood flow is either too high or too low
in a particular area of the body. In these cases, salah movements help regulate
blood flow to all parts of the human body. During the bowing position, for
example, blood flow is regulated in the upper body and during tashahhud, blood
flow is regulated in the lower body.
improves digestion
According to scientific studies, salah also aids
in the digestion of food. For example, during the state of prostration, which
is basically when the men sit with the feet curled under them and the women sit
with the feet tucked under them, the posture allows and facilitates digestion.
It improves liver function and relaxes the intestines, which in turn
facilitates bowel movements in the body. Prayer can also help relieve cases of
constipation and overeating.
Relieves back pain and joint pain
The position of the body during prostration and
kneeling helps open and relieve joints. Regular use of joints keeps them
healthy and functioning. Moreover, the kneeling position helps relieve pain in
the lower back by relaxing the ligaments and muscles (similar to yoga). It also
helps relieve pain in the spinal cord and hip joints. By relaxing the spine,
back pain and diseases of the spine can also be avoided. Prayer generally
relaxes the shoulder, elbow, knee, ankle and hip joints.
Cardiovascular health
In essence, prayer is also a form of exercise
and increases a person's metabolism, which essentially improves overall
cardiovascular health. Every salah you offer is like exercising on a daily
basis which improves the general functioning of the body organs and regulates
gland secretion and blood flow in the body.
body yoga
According to modern science, yoga is one of the
healthiest forms of exercise out the movements during prayer are similar to the
movements found in the field of yoga. Yoga, like Salah, rejuvenates the body's
mechanisms in general. It not only aims to maintain the physical fitness of the
person but also improves the mental well-being of the person. Yoga therapy aims
to bring harmony in a person's life by bringing together all aspects of his/her
life including physical, social, spiritual, psychological etc. and creating a
complete circle of harmony. This is exactly what prayer aims to do. Achieving
complete harmony and peace within the individual. Prayer also acts as an
alternative to stress and anxiety, which yoga also fights against.
sanitation
One of the most prominent benefits of daily
prayer is the general cleanliness and purity that the individual achieves. It
keeps you in a constant state of purity. Before each prayer, a Muslim must perform
ablution, which is the cleansing of the mouth, nose, face, ears, neck, hands,
arms, and feet. Staying in a constant state of cleanliness leads to healthier
skin and overall hygienic hygiene. It rids you of germs, allergens, and
different types of infections and diseases caused by lack of hygiene.
This just goes to show the palette of
multifaceted benefits offered by prayer that not only serves as nourishment for
our souls but for our body as well.
The benefits of prayer on mental health
Najwa Awad is a psychologist and fellow at the Yaqeen Institute
for Islamic Research
Who is passionate about helping Muslims heal,
grow and thrive after adversity. She has a private practice, Amana Family
Counseling, in which she provides online and in-person counseling to children,
adults and families. Najwa also enjoys holding workshops to destigmatize mental
illness, address current mental health issues within the community, and promote
mental health from an Islamic perspective.
Islam provides a general framework for
life, and within its teachings one can find many recommendations that promote
mental health. Although these tenants are by nature cults, the secondary
benefits of maintaining one's wellness through these actions are supported by
recent research. As a psychotherapist, I can attest to the importance of
spirituality in mental health, and in this article I will discuss three
important connections between Islamic practices and mental wellness. Connect
and love the ultimate provider.
In my clinical practice, I have found that those
who have a healthy, loving connection to God can be tremendously resilient in
times of stress. When others fail them or the pressure is too much on them,
they have a firm belief that God has their supreme interest and will carry them
through them. Let us examine some aspects of how a relationship with God
differs from any other type of relationship a person can have: Satisfying their
basic needs is love and communication. A healthy attachment is essential to
growing and meeting one's full potential and building meaningful relationships
with others.
Some people are blessed with an understanding of
a healthy attachment to their loved one; But many individuals go through their
lives feeling disconnected from others. In the absence of healthy attachments,
humans tend to be at greater risk of isolation, low self-esteem, and unstable
moods. permanent connection
Why is knowing and embodying positive
characteristics important for mental health?
Understanding who you are or want to be can
contribute to a strong sense of self; Psychotherapists like myself work with
clients in session to increase self-esteem, life purpose, and healthy
relationships. Falling back on essential health characteristics during times of
stress can also be a guide in how to deal with interpersonal conflicts,
difficult feelings, and moral doubts. Islam promotes mental health in a
relationship with God - the Almighty -
life way
Mindfulness: Mindfulness is usually associated
with Buddhism but is actually a very important topic in Islam8. While
mindfulness has recently emerged in clinical research as having benefits for
mental health9, this is a practice that has been discussed (albeit slightly
different from mainstream mindfulness) by Muslim scholars hundreds of years
ago. Muslims follow the beliefs of Islam with conviction, but there are many
mental health benefits to following an Islamic lifestyle. The following are
some of the many acts of worship that have been proven in the scientific
literature to be beneficial for mental health: Zakat: Zakat is one of the
pillars of Islam.
The physical movements of prayer
Beneficial to the body and psychologically,
there are mental health benefits to being in constant contact with a Greater
Power throughout the day
It also showed the recitation of the Qur’an
Which can be part of prayer, some psychological
benefits. There are many aspects of practicing Islam that promote good mental
health, and this article only scratches the surface on how spirituality can
increase resilience. In my psychotherapy practice, I have found that
spirituality can be very effective in reducing risk factors as well as
facilitating coping. While these Islamic principles are first and foremost acts
of worship, secondary benefits for mental health are evident in the scientific
literature.
The prayer and the healing
Medical and scientific perspective
Religious traditions around the world display
beliefs in healing through prayer.
Examining the healing powers of prayer in a
randomized, triple-blind trial. We describe randomized controlled trials on
prayer and healing, with one study in each of the different outcome categories.
We provide a critical analysis of the scientific and philosophical dimensions
of such research. Prayer has been reported to improve outcomes in human species
as well as non-human species, to have no effect on outcomes, to worsen outcomes
and to produce retrospective healing effects. For several reasons, research on
the healing effects of prayer is full of assumptions, challenges, and
contradictions that make the subject a scientific and religious minefield. We
believe that research has not led anywhere, and that future research, if any,
will forever be limited by the scientific limitations that we define. Religious
practices have been associated with healing for thousands of years. People pray
for good health and relief from disease. Prayer may lead to health and healing
through one or more of several mechanisms. We look briefly at these mechanisms.
Healing Mechanisms Through Prayer Prayer is a special form of meditation and as
such may impart all of the health benefits that have been associated with
meditation.
To reduce stress and boost a positive mood
States different types of meditation have been
shown to lead to psychological and biological changes already associated or
potentially associated with improved health. Meditation has been found to
produce a clinically significant decrease in resting as well as ambulatory
blood pressure to reduce heart rate resulting in cardiac and respiratory
synchronization to alter melatonin and serotonergic levels to suppress cortical
glutamatergic neurotransmission to enhance the immune response
Enhanced self-esteem and reduced levels of
reactive oxygen species as measured by ultrafast photon emission
To reduce anxiety and pain
To have a positive effect on the overall and
spiritual quality of life in the late stage of the disease.
Interestingly, spiritual meditation is superior
to secular meditation and relaxation in terms of reducing anxiety, improving
positive mood, spiritual health, spiritual experiences, and pain tolerance.
Prayer may be underpinned by varying degrees of
faith, and thus may be associated with all of the benefits that were associated
with the placebo response.
Clinically significant treatment gains have been
observed with placebo in several disorders, including anxiety, depression,
schizophrenia, obsessive-compulsive disorder, tardive dyskinesia, ischemic
heart disease, heart failure, Parkinson's disease, and even cancer, among a
host of other conditions.
With respect to the context of prayer and
healing, the placebo response is affected by personality traits and behaviors
such as optimism, response anticipation, motivational fit (i.e., the degree to
which the behavioral ritual of treatment aligns with the subject's motivational
system) and the degree of engagement in ritual
Prayer may be associated with improvements that
result from spontaneous remission, regression to mediocrity, unspecified
psychosocial support, the Hawthorne effect and the Rosenthal effect.
Spontaneous remission is known to occur in
conditions ranging from medical disorders (such as colds and pharyngitis) to
psychological conditions (such as depression and mania).
Regression to the mean describes improvement
that occurs as a result of random fluctuation in disease severity; In clinical
trials, because patients are usually pre-selected for severe disease severity,
such fluctuations occur in only one direction (ie, toward improvement).
Non-specific emotional support provides
psychological benefits through interpersonal contact, such as during diagnostic
and assessment exercises. Non-specific support can reduce anxiety, depression,
pain, and similar combinations.
Spontaneous remission and conversion to the mean
may occur coincidentally with prayer. Non-specific psychosocial support related
to prayer may appear in places of collective prayer. Improvements in all of
these contexts are real improvements.
The Hawthorne effect refers to the change that
occurs as a result of the act of observing or measuring, while the Rosenthal
effect refers to the change caused by the observer or the expectation of the
evaluator. In relation to the former, the comfortable setting of the study
environment or the patient's conscious or unconscious desire to please may
result in him reporting fewer symptoms than are actually present. With respect
to the latter, the rater's tendency to expect attenuation of symptoms over time
may lead to a less significant association with reported symptoms
Prayer may have benefits due to divine
intervention
Although considering such a possibility may seem
scientifically outlandish, there is no denying that people, all over the
planet, pray for health and relief from symptoms in times of illness. Healing
through prayer, healing through religious rituals, healing in places of
pilgrimage, and healing through related forms of intervention are deeply rooted
traditions in many religions.
Let divine intervention act as a healing
mechanism through prayer
Improve results associated with prayer
Cha et al. studied 219 consecutive infertile
women, ages 26 to 46, treated with embryo transfer in a laboratory in Seoul,
South Korea. These women were randomized into the remote prayer and control
groups. Prayers were held by prayer groups in the USA, Canada and Australia.
Patients and their providers were not informed of the intervention. The
investigators, and even the statisticians, did not know the group assignments
until all the data had been collected. Thus, the study was randomized,
triple-blind, controlled and prospective in design.
Cha et al. found that women who prayed for had
an almost twice higher pregnancy rate than those for whom they did not pray (50
vs 26%; P < 0.005). Moreover, women who were prayed for showed a higher rate
of implantation than those who were not prayed for (16.3 vs. 8%; P < 0.001).
The retrospective benefits with prayer
These patients were randomized into prayer
groups (n = 1691) and control group (n = 1702) in July 2000.
A list of first names of patients in the prayer
group was given to a person (details not specified) who said a short prayer
(again details not specified) for the well-being and full recovery of the
entire group. This prayer was said about 4-10 years or more after the index was
accepted. There was no sham intervention.
Thus, this study sought to determine whether
prayer had a retrospective healing effect
Patients in the prayer and control groups were
similar in significant sociodemographic and clinical variables. While the
mortality rate did not differ significantly between the prayer group and the
control groups (28.1 vs 30.2%, respectively), the length of hospital stay and
the duration of fever were significantly shorter in the prayer group than in
the control group (P = 0.01 and 0.04, respectively). .
Some points about this study are worth noting.
The differences between the groups were very small, although it greatly favored
the patients to whom prayers were offered. The two groups' averages differed by
a small margin.
Thus, the significance of the results is highly
dependent on the outliers that distorted the sample. Thereafter, no attempt was
made to compare with unusual biases, such as day of admission and discharge. It
is possible, for example, that patients admitted at the end of the week may be
screened and treated more slowly, and patients admitted at the end of the week
may be kept until the beginning of the following week.
Importantly, given the number of patients in
each group, there was certainly a lot of overlap in first names.
Did Lipovici consider the possibility that
prayer, then, could benefit patients in both groups to the point of overlap?
Finally, and in a lighter vein, would the results have changed had the author,
in the best of ethical research spirits, introduced the experimental
intervention (prayer) to the control group at the conclusion of the study?
Most seriously, because the data was retrospective, the study could have been repeated many times, with a new randomizer each time. Were the results, then, to remain the same? These and other issues were raised in the periodical correspondence published on the article.




Comments
Post a Comment