The background of the Muslim about family خلفية المسلم عن العائلة
هذا المقال خاص بالمسلمين الذين
يعيشون في الغرب - This article is about
the Muslim which live in Western countries
ماذا تعرف عن الخلفية النفسية للشاب المسلم؟ في هذا المقال نناقش جانباً مهماً من الخلفية العقلية للشاب المسلم، فلنستعرضه معاً.
أولاً: ماذا تمثل الخلفية العقلية للإنسان؟
الخلفية
العقلية تشمل العوامل المادية مثل: التاريخ والجغرافيا الإنسانية: أين يعيش
الإنسان أو وطنه الأم، - لغته الأم - طريقة اللباس وما إلى ذلك، ولا شك أن الأسرة
الصغيرة المتمثلة بالأب والأم والإخوة، أو الأسرة النووية التي تضم الجد والجدة
والأعمام والعمات وغيرهم، تشكل أساساً لتلقي الثقافة الأساسية التي تمثل جزءاً
كبيراً من خلفية الشباب المسلم. وفي هذا المقال ندور حول مفهوم الأسرة في الإسلام
وانعكاساتها في ثقافة الشباب المسلم، وما يترتب عليها أيضاً في تفاعله مع المجتمع
الغربي من خلال فهم بعض المفاهيم التي تفهمها الأسرة المسلمة ولا تفهمها وفي نفس
الوقت ليست حاضرة في الخلفية العقلية للشباب الغربي، وما دام هناك اختلاط بين
الشباب العربي والغربي كنوع من التكامل فلا بد من دراسة خلفية كل منهما.
1 - الأب والأم
قال تعالي
(وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ
الرَّحْمَةِ وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا (24)سورة
الإسراء
نستفيد من الآية ما يلي
إن الشباب
كثيراً ما يتمتعون بالحيوية الكاملة والقوة البدنية والعقلية، الأمر الذي يستلزم
أحياناً الغرور، فتأتي الآية بالتواضع وخفض الرأس للوالدين، وذلك من باب الرحمة
وليس الذل، فادع لهم بالصلاة خمس مرات في اليوم، أحياءً كانوا أو أمواتاً، فهذا من
البر كما كانوا يربيونك صغيراً، وهذا ينعكس من عقلية المسلم على الواقع في الغرب،
تارة بالاستهجان، وتارة بعدم القدرة على الاندماج الكامل (طبعاً نحن نتحدث عن
الشباب المتدين الذي يدرك مسؤوليته عن عروبته وإسلامه).
2 - مفهوم الأسرة النووية
الأسرة
المسلمة التقليدية ممتدة، غالبًا ما تمتد لثلاثة أجيال أو أكثر. يوفر البناء
الممتد العديد من المزايا، بما في ذلك الاستقرار والتماسك والدعم المادي والنفسي،
خاصة في أوقات الحاجة، وفي هذا السياق ينعكس ذلك على حياة المسلم الذي يعيش في
الغرب، بل ينعكس على حياته كلها، إذا أراد أن يفعل شيئًا غير مقبول للأسرة، فإنه
ينبذ من أسرته، التي هي مجتمعه الصغير الذي يجد فيه منطقة الراحة الأساسية له. بعض
المفاهيم الأخرى حول الحياة الأسرية يمكنك قراءتها أدناه. الحياة الأسرية من أبرز
سمات المجتمع الإسلامي الأهمية الممنوحة للأسرة، وحدة الأسرة هي حجر الزاوية في
المجتمع الصحي والمتوازن. مستوى التركيز المختلف عن الموجود في الثقافات التي تركز
على الفرد هو لأشياء رائعة كثيرة، ولكن بالنسبة للمسلم الأمر مختلف تمامًا، يعتبر
الرجل رب الأسرة؛ ولكن بالنسبة للعديد من الرجال، هذا كأس مسموم لأن القيادة تأتي
مع المسؤولية.
3 - مفهوم البكارة
الحديث الأول
5077-
عن عائشة
رضي الله عنها قالت: «قلت: يا رسول الله، أرأيت لو نزلت واديا وفيه شجرة قد أكل
منها ووجدت شجرا لم يؤكل منها، في أيها كنت ترتع بعيرك؟ قال: في الذي لم يرتع
منها»، تعني أن رسول الله صلى الله عليه وسلم لم يتزوج بكرا غيرها.
الحديث الثاني
4789 حدثنا
إسماعيل بن عبد الله قال حدثني أخي عن سليمان عن هشام بن عروة عن أبيه عن عائشة
رضي الله عنها قالت قلت يا رسول الله أرأيت لو نزلت واديا وفيه شجرة قد أكل منها
ووجدت شجرا لم يؤكل منها في أيها كنت ترتع بعيرك قال في الذي لم يرتع منها تعني أن
رسول الله صلى الله عليه وسلم لم يتزوج بكرا غيرها
ومثل نساء الوادي
هناك شواهد
على تنوع كبير في الألوان والأشكال واللغات والأحوال والأعمار وغير ذلك، وتختلف
أنواع الأشجار في الوادي، وتختلف الثمار، وتختلف النساء أيضاً). الجمل هنا ماء
حياة الإنسان) من أين يأكل من كل هذا التنوع في الأشجار أمامه؟ الإسلام له ضوابط
محددة في هذا الشأن، هذا ينعكس في خلفية المسلم الذي يعيش في الغرب في تفضيله
للمرأة التي لم تعاشر الرجال قبله، خاصة إذا لم تكن متزوجة، إلا إذا تابت من ذلك،
وكثيراً من داخله لا يسامحها، كل ما يذكره بماضيها يجلب المشاكل إلى السطح، فأين
تربي ناقتك؟ إشارة إلى الاختيار، وكما قيل (من خصب فله الاختيار أو يتحير) وهنا
يعني: أن النساء أنواع وأشكال وألوان ولغات، ولكنها تفضيلات، والإسلام لم يترك
الاختيار، خاصة في الزوجة، لمزاج الرجل أو حتى الظروف التي يعيش فيها.
4- الجماع والمعاشرة
يقول الله تعالى
(هُنَّ لِبَاسٌ لَكُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ
لَهُنَّ) [البقرة من الآية:187]
اللباس يستر
العيوب قبل المحاسن، وهكذا الزواج في الإسلام، فنحن بشر، مليئون بالعيوب قبل
المحاسن، ولا نشعر بها إلا إذا نبهنا أحد إليها، والمسلم يعلم أن المرأة الطاهرة
العفيفة التي تحفظ شرفهك، فالقرب منه لا يقل أهمية عن التعلق بها بنفس العطف
والرعاية واللين بينهما، ومن هذا المفهوم ينعكس المسلم في حركته في الغرب، وهل يرى
هذا النوع من المرأة المسلمة هناك، وينعكس ذلك عليه في العلاقات العاطفية، وهذا
يختلف عن آداب التعامل بين الرجل والمرأة. هل هناك أفكار عن الجماع مع أفكار
المسلم كالعيش المشترك مع بعضهما البعض، تحريم زواج المثليين -أو الجماع من الدبر
أو غيره، مفهوم الحيض، كراهية المسلم، وتحريم الجماع وقتها، كل هذه أفكار في
الخلفية العقلية للمسلم ولا تظهر إلا عند الملامسة، فإذا تزوج امرأة غربية ليس
لديها فكرة عن مثل هذه الأفكار، إذا لم يتفقا عليها قبل الزواج، فإن المشكلة سوف
تطفو على السطح
الزواج بين الجنسين المختلفين وتحديد الأدوار
أنت تلبسهم
وهم يلبسونك. هذا القياس القرآني الموجز يلخص الأهداف الأساسية للزواج - توفير
الدفء والراحة والحماية والتجميل. في إطار الرؤية الإسلامية، للأطفال الحق في
إنجاب الأطفال والنمو في بيئة مستقرة وآمنة. يعتبر الزواج بمثابة توفير مثل هذه
البيئة. في المقابل، يتم تثبيط العزوبة والجنس خارج إطار الزواج بشدة لأنها تعتبر
سلوكيات متطرفة لا تؤدي إلى مجتمع صحي.
5 - المحيض
قال
تعالي
وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ ۖ قُلْ هُوَ
أَذًى فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِي الْمَحِيضِ ۖ وَلَا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّىٰ
يَطْهُرْنَ... الآية
وقد وصفه
الله تعالى بأنه أذي، وقال العلم: (إن درجة الحموضة المهبلية تكون أعلى وبالتالي
أقل حمضية من المعتاد في فترة الحيض، وعنق الرحم يكون منخفضًا، وفتحته أكثر
اتساعًا، وأخيرًا، بطانة الرحم تنعدم أثناء الحيض. كل هذه العوامل الثلاثة لها
مخاطر نظرية تسمح (للكائنات الحية بالوصول إلى مجرى الدم أثناء الجماع) وأخرى
يمكنك استعراضها في الرابط أدناه. لذلك، يحرم على المسلمات الجماع في هذا التوقيت،
وهو أمر طبيعي بالنسبة للمرأة غير المسلمة، بل يبدو أن لها بعض الفوائد مثل تسكين
الألم وما إلى ذلك، إلا أنه محرم علي المسلم والمسلمة المتزوجان، الجماع في توقيت
الحيض.
أثناء الحيض
تُعفى النساء
من بعض الشعائر الدينية المهمة، مثل طقوس الصلاة والصيام والحج (الحج إلى مكة).
كما يُحظر الجماع في مثل هذه الأوقات. ويُسمح بكل أشكال الاتصال الجسدي الأخرى بين
الزوج والزوجة، على سبيل المثال، العناق والتقبيل.
6- المسؤولية الاقتصادية
عن توفير
احتياجات الأسرة تقع على عاتق الرجل مباشرة، بغض النظر عما إذا كانت زوجته تكسب
المال أم لا. وبالتالي فإن البطالة يمكن أن تؤثر بشكل كبير على سلامة الأسرة، مما
يترك الرجل في حالة من عدم اليقين. وقد تكون معدلات الاعتلال النفسي في مثل هذه
الحالات مرتفعة، مع تداعيات على الأسرة ككل، وفي الثقافة الإسلامية، على غرار
الثقافات التقليدية الأخرى، يزداد الاحترام والتقدير مع تقدم العمر. يتم احترام
الوالدين المسنين بسبب تجاربهم الحياتية وموقعهم الهرمي داخل وحدة الأسرة. تُرى
فرصة تلبية احتياجات الوالدين في سنواتهم الأخيرة على أنها هدية من الله.
7 - زواج الأقارب
يعتبر زواج
الأقارب (الزواج المختلط) شائعًا بشكل خاص بين المسلمين من أصل جنوب آسيوي وعربي.
بين المسلمين الباكستانيين، تشير التقديرات الحالية إلى أن حوالي 75٪ من الأزواج
مرتبطون، وحوالي 50٪ متزوجون من أبناء عمومة من الدرجة الأولى. وهذا يمثل زيادة عن
جيل آبائهم، حيث 30٪ فقط متزوجون من أبناء عمومة من الدرجة الأولى.
8 - الحمل
إن العديد من
أحاديث النبي محمد تمجد فضائل الزواج والإنجاب والخصوبة. وينقسم رأي المسلمين فيما
يتعلق بمنع الحمل، حيث تقول أقلية إنه محرم بشكل قاطع بينما ترى الأغلبية أن منع
الحمل مسموح به ولكن لا يتم تشجيعه. وتشير أقلية صغيرة، محصورة إلى حد كبير في
الدوائر الأكاديمية، إلى أن استراتيجيات تنظيم الأسرة الفعّالة ضرورية لمنع
الانتشار العالمي المفرط الذي توقعه كثيرون في الغرب. ويختلف انتشار استخدام وسائل
منع الحمل في البلدان الإسلامية بشكل كبير، مما يعكس هذه الآراء المتباينة،
ويتراوح من أقل من 5٪ (في موريتانيا وشمال اليمن والصومال والسودان) إلى أكثر من
50٪ (في تركيا ولبنان وتونس).
What do you know about the mental background of Muslim youth? In this article, we discuss an important part of the mental background of the young Muslim man. Let's review it together.
First: What does the human mental background
represent?
The
mental background includes material factors such as: human history and
geography: where a person lives or his mother land, - his mother tongue - the
way of dress and so on, There is no doubt that the small family, represented by
the father, mother and brothers, or the nuclear family that includes
grandfather, grandmother, uncles, aunts and others, is a basis for receiving
the basic culture that represents a significant part of the background of the
Muslim youth. In this article, we revolve around the concept of the family in
Islam and its implications in Muslim youth culture, And what it also entails in
his interaction with Western society through understanding some concepts that
the Muslim family understands and does not understand and at the same time are
not present in the mental background of the Western youth, and as long as there
is mixing between Arab and Western youth as a kind of integration, the
background of each of them must be studied.
The
concept of honoring one's parents
1 - The Father and the mother
Allah says
(وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ
الرَّحْمَةِ وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا (24)سورة
الإسراء
(And lower for them the wing of humiliation out of mercy, and say,
“My Lord, have mercy on them as they raised me when I was young.” Surah Al-Isra
24)
We benefit from the verse the following
Young
people often enjoy full vitality and physical and mental strength, which
sometimes entails arrogance, so the verse comes with humility and lowering the
head for the parents, and that is out of mercy and not humiliation, Pray for
them in prayer five times a day, alive or dead, for this is from righteousness
as they used to raise you when you were young, This is reflected from the
Muslim’s mentality on the reality in the West, sometimes with disapproval, and
sometimes with the inability to fully integrate (of course we are talking about
the religious youth who is aware of his responsibility for his Arabism and his
Islam).
2- The concept of nuclear family
The
traditional Muslim family is extended, often spanning three or more
generations. The extended structure provides many advantages, including
stability, cohesion, and physical and psychological support, especially in
times of need, and in this context it is reflected in the life of a Muslim
living in the West, rather it reflects on his whole life, if he wants to do
something unacceptable to the family, he is ostracized from his family, which
is his small community in which he finds his primary comfort zone. Some other
concepts about family life you can read below. Family life One of the most
prominent features of Islamic society is the importance attached to the family,
The family unit is the cornerstone of a healthy and balanced society. The level
of focus different from that found in individual-centered cultures is for many
wonderful things, but for a Muslim it is very different, The man is considered
the head of the family; But for many men, this is a poisoned cup because
leadership comes with responsibility.
3- The virginity concept
Ismail
bin Abdullah told us, he said: My brother told me, on the authority of
Sulaiman, on the authority of Hisham bin Urwa, on the authority of his father,
on the authority of Aisha, may God be pleased with her, who said: I said, O
Messenger of God, what do you think if you went down to a valley and in it was
a tree that had been eaten, and you found a tree that had not been eaten, in which
of them would you feed your camel? He said about the one that had not been fed.
It means that the Messenger of God, may God bless him and grant him peace, did
not marry another virgin.
Ismail bin Abdullah told us, he said
My
brother told me, on the authority of Sulayman, on the authority of Hisham bin
Urwah, on the authority of his father, on the authority of Aisha, may God be
pleased with her, who said “I said, O Messenger of God, do you think that if
you went down to a valley in which there was a tree that it had eaten from, and
found a tree from which it had not been eaten, in which of them would you graze
your camel? He said regarding the one who was not raised by her, it means that
the Messenger of God, may God bless him and grant him peace, did not marry a
virgin other than her, the hadith indicates the importance and preference of a
virgin over a woman who was previously married to the Prophet, and this is
considered by the general Muslim community or believers as a very acceptable
concept.
Similar to the women of the valley
there
is evidence of great diversity in colors, shapes, languages, conditions, age,
etc. The tree species in the valley differ as do the fruits, and so do the
women). The camel here is the water of man's life) Where does it eat from all
this variety in the trees in front of it? Islam has specific guidelines in this
regard.
This is reflected in the background of a
Muslim
who
lives in the West in his preference for a woman who did not coexist with men before
him, especially if she was not married, unless she repents from that, and often
from within him does not forgive her, everything that reminds him of her past
brings problems to the surface, so where do you raise your camel? An indication
of choice, and as it is said (whoever fertilizes has a choice or confusion) and
here it means: that women are types, shapes, colors and languages, but they are
preferences, and Islam did not leave the choice, especially in the wife, to the
man’s mood or even the circumstances in which he lives.
4 - The intercourse and the cohabitation
Allah
says
( هُنَّ لِبَاسٌ لَكُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ
لَهُنَّ} [البقرة من الآية:187
(They are clothing for you and you are clothing for them)
[Al-Baqarah: 187]
The
clothing covers flaws before virtues, and so is marriage in Islam. We are human
beings, full of flaws before virtues, and we do not feel them unless someone
points them out to us. A Muslim knows that a pure, chaste woman who preserves
his honor is no less important than being attached to her with the same
affection, care, and gentleness between them. From this concept, a Muslim is
reflected in his movement in the West. Does he see this type of Muslim woman
there, and is this reflected in him in emotional relationships? This is different
from the etiquette of dealing between a man and a woman. Are there ideas about
intercourse with Muslim ideas, such as living together, prohibiting gay
marriage - or anal intercourse or otherwise, the concept of menstruation, and
prohibiting intercourse at that time? All of these are ideas in the Muslim's
mental background and do not appear except during contact. If he marries a
Western woman who has no idea about such ideas, if they did not agree on them
before marriage, the problem will surface.
The Heterosexual Marriage and Role
Determination
You
dress them and they dress you. This brief Qur’anic analogy summarises the
fundamental purposes of marriage – to provide warmth, comfort, protection and
beautification. In the Islamic view, children have the right to bear children
and grow up in a stable and secure environment. Marriage is seen as providing
such an environment. In contrast, celibacy and extramarital sex are strongly
discouraged because they are seen as extreme behaviours that do not lead to a
healthy society.
5 - The menstruation
The Almighty says
وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ ۖ قُلْ هُوَ
أَذًى فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِي الْمَحِيضِ ۖ وَلَا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّىٰ
يَطْهُرْنَ... الآية
{And they ask you about menstruation, say: It is harmful, so keep
away from women in menstruation, and do not approach them until they purify
from it.}
Allah
Almighty described it as harmful, and science says: (The vaginal pH is higher
and therefore less acidic than usual during menstruation, the cervix is
lower, its opening is wider, and finally, the lining of the uterus is lost
during menstruation. All three of these factors have theoretical risks that
allow (organisms to reach the bloodstream during intercourse) and others that
you can review in the link below. Therefore, it is forbidden for Muslim women
to have intercourse at this time, which is normal for a non-Muslim woman, and
it even seems to have some benefits such as pain relief and so on, but it is
forbidden for a married Muslim man and woman to have intercourse during
menstruation.
During menstruation
Women
are exempt from some important religious rituals, such as prayer, fasting, and
the Hajj (pilgrimage to Mecca). Sexual intercourse is also prohibited during
these times. All other forms of physical contact between husband and wife, such
as hugging and kissing, are permitted.
6- The economic responsibility
Providing
for the family’s needs falls directly on the man, regardless of whether his
wife earns money or not. Unemployment can therefore significantly impact the
family’s well-being, leaving the man in a state of uncertainty. Rates of psychological
morbidity in such cases can be high, with repercussions for the family as a
whole. In Islamic culture, as in other traditional cultures, respect and
appreciation increase with age. Elderly parents are respected because of their
life experiences and their hierarchical position within the family unit. The
opportunity to provide for the parents’ needs in their later years is seen as a
gift from God.
7 - The Consanguineous marriage
Consanguineous
marriage (mixed marriage) is particularly common among Muslims of South Asian
and Arab origin. Among Pakistani Muslims, current estimates suggest that about
75% of couples are related, and about 50% are married to first cousins. This is
an increase from their parents’ generation, when only 30% were married to first
cousins.
8 - The Pregnancy
Many
hadiths of the Prophet Muhammad extol the virtues of marriage, childbearing,
and fertility. Muslim opinion on contraception is divided, with a minority
saying it is strictly forbidden and a majority saying it is permissible but not
encouraged. A small minority, largely confined to academic circles, argue that
effective family planning strategies are necessary to prevent the global
proliferation that many in the West have predicted. Contraceptive prevalence
varies widely in Muslim countries, reflecting these divergent views, ranging
from less than 5% (in Mauritania, northern Yemen, Somalia, and Sudan) to more
than 50% (in Turkey, Lebanon, and Tunisia).




Comments
Post a Comment