الصِديقيين who's excessive in honesty
قال تعالي
﴿ وَمَن يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَٰئِكَ مَعَ الَّذِينَ
أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِم مِّنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ
وَالصَّالِحِينَ ۚ وَحَسُنَ أُولَٰئِكَ رَفِيقًا﴾ [ النساء: 69]
المعني المبسط للآية كما قال العلماء
من يستجب لأوامر الله تعالى وهدي رسوله محمد صلى الله عليه وسلم فأولئك الذين عَظُمَ شأنهم وقدرهم، فكانوا في صحبة مَن أنعم الله تعالى عليهم بالجنة من الأنبياء والصديقين الذين كمُل تصديقهم بما جاءت به الرسل، اعتقادًا وقولا وعملا والشهداء في سبيل الله وصالح المؤمنين، وحَسُنَ هؤلاء رفقاء في الجنة
نستفيد من الآية الكريمة أن الفضل والمنزلة كالتالي في الترتيب
1- الأنبياء
2- الصديقون
3- الشهداء
4- الصالحون
فأعلى مرتبة يصل إليها أتباعُ الأنبياء أن يكونوا صِدِّيقِينَ
وانظر ايضاً قوله تعالي
﴿ وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّهُ كَانَ صِدِّيقًا
نَبِيًّا ﴾ [مريم: 41]
وقال تعالى
﴿ وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ
إِدْرِيسَ إِنَّهُ كَانَ صِدِّيقًا نَبِيًّا ﴾ [مريم: 56]
وقال تعالى
﴿ وَأُمُّهُ صِدِّيقَةٌ كَانَا يَأْكُلَانِ الطَّعَامَ... ﴾
[المائدة: 75]
وقال تعالى
﴿ يُوسُفُ أَيُّهَا
الصِّدِّيقُ أَفْتِنَا... ﴾ [يوسف: 46]
تعريفات الصديقية
قال التستري
العلماء ثلاثة
1- عامة المسلمين
عالم بالله لا بأمر الله ولا بأيام الله
2- العلماء
وعالم بالله وبأمر الله لا بأيام الله
3- النبيون والصديقين
وعالم بالله وبأمر الله وبأيام الله.
قال ابن القيم رحمه الله
"الصِّدِّيقُ هو الذي صَدَقَ في
قوله وفِعْلِه، وصَدَّقَ الحقَّ بقولِه وعَمَلِه، فقد انجذَبَتْ قواهُ كُلُّها
للانقياد لله ولرسوله"
قال السعدي
الصديقين هم: الذين كمل تصديقهم بما جاءت به
الرسل، فعلموا الحق، وصدقوه بيقينهم، وبالقيام به قولا، وعملا، وحالا، ودعوة إلى
الله. اهـ
قال ابن القيم في مفتاح دار السعادة
في كلامه على مراتب السعداء، والكمل
من الناس: فأما مراتب الكمال فأربع: النبوة، والصديقية، والشهادة، والولاية
قال ابن القيم رحمه الله
"فالصِّدِّيقُ هو الذي صَدَقَ في قوله وفِعْلِه، وصَدَّقَ الحقَّ بقولِه وعَمَلِه، فقد انجذَبَتْ قواهُ كُلُّها للانقياد لله ولرسوله"، ودرجاتُ الصِّدِّيقينَ تتفاوَتُ؛ لأنَّ الإيمان ليس له حَدٌّ ينتهي إليه؛ بل إنه يَزيدُ بالطاعة، وينقُص بالمعصية، وهذا مُعتقَدُ أهل السنة والجماعة، فمن ظنَّ أن هناك درجاتٍ إيمانيةً يقِفُ عندها المؤمن صِدِّيقًا كان أو صالحًا، فقد أخطأ؛ قال تعالى: ﴿ لِمَنْ شَاءَ مِنْكُمْ أَنْ يَتَقَدَّمَ أَوْ يَتَأَخَّرَ ﴾ [المدثر: 37]
وقال ابن القيم أيضاً
"فإن لم يكن في تقدُّم، فهو في تأخُّرٍ ولا بُدَّ، فالعَبْدُ سائرٌ لا واقِفٌ، فإمَّا إلى فوق وإمَّا إلى أسفل، إمَّا إلى أمام وإمَّا إلى وراء، وليس في الشريعة أو الطبيعة وقوفٌ البتة
قال الخازِنُ رحمه الله
"الصِّدِّيق: الكثير الصِّدْق،
والصِّدِّيقون هم أتباعُ الرُّسُل الذين اتَّبعُوهم على مناهجهم بعدهم، حتى لحقوا
بهم، وقيل: الصِّدِّيق هو الذي صَدَّق بكُلِّ الدِّين، حتى لا يُخالِطَه فيه شَك".
وقيل
الصِّدِّيقون هم العلماء العاملون
وقال القرطبي رحمه الله
"الصِّدِّيقُ: فِعِّيلٌ،
الْمُبالِغُ فِي الصِّدْقِ أو في التَّصْدِيقِ، وَالصِّدِّيقُ هو الذي يُحَقِّقُ
بِفِعْلِهِ مَا يَقُولُ بِلِسانِهِ
وقِيلَ
هُم فُضَلاءُ أتْباع الأنبياء الذين
يسبقونهم إلى التصديق
وقال ابن القيم رحمه الله
أعلى مراتبِ الصِّدْقِ: مرتبةُ
الصِّدِّيقِيَّةِ
قال ابن القيم
من طَلَبَ العِلْمَ ليُحيي به الإسلام فهو من الصِّدِّيقين، ودرجتُه بعد درجة النبوَّة
بعض الأعمال التي قد توصلك لمرتبة الصديقية
1- التجارة
"التاجِرُ الأمينُ الصَّدُوق مع
النبيِّينَ والصِّدِّيقينَ والشُّهَداء يوم القيامة"؛ (رواه الترمذي والدارمي
والحاكم)
2- تحري الصدق
في الصحيحين من حديث عبدالله بن مسعود رضي الله
عنه، عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: ((إنَّ الصِّدْقَ يهدي إلى البِرِّ، وإنَّ
البِرَّ يهدي إلى الجنة، وإنَّ الرَّجُل ليصدق حتى يُكتَبَ عند الله صِدِّيقًا))
وانظر: للفظ الدقيق لرسول الله صلي الله عليه وسلم (يتحري) تأتي من كلمة تحريات مثل تحريات المباحث، فتخيل أن كل كلمة ينطق بها لسانك لابد أن تفكر وتقرر وتخطط وتنتقي افضلها ثم تخرجها وكل هذا في ثواني معدودة، سبحان من قال عن الناصية "مقدمة الرأس" أنها " كاذبة خاطئة" فالكذب يحتاج إلي قرار متخذ وعلمنا من العلوم الحديثة أن القرارات تتخذ هاهنا في منطقة الناصية ، والصدق أو الكذب قرار من القرارات، فأنت تتخذ قرار بأنك كاذب حتي لو بينك وبين نفسك تكره الكذابين، والعكس بالعكس صحيح.
3-
الثبات في المواقف الصعبة
هو الذي يثبُت صِدْقُ
إيمانه في جميع المواقف الصعبة، والناس يتفاوتُونَ في التعامُل مع هذا البلاء:
فبعضُهم قد يشُكُّ في حِكْمة الله، وبعضُهم قد يُسيء الظَّنَّ به سبحانه، وبعضُهم
يتعجَّبُ، إلَّا أن القليل الذي يُسلِّم أمره لله تعالى، فيكون صادقًا في إيمانه،
فالصِّدْق يظهَر في المواقف الصعبة
وانظر لماذا سُمي عبد الله بن قحافة رضي الله عنه بــ أبو بكر
الصِديق
سعى رجلٌ من المشركين إلى أبي بكر؛ فقال: هذا
صاحِبُكَ يزعُم أنه قد أُسرِيَ به الليلةَ إلى بيت المقْدِس، ثم رجع من ليلته!
فقال أبو بكر: أوَقال ذلك؟ قالوا: نَعَم، فقال أبو بكر: فإني أشهدُ إن كان قال
ذلك، لقد صَدَقَ، وهذا موقفٌ صَعْبٌ؛ لأنَّ في ذلك الزمان لم تكن عندهم مواصلات
مثل أيامنا هذه؛ لكن لاحِظْ أبا بكر صَدَّق مباشرةً دون تفكيرٍ؛ فسُمِّي
الصِّدِّيق
روى البخاري عن قتادة أن أنس بن مالك
رضي الله عنه حدَّثهم: أن النبي صلى الله عليه وسلم صعد أُحَدًا، وأبو بكر، وعمر،
وعثمان، فرجف بهم، فقال: ((اثْبُتْ أُحُد؛ فإنما عليكَ نبيٌّ، وصِدِّيق، وشهيدان)).
المقصود بالشهيدين: علي
وعثمان رضوان الله عليهما، وقد
تحقَّق ما قاله صلى الله عليه وسلم؛ فقد قُتِل عمر في محراب رسول الله شَهيدًا،
وقُتِل عثمانُ ويده على المصحف الشريف شهيدًا، رضوان الله عليهم أجمعين
4- القيام بأعمال الإسلام جملة وتفصيلا
ومن حديث عمرو بن مُرَّة الجهني، قال: جاء رجل إلى
رسول الله صلى الله عليه وسلم، فقال: يا رسول الله، أرأيْتَ إن شهدتُ أن لا إله
إلا الله، وأنك رسول الله، وصَلَّيْتُ الصلوات الخمس، وأدَّيْتُ الزكاة، وصُمْتُ
رمضانَ، وقُمْتُه، فمَنْ أنا؟ قال: ((من الصِّدِّيقين والشهداء))؛ أخرجه ابنُ حِبَّان
في صحيحه، وفي رواية ابن خزيمة: ((مَنْ ماتَ على هذا كان من الصِّدِّيقينَ
والشُّهَداء))
5- الصِّدِّيقون أكمل الناس أدبًا مع رسول
الله صلى الله عليه وسلم
قال: "ما كان ينبغي لابن أبي
قحافة أن يتقدَّمَ بين يدي رسول الله"، كيف أورثَه مقامَه والإمامةَ
بالأُمَّة بعده، فكان ذلك أن تأخَّر إلى الخَلْف وقد أومأ إليه ((أنِ اثبُتْ
مكانَكَ)).
6- عدم
الإرتياب في الدين وخاصة في الأوقات الصعبة
﴿ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ
آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا
بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُولَئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ
﴾ [الحجرات: 15]
7 –
الهجرة طواعية لنصرة الله ورسوله
وقال: ﴿ لِلْفُقَرَاءِ الْمُهَاجِرِينَ
الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ وَأَمْوَالِهِمْ يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ
اللَّهِ وَرِضْوَانًا وَيَنْصُرُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَئِكَ هُمُ
الصَّادِقُونَ ﴾ [الحشر: 8]
لا هجرة بعد الفتح بل جهاد ونية، ولكن هل تنسحب
الهجرة الطوعية علي الأجانب الداخلين في الإسلام حديثا، وقرروا أن يعيشوا في بلدان
غير بلدانهم الأصلية؟ الله يعلم والعلماء من بأيديهم الإجابةٍ
8- الصدق في مواطن احتمالية التهلكة
﴿ فَإِذَا عَزَمَ الْأَمْرُ فَلَوْ
صَدَقُوا اللَّهَ لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ ﴾ [محمد: 21]
كما رُوي عن شدَّاد الليثي، قال النبي صلى الله عليه وسلم: ((إن تصدق الله يصدقك...))
أدعية لها علاقة بالصديقية تدعيها لنفسك
﴿
وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ
وَاجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا نَصِيرًا ﴾ [الإسراء: 80]
﴿
وَاجْعَلْ لِي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ ﴾ [الشعراء: 84]
ولسان الصِّدْق: هو الثناء الحَسَن
عليه من سائر الأُمَم بالصِّدْق ليس ثناء بالكَذِب
اللهم
اجعل لنا قدم صدق مثل
قوله
تعالي
﴿ وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا أَنَّ لَهُمْ
قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَ رَبِّهِمْ ﴾ [يونس: 2]
وقوله تعالي
﴿ إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ *
فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ ﴾
ومقعد الصدق: الجنة
God Almighty said
﴿ وَمَن يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَٰئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِم مِّنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ ۚ وَحَسُنَ أُولَٰئِكَ رَفِيقًا﴾ [ النساء: 69]
“And whoever obeys God and the Messenger - those will be with the ones upon whom God has bestowed favor of the prophets, the steadfast affirmers of truth, the martyrs, and the righteous. And excellent are those as companions.” [An-Nisa’: 69]
The simple meaning of the verse, as explained by scholars:
Whoever responds to the commands of God Almighty and the guidance of His Messenger Muhammad, may God bless him and grant him peace, is one whose status and esteem are great. They will be in the company of those whom God Almighty has blessed with Paradise: the prophets, the truthful ones, those who fully believed in what the messengers brought, in belief, word, and deed, the martyrs in the cause of God, and the righteous believers. These are excellent companions in Paradise.
We learn from this noble verse that the merit and status are as follows:
1- The prophets
2- The truthful ones
3- The martyrs
4- The righteous ones
The highest rank attained by the followers of the prophets is that of the sedeqqin ( Who's excessive in honesty)
See also the words of God Almighty:
"وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّهُ كَانَ صِدِّيقًا نَبِيًّا" [مريم: ٤١].
“And mention in the Book Abraham. Indeed, he was a man with excessive in honesty and a prophet.” [Maryam: 41]
And God Almighty said:
"واذكر في الكتاب إدريس إنه كان صديقا نبيا". [مريم: ٥٦]
“And mention in the Book Idris. Indeed, he was a man of truth and a prophet.” [Maryam: 56]
And God Almighty said:
﴿ وَأُمُّهُ صِدِّيقَةٌ كَانَا يَأْكُلَانِ الطَّعَامَ... ﴾ [المائدة: 75]
“And his mother was a woman of excessive in honesty, They used to eat food…” [Al-Ma'idah: 75]
And God Almighty said:
﴿ يُوسُفُ أَيُّهَا الصِّدِّيقُ أَفْتِنَا... ﴾ [يوسف: 46]
“Joseph, O man of excessive in honesty, give us your legal opinion…” [Yusuf: 46]
The Definitions of Siddiqia
Al-Tustari said:
The scholars are o three types:
1. The common Muslims
One who is knowledgeable about God, not about God's commands or the days of God
2. The scholars
One who is knowledgeable about God and God's commands, not about God's days
3. The prophets and the Siddiq
One who is knowledgeable about God, God's commands, and God's days
Ibn al-Qayyim (may God have mercy on him) said:
"The Siddiq is the one who is truthful in his words and deeds, and who affirms the truth in his words and deeds. All his faculties are drawn to obedience to God and His Messenger."
Ibn al-Qayyim, may God have mercy on him, said:
"The truthful is the one who is truthful in his words and deeds, and who affirms the truth through his words and deeds. All his strength is drawn to submission to God and His Messenger."
Al-Sa'di said:
The truthful are those who have fully believed in what the messengers brought. They know the truth and affirm it with certainty, and by acting upon it in word, deed, and behavior, and by calling people to God. Ah.
Ibn al-Qayyim said in Miftah Dar al-Sa'adah
in his discussion of the ranks of the happy and perfect among people: As for the ranks of perfection, they are four: prophethood, truthfulness, martyrdom, and sainthood.
Ibn al-Qayyim, may God have mercy on him, said:
"The truthful one is the one who is truthful in his words and deeds, and who affirms the truth through his words and deeds. All his faculties are drawn to submission to God and His Messenger." The ranks of the truthful vary because faith has no limit; rather, it increases with obedience and decreases with disobedience. This is the belief of Ahl al-Sunnah wa'l-Jama'ah. Whoever thinks that there are levels of faith at which a believer, whether truthful or righteous, stops, is mistaken. God Almighty said: “For whoever among you wills to advance or delay” [Al-Muddaththir: 37].
Ibn al-Qayyim also said:
"If he is not advancing, then he is inevitably retarded. The servant is moving, not standing still. He is either up or down, either forward or backward. There is absolutely no standing still in the Shari'ah or in nature."
Al-Khazin (may Allah have mercy on him) said:
"The truthful is the one who is very truthful. The truthful are the followers of the Messengers who followed them in their ways after them, until they caught up with them. It has also been said: The truthful is the one who believes in the entire religion, so that no doubt about it is mixed with it."
It has also been said:
The truthful are the scholars who practice it.
Al-Qurtubi (may Allah have mercy on him) said:
"The truthful is a fa'il (active participle), the one who exaggerates in truthfulness or in belief. The truthful is the one who He fulfills in his actions what he says with his tongue.
It has been said that they are the virtuous followers of the prophets who preceded them in belief.
Ibn al-Qayyim, may God have mercy on him, said:
The highest level of truthfulness is that of a Sediq person.
Ibn al-Qayyim said:
Whoever seeks knowledge to revive Islam with it is sediq, and his level is next to that of prophethood.
Some deeds that may lead you to the status of a truthful person:
1- The trade
"The trustworthy and truthful merchant will be with the prophets, the truthful ones, and the martyrs on the Day of Resurrection." (Narrated by Al-Tirmidhi, Al-Darimi, and Al-Hakim)
2- Seeking The truthfulness
In the two Sahihs, on the authority of Abdullah ibn Mas'ud (may Allah be pleased with him), the Prophet (peace and blessings be upon him) said: "Truthfulness leads to righteousness, and righteousness leads to Paradise. A man may continue to speak the truth until he is recorded with Allah as a truthful person."
And look: The precise pronunciation of the Messenger of Allah, may Allah bless him and grant him peace, "to investigate" comes from the word "investigations," like the investigations of investigations. Imagine that every word you utter must be thought through, decided upon, planned, and the best of it selected, then uttered, all in a matter of seconds. Glory be to Him who said about the forelock (the front of the head) that it is "false and sinful." Lying requires a decision to be made, and we have learned from modern science that decisions are made here, in the forelock area. Truth or falsehood is a decision among decisions. You make the decision that you are a liar, even if you hate liars, and vice versa.
3- The steadfastness in Difficult Situations
He is the one who maintains the sincerity of his faith in all difficult situations. People vary in their response to this affliction: some may doubt God's wisdom, some may suspect Him, and some may be amazed. However, the few who submit to God Almighty are sincere in their faith. Sincerity is revealed in difficult situations.
Consider why Abdullah ibn Quhafah (may God be pleased with him) was called Abu Bakr al-Siddiq (the Truthful).
A polytheist approached Abu Bakr and said, "This is your companion who claims that he was taken on a Night Journey (Night Journey) to the Holy House (Jerusalem) last night and then returned the same night!" Abu Bakr asked, "Did he say that?" They said, "Yes." Abu Bakr said, "Then I testify that if he said that, then he has spoken the truth. This is a difficult situation." Because at that time they did not have transportation like we do today; but notice that Abu Bakr believed immediately without thinking; so he was called the Truthful.
Al-Bukhari narrated on the authority of Qatada that Anas ibn Malik (may Allah be pleased with him) told them: The Prophet (peace and blessings be upon him) ascended Mount Uhud with Abu Bakr, Umar, and Uthman, and it shook them. He said, "Stand firm, Uhud, for upon you is a Prophet, a Siddiq, and two martyrs."
The two martyrs referred to are Ali and Uthman (may Allah be pleased with them). What the Prophet (peace and blessings be upon him) said has come true. Umar was killed as a martyr in the prayer niche of the Messenger of God, and Uthman was killed as a martyr while holding his hand on the Holy Qur’an. May God be pleased with them all.
4- The performing the acts of Islam in general and in detail.
From the hadith of Amr ibn Murrah al-Juhani, he said: A man came to the Messenger of God, may God bless him and grant him peace, and said: O Messenger of God, tell me if I testify that there is no god but God and that you are the Messenger of God, and I pray the five daily prayers, and pay the zakat, and fast during Ramadan, and I stand in prayer during it, then who am I? He said: ((Among the truthful ones and the martyrs)). Narrated by Ibn Hibban in his Sahih. In Ibn Khuzaymah's narration: "Whoever dies in this state will be among the truthful and martyrs."
5- The truthful are the people who are most perfect in their etiquette with the Messenger of God, may God bless him and grant him peace.
He said: "It was not appropriate for the son of Abu Quhafah to advance in front of the Messenger of God," explaining how he inherited his position and the leadership of the nation after him. This was done by him moving back to the rear, and he had gestured to him, "Stand still."
6- Not doubting religion, especially during difficult times.
“The believers are only those who have believed in Allah and His Messenger and then doubted not and striven with their wealth and their lives in the cause of Allah. Those are the truthful.” [Al-Hujurat: 15]
7- The Voluntarily emigrating to support Allah and His Messenger.
He said: “For the poor emigrants who have been expelled from their homes and their wealth, seeking bounty from Allah and approval.” And they support Allah and His Messenger. Those are the truthful. (Surat al-Hashr: 8)
There is no migration after the conquest, but rather jihad and intention. But does voluntary migration apply to foreigners who have recently converted to Islam and decided to live in countries other than their original countries? Allah knows, and scholars have the answer.
8- The truthfulness in situations of potential destruction
{So when the matter is decided, if they had been true to Allah, it would have been better for them.} (Surat Muhammad: 21)
As narrated by Shaddad al-Laythi, the Prophet (peace and blessings be upon him) said: ((If you are truthful to Allah, He will be truthful to you...))
Some supplications related to Siddiq that you can supplicated for yourself
﴿ وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا نَصِيرًا ﴾ [الإسراء: 80]
“And say, 'My Lord, let me enter a truthful entrance and let me exit a truthful exit and grant me from Yourself a supporting authority.'” [Al-Isra': 80]
﴿ وَاجْعَلْ لِي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ ﴾ [الشعراء: 84]
“And grant me a reputation of truth among later generations.” [Ash-Shu'ara': 84]
A reputation of truth is praise from other nations for one's truthfulness, not false praise.
O Allah, grant us a reputation of truthfulness, like the words of the Most High:
﴿ وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا أَنَّ لَهُمْ قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَ رَبِّهِمْ ﴾ [يونس: 2]
“And give good tidings to those who believe that they will have a reputation of truthfulness with the Lord.” Their Lord.” [Yunus: 2]
And the Almighty says:
“Indeed, the righteous will be among gardens and rivers, * In a seat of truth near a Sovereign, All-Powerful.”
The seat of truth is Paradise.




Comments
Post a Comment