الخروج من القبور Get out from the graves

 

يقول الله تعالى

﴿ يَوْمَ يَخْرُجُونَ مِنَ الْأَجْدَاثِ سِرَاعًا كَأَنَّهُمْ إِلَىٰ نُصُبٍ يُوفِضُونَ﴾

[ سورة المعارج: 43]

 

يقول الله تعالى

وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَإِذَا هُم مِّنَ الْأَجْدَاثِ إِلَىٰ رَبِّهِمْ يَنسِلُونَ (51) قَالُوا يَا وَيْلَنَا مَن بَعَثَنَا مِن مَّرْقَدِنَا ۜ ۗ هَٰذَا مَا وَعَدَ الرَّحْمَٰنُ وَصَدَقَ الْمُرْسَلُونَ (52) سورة يس

 

يقول الله تعالى

وَاللَّهُ أَنبَتَكُم مِّنَ الْأَرْضِ نَبَاتًا (17) ثُمَّ يُعِيدُكُمْ فِيهَا وَيُخْرِجُكُمْ إِخْرَاجًا (18) سورة نوح

 

يقول الله تعالى

يَوْمَ يَخْرُجُونَ مِنَ الْأَجْدَاثِ سِرَاعًا كَأَنَّهُمْ إِلَىٰ نُصُبٍ يُوفِضُونَ (43) خَاشِعَةً أَبْصَارُهُمْ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ ۚ ذَٰلِكَ الْيَوْمُ الَّذِي كَانُوا يُوعَدُونَ (44)[ المعارج]

 

كيف نخرج من القبور؟

تنمو الحدائق وحصاد الحبوب وغيرها من النباتات عندما ينزل عليها الماء من السماء، ونحن نعلم أن الأرض مليئة بجزيئات صغيرة جدًا من البذور التي تنمو منها الأشجار عندما ينزل عليها المطر، وبالتالي فإن الأسلاف هي ذرات صغيرة من خلايا الجسم ينمو منها كل إنسان مات في حياة هذه الدنيا، أينما كانت تلك الذرة فإن الله سوف ينميها ويخرج منها جسد وقد ناقشنا الموضوع السابق علميًا: كيف تنمو الأجساد من عجب الذنب، وهو العظم البشري الوحيد المتبقي غير المتحلل عجب الذنب

 

لماذا يخرج الناس من القبور؟

بعد وبين النفختين

"يأمر الله السماء أن تمطر، فتمطر ماء أبيض كالمني، فينبت الناس كما ينبت النبات .جسم ابن آدم يبلى إلا عجب الذنب، وهو العظم الذي يستقر في آخر فقرة من فقرات ظهره، وهذا لا يبلى بإذن الله. وقد ذكر عندنا أن أجساد الأنبياء لا تبلى.وذكرنا أن ليس هناك دليل واضح صحيح على استثناء أحد غير الأنبياء فقط  سلام الله عليهم أجمعين.

 

ثم يأمر الله إسرافيل بالنفخة الثانية

 ينفخ إسرافيل الضربة الثانية، تخرج الأرواح من مثواها، ثم تتجه كل نفس إلى الجسد الذي خرجت منه.لن تفارق نفس الجسد الذي خرجت منه، فالروح والجسد متحدان، والروح والجسد متحدان، والإنسان جنين في بطن أمه، وبعد البعث يلتقيان، فتعود إليه الحياة.

 

إلى أين هم ذاهبون؟

يخرج الإنسان من قبره إلى أرض القيامة للحساب: وبعد انتهاء مرحلة القبر ينادي المنادى بالخروج إلى أرض المحشروالمنشر للحساب .

 

يقول الله تعالى

فَتَوَلَّ عَنْهُمْ ۘ يَوْمَ يَدْعُ الدَّاعِ إِلَىٰ شَيْءٍ نُّكُرٍ (6)خُشَّعًا أَبْصَارُهُمْ يَخْرُجُونَ مِنَ الْأَجْدَاثِ كَأَنَّهُمْ جَرَادٌ مُّنتَشِرٌ (7) مُّهْطِعِينَ إِلَى الدَّاعِ ۖ يَقُولُ الْكَافِرُونَ هَٰذَا يَوْمٌ عَسِرٌ (8) سورة القمر

 

لماذا شبه الله تعالى الخروج من القبور بالجراد المنتشر؟

تشبيه بليغ، فهو مدخل عقلاني لمحبي الفهم العلمي.الجراد لا ينتظم في مرحلة الخروج فهو ليس كالنمل مثلا وهذا وقت خوف لا يمكن تنظيمه بأي حال من الأحوال.وهذا يدل على أن الخروج ليس بإرادة أحد، بل هو خروج اضطراري، مضطرب بالخوف، والناس عندما يخافون يهربون من ما يخشونه هنا (الصيحة والمنادي) . والعجيب أن الناس هنا يتجهون نحو المنادي الذي يدلهم على أرض المحشر.

 

وأقرأ معنى هذه الآيات الكريمة الآن 

{وَاسْتَمِعْ يَوْمَ يُنَادِي الْمُنَادِي مِنْ مَكَانٍ قَرِيبٍ * يَوْمَ يَسْمَعُونَ الصَّيْحَةَ بِالْحَقِّ ذَلِكَ يَوْمُ الْخُرُوجِ * إِنَّا نَحْنُ نُحْيِي وَنُمِيتُ وَإِلَيْنَا الْمَصِيرُ * يَوْمَ تَشَقَّقُ الْأَرْضُ عَنْهُمْ سِرَاعًا ذَلِكَ حَشْرٌ عَلَيْنَا يَسِيرٌ * نَحْنُ أَعْلَمُ بِمَا يَقُولُونَ وَمَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِجَبَّارٍ فَذَكِّرْ بِالْقُرْآنِ مَنْ يَخَافُ وَعِيدِ} [سورة ق] 

قال السعدي في تفسيرهذه الآيات

واستمع بقلبك نداء المنادي وهو إسرافيل عليه السلام، حين ينفخ في الصور  مِنْ مَكَانٍ قَرِيبٍ  من الخلق  {يَوْمَ يَسْمَعُونَ الصَّيْحَةَ} أي: كل الخلائق يسمعون تلك الصيحة المزعجة المهولة {بالحق}  الذي لا شك فيه .{ذَلِكَ يَوْمُ الْخُرُوجِ} من القبور، الذي انفرد به القادر على كل شيء، ولهذا قال: {إِنَّا نَحْنُ نُحْيِي وَنُمِيتُ وَإِلَيْنَا الْمَصِيرُ يَوْمَ تَشَقَّقُ الْأَرْضُ عَنْهُمْ } أي: عن الأموات   {سِرَاعًا} أي: يسرعون لإجابة الداعي لهم، إلى موقف القيامة،  {ذَلِكَ حَشْرٌ عَلَيْنَا يَسِيرٌ} أي: هين  على الله يسير لا تعب فيه ولا كلفة. {نَحْنُ أَعْلَمُ بِمَا يَقُولُونَ } لك، مما يحزنك، من الأذى، وإذا كنا أعلم بذلك، فقد علمت كيف اعتناؤنا بك، وتيسيرنا لأمورك، ونصرنا لك على أعدائك، فليفرح قلبك، ولتطمئن نفسك، ولتعلم أننا أرحم بك وأرأف، من نفسك، فلم يبق لك إلا انتظار وعد الله.{وَمَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِجَبَّارٍ } أي: مسلط عليهم{إِنَّمَا أَنْتَ مُنْذِرٌ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ} ولهذا قال:  { فَذَكِّرْ بِالْقُرْآنِ مَنْ يَخَافُ وَعِيدِ } والتذكير، هو تذكير ما تقرر في العقول والفطرة السليمة  للإنسان فى حب الخير وإيثاره، وإنما يتذكر بالتذكير، من يخاف وعيد الله، وأما من لم يخف الوعيد، ولم يؤمن به، فهذا فائدة تذكيره، إقامة الحجة عليه، لئلا يقول ما جاءنا من بشير ولا نذير .

 

ويقول الله تعالى

وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَصَعِقَ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَمَنْ فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَنْ شَاءَ اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرَى فَإِذَا هُمْ قِيَامٌ يَنْظُرُونَ (68) وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا وَوُضِعَ الْكِتَابُ وَجِيءَ بِالنَّبِيِّينَ وَالشُّهَدَاءِ وَقُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْحَقِّ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ (69) وَوُفِّيَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَا عَمِلَتْ وَهُو أَعْلَمُ بِمَا يَفْعَلُونَ (70)(الزمر) 

تفسير السعدي لهذه الآيات

( وَنُفِخَ فِي الصُّورِ ) وهو قرن عظيم، لا يعلم عظمته إلا خالقه

فينفخ فيه إسرافيل عليه السلام، أحد الملائكة المقربين، وأحد حملة عرش الرحمن.

( فَصَعِقَ ) أي: غشي أو مات،

( مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَمَنْ فِي الأرْضِ ) أي: كلهم، لما سمعوا نفخة الصور أزعجتهم من شدتها وعظمها.

( إِلا مَنْ شَاءَ اللَّهُ ) ممن ثبته اللّه عند النفخة، فلم يصعق، كالشهداء أو بعضهم، وغيرهم.

وهذه النفخة الأولى، نفخة الصعق، ونفخة الفزع.

( ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ ) النفخة الثانية نفخة البعث

( فَإِذَا هُمْ قِيَامٌ ينظرون ) أي: قد قاموا من قبورهم لبعثهم وحسابهم، قد تمت منهم الخلقة الجسدية والأرواح .

وشخصت أبصارهم ( يَنْظُرُونَ ) ماذا يفعل اللّه بهم.

( وَأَشْرَقَتِ الأرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا ) علم من هذا، أن الأنوار الموجودة تذهب يوم القيامة وتضمحل، وهو كذلك، فإن اللّه أخبر أن الشمس تكور، والقمر يخسف، والنجوم تندثر، ويكون الناس في ظلمة، فتشرق عند ذلك الأرض بنور ربها، عندما يتجلى وينزل للفصل بينهم .

( وَوُضِعَ الْكِتَابُ ) أي: كتاب الأعمال وديوانه، وضع ونشر، ليقرأ ما فيه من الحسنات والسيئات.

( وَجِيءَ بِالنَّبِيِّينَ ) ليسألوا عن التبليغ، وعن أممهم، ويشهدوا عليهم. ( وَالشُّهَدَاءِ ) من الملائكة.

( وَقُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْحَقِّ ) أي: العدل التام والقسط العظيم، لأنه حساب صادر ممن لا يظلم مثقال ذرة، ومن هو محيط بكل شيء

( وَوُفِّيَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَا عَمِلَتْ وَهُوَ أَعْلَمُ بِمَا يَفْعَلُونَ )

فحكم بين الناس من يعلم مقادير الأعمال ومقادير استحقاقها للثواب والعقاب.

فيحصل حكم يقر به الخلق، ويعترفون للّه بالحمد والعدل، ويعرفون به من عظمته وعلمه وحكمته ورحمته ما لم يخطر بقلوبهم.

God Almighty says:

﴿ يَوْمَ يَخْرُجُونَ مِنَ الْأَجْدَاثِ سِرَاعًا كَأَنَّهُمْ إِلَىٰ نُصُبٍ يُوفِضُونَ﴾

“The Day they will emerge from the graves quickly, as if they were hastening toward an idol.” [Surat Al-Ma’arij: 43]

God Almighty says:

وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَإِذَا هُم مِّنَ الْأَجْدَاثِ إِلَىٰ رَبِّهِمْ يَنسِلُونَ (51) قَالُوا يَا وَيْلَنَا مَن بَعَثَنَا مِن مَّرْقَدِنَا ۜ ۗ هَٰذَا مَا وَعَدَ الرَّحْمَٰنُ وَصَدَقَ الْمُرْسَلُونَ (52) سورة يس

And the Trumpet will be blown, and at once they will be rushing from the graves to their Lord. (51) They will say, “Woe to us! Who has raised us up from our beds?” This is what the Most Merciful promised, and the messengers spoke the truth. (52) Surat Yasin

God Almighty says:

وَاللَّهُ أَنبَتَكُم مِّنَ الْأَرْضِ نَبَاتًا (17) ثُمَّ يُعِيدُكُمْ فِيهَا وَيُخْرِجُكُمْ إِخْرَاجًا (18) سورة نوح

And God caused you to grow from the earth as a plantation (17) Then He will return you to it and bring you forth (18) Surah Nuh


God Almighty says:

يَوْمَ يَخْرُجُونَ مِنَ الْأَجْدَاثِ سِرَاعًا كَأَنَّهُمْ إِلَىٰ نُصُبٍ يُوفِضُونَ (43) خَاشِعَةً أَبْصَارُهُمْ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ ۚ ذَٰلِكَ الْيَوْمُ الَّذِي كَانُوا يُوعَدُونَ (44)[ المعارج]

The Day they will emerge from the graves in haste, as if they were hastening toward an idol (43) with their eyes humbled, humiliation covering them. That is the Day they were promised (44) [Al-Ma'arij]

How do we emerge from graves?

Gardens, grain harvests, and other plants grow when water falls on them from the sky. We know that the earth is filled with tiny particles of seeds from which trees grow when rain falls. Therefore, ancestors are tiny atoms of body cells from which every human being who has died in this world grows. Wherever that atom is, God will grow it and produce a body from it. We previously discussed the scientific topic: How do bodies grow from the coccyx, the only remaining undisturbed human bone? The coccyx.


Why do people emerge from graves?

After and between the two blasts

"God commands the sky to rain, and it rains white water like semen, and people grow as plants grow. The body of the son of Adam decays except for the coccyx, which is the bone located at the end of the vertebrae of the back. This does not decay, God willing. We have mentioned that the bodies of the prophets do not decay. We have also mentioned that there is no clear, authentic evidence to suggest that anyone except the prophets, peace be upon them all.


Then God commands Israfil to blow the second blast

Israfil blows the second blast, and the souls leave their abode. Then each soul returns to the body from which it emerged. No soul will separate from the body from which it emerged, for the soul and body are united. The human being is a fetus in its mother's womb, and after the resurrection, they meet, and life returns to him.

Where are they going?

A person emerges from his grave to the land of resurrection for judgment. After the grave stage ends, a caller calls out to the land of gathering and resurrection for judgment.


God Almighty says:

فَتَوَلَّ عَنْهُمْ ۘ يَوْمَ يَدْعُ الدَّاعِ إِلَىٰ شَيْءٍ نُّكُرٍ (6)خُشَّعًا أَبْصَارُهُمْ يَخْرُجُونَ مِنَ الْأَجْدَاثِ كَأَنَّهُمْ جَرَادٌ مُّنتَشِرٌ (7) مُّهْطِعِينَ إِلَى الدَّاعِ ۖ يَقُولُ الْكَافِرُونَ هَٰذَا يَوْمٌ عَسِرٌ (8) سورة القمر

So turn away from them on the Day when the Caller will call to a terrible thing. (6) Their eyes humbled, they will emerge from the graves as if they were locusts scattered, (7) rushing toward the Caller. The disbelievers will say, "This is a difficult day." (8) Surah Al-Qamar


Why did God Almighty liken the emergence from the graves to locusts scattered?

A powerful simile, it is a rational introduction for those who love scientific understanding. Locusts are not organized during the emergence phase, they are not like ants for example, and this is a time of fear that cannot be organized under any circumstances. This indicates that the emergence is not by anyone's will, but rather it is a forced emergence, disturbed by fear, and when people are afraid, they flee from what they fear here (the shout and the crier). What is strange is that the people here head towards the crier who will guide them to the place of assembly.


Now read the meaning of these noble verses:

وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَصَعِقَ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَمَنْ فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَنْ شَاءَ اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرَى فَإِذَا هُمْ قِيَامٌ يَنْظُرُونَ (68) وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا وَوُضِعَ الْكِتَابُ وَجِيءَ بِالنَّبِيِّينَ وَالشُّهَدَاءِ وَقُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْحَقِّ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ (69) وَوُفِّيَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَا عَمِلَتْ وَهُو أَعْلَمُ بِمَا يَفْعَلُونَ (70)(الزمر) 

And the Trumpet will be blown, and all who are in the heavens and the earth will be stunned, except whom Allah wills. Then it will be blown again, and at once they will be standing, looking on. (68) And the earth will shine with the light of its Lord, and the record will be placed, and the prophets and the witnesses will be brought forth, and it will be judged between them with truth, and they will not be wronged. (69) And every soul will be fully compensated for what it did, and He is most knowing of what they did. They do (70) (Az-Zumar)


Al-Sa'di said in his interpretation of these verses:

Listen with your heart to the call of the crier, Israfil, peace be upon him, when he blows the trumpet from a place close to creation: {On the Day they hear the Shout} meaning: all creation will hear that disturbing, terrifying shout {in truth}, of which there is no doubt. {That is the Day of Emergence} from the graves, which is unique to the One who is capable of everything. That is why He said: {Indeed, it is We who bring to life and cause to die, and to Us is the final destination. The Day the earth will split open from them} meaning: from the dead {in haste} meaning: they will hasten to answer the caller to the place of resurrection. {That is an easy gathering for Us} meaning: easy and simple for Allah. No hassle or cost. {We know best what they say} to you, of what saddens you, of harm, and if We know that, then you know how We care for you, and make things easy for you, and grant you victory over your enemies, so let your heart rejoice, and let your soul be reassured, and know that We are more merciful and compassionate to you than you are yourself, so all that remains for you is to await the promise of Allah. {And you are not a tyrant over them} meaning: you have power over them. {You are only a warner, and for every people is a guide} That is why He said: {So remind by the Qur’an whoever fears My threat} and reminding is reminding what is established in the minds and sound nature of man in loving goodness and preferring it, and only those who fear Allah’s threat remember by reminding, but as for those who do not fear the threat and do not believe in it, this is the benefit of reminding them, establishing The argument is against him, lest he say, “No bearer of good tidings or warner has come to us.”

And God Almighty says:

وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَصَعِقَ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَمَنْ فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَنْ شَاءَ اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرَى فَإِذَا هُمْ قِيَامٌ يَنْظُرُونَ (68) وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا وَوُضِعَ الْكِتَابُ وَجِيءَ بِالنَّبِيِّينَ وَالشُّهَدَاءِ وَقُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْحَقِّ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ (69) وَوُفِّيَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَا عَمِلَتْ وَهُو أَعْلَمُ بِمَا يَفْعَلُونَ (70)(الزمر) 

And the Trumpet will be blown, and all who are in the heavens and the earth will be stunned, except whom God wills. Then it will be blown again, and at once they will be standing, looking on. (68) And the earth will shine with the light of its Lord, and the record will be placed, and the prophets and the witnesses will be brought forth, and it will be judged between them with truth, and they will not be wronged. (69) And every soul will be fully compensated for what it did, and He is most knowing of what they do. (70) (Az-Zumar)


And God Almighty says:

وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَصَعِقَ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَمَنْ فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَنْ شَاءَ اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرَى فَإِذَا هُمْ قِيَامٌ يَنْظُرُونَ (68) وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا وَوُضِعَ الْكِتَابُ وَجِيءَ بِالنَّبِيِّينَ وَالشُّهَدَاءِ وَقُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْحَقِّ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ (69) وَوُفِّيَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَا عَمِلَتْ وَهُو أَعْلَمُ بِمَا يَفْعَلُونَ (70)(الزمر) 

And the Trumpet will be blown, and all who are in the heavens and the earth will be stunned, except whom God wills. Then it will be blown again, and at once they will be standing, looking on. (68) And the earth will shine with the light of its Lord, and the record will be placed, and the prophets and the witnesses will be brought forth, and it will be judged between them with truth, and they will not be wronged. (69) And every soul will be fully compensated for what it did, and He is most knowing of what they do. (70) (Az-Zumar)


Sa'di's Interpretation of These Verses

(And the Trumpet will be blown) This is a huge horn, the greatness of which is known only to its Creator.


It will be blown by Israfil, peace be upon him, one of the close angels and one of the bearers of the Throne of the Most Merciful.


(So everyone in the heavens and the earth will be stunned) meaning, they will faint or die.


(Everyone in the heavens and the earth) meaning, all of them, when they hear the blowing of the Trumpet, which will disturb them with its intensity and magnitude.


(Except whom Allah wills) those whom Allah wills, who will not be stunned, such as the martyrs or some of them, and others.


This is the first blowing, the blowing of stunned consciousness and the blowing of terror.


(Then it will be blown) The second blast is the blast of resurrection.


(And behold, they will be standing, looking) meaning: they will have risen from their graves for their resurrection and judgment, having completed their physical creation and souls.


And their eyes will be fixed (looking) at what God will do with them.


(And the earth will shine with the light of its Lord) This indicates that existing lights will disappear and fade on the Day of Resurrection, and this is the case. God has informed us that the sun will be rolled up, the moon will be eclipsed, the stars will disappear, and people will be in darkness. Then the earth will shine with the light of its Lord when He appears and descends to judge between them.


(And the Book will be placed) meaning: the book of deeds and its register, placed and spread out so that the good and bad deeds contained therein may be read.


(And the prophets will be brought) to be questioned about the message and about their nations, and to bear witness against them. (And the witnesses) from among the angels.


(And it will be judged between them with truth) meaning: complete justice and great equity, because it is an accounting issued by He who does not wrong even the weight of an atom, and who is all-encompassing.


(And every soul will be fully compensated for what it has done, and He is most knowing of what they do.)


So the judge between people is He who knows the extent of deeds and the extent of their deserving reward and punishment.


Thus, a judgment is achieved that people acknowledge, and they acknowledge God's praise and justice, and through it they recognize His greatness, knowledge, wisdom, and mercy in a way that has never occurred to their hearts.

 

 

Comments

المشاركات المميزة


أحكام العائلة The Family provision