الصراع الذي يخاف منه الغرب The conflict that the West fears




يقول ابن القيم رحمه الله

ليس الرجل الذي يستسلم للقدر ، بل الذي يحارب القدر بقدر أحب إلى الله (مدارج السالكين ج1) 

 

إنها ابتلاءات الحيـاة

قال تعالي 

 ( ولو شاء الله لجعلكم أمة واحدة ولكن ليبلوكم في ما آتاكم ) (المائدة:48)


وأنت خبير 

أن في علم الطب التشخيصي عندما يكون الخط مستقيم في رسم القلب معناه الموت، أما إذا هبط وصعد معناه الحياة، فكما أن الصعود والهبوط الإكلينيكي في خط الحياة يعني انك تعيش أو ميت، كذلك الحضارات، طالما هناك تنازع ، طالما هناك محاولة، فكر ذاهب وآتي ، طالما هناك قتال أو منافسة أو غير ذلك من عوامل الصراع، فأنت تمتلك بالفعل حضارة وينافسك غيرك عليها ليغلب مرة وتغلب أنت أخري ، هكذا هي الحياة ، يقول تعالي:  ( ولو يشاء الله لانتصر منهم ولكن ليبلو بعضكم ببعض ) (محمد: 4) هذه سُنة اجتماعية أي لابد من تواترها ووجودها وظهورها مهما تعاقبت الأزمنة والأمكنة..


أسباب الصراع بين الحضارات 

ظاهرة الاختلاف

 تختلف الأمم والشعوب في العقائد، الأفكار، والتصورات، مما يؤدي إلى نشوء صراعات حول طبيعة الحياة، الحقوق، والواجبات.


ظاهرة التنوع

 تختلف الموارد والاحتياجات بين الدول والشعوب، مما يخلق تباينات في أنماط توزيعها وإدارتها، سواء عبر التعاون أو النزاع.


توهم شح الموارد وندرتها

 بالرغم من الوفرة الطبيعية للموارد، فإن النزعة الاستهلاكية والسياسات الاقتصادية غير الرشيدة تدفع العديد من الدول والشعوب نحو صراعات من أجل السيطرة على الموارد.


نظرية صاموئيل هنتنجتون عن الصراع بين ثلاث حضارات كبري 

   تحدّث صامويل هنتينغتون في مناقشته لفكرته المتعلـقة بصراع الحضارات عن مجموعة من الحضارات، كانت ثلاثة منها على وجه الخصوص مهمة بالنسبة إليه. كانت إحداها، وهي ما دعاها

المجموعة الحضارية الآسيوية والتي ضمّن فيها الصين، اليابان وشرق آسيا

 كانت الثانية هي المجموعة الغربية والتي قصد بها أمريكا الشمالية وأوروبا الغربية.

 أما المجموعة الثالثة والتي يشير إليها فهي العالم الإسلامي.

استخدم هنتينغتون فكرة صراع أو صدام الحضارات ليعكس ويظهر الصراع الكامن على مستوى عالمي والذي نشأ ربما بعد انهيار الاتحاد السوفياتي والذي، في نظره، سيحدد وجهات نظر السياسة الأجنبية التي يجب أن توجه ليس فقط المحللين لكن أيضاً الحكومات، جاءت نظرية صراع الحضارات لتصور الصراع بأنه ما زال مستمراً وسيبقى مستمراً وتدعو صراحة إلى الاستعداد للدفاع عن النموذج الأمريكي وقد ضرب هنتنجتون على وتر حساس عندما صور أن الخطر القادم هو خطر إسلامي في أغلبه. بينما استبعد كافة الحضارات في صراعها مع الغرب وأبقى على الحضارة الإسلامية وحضارة الصين لاعتقاده أن هاتين الحضارتين تطمحان إلى التحديث والطغيان على الغرب ورفض نموذجه لذلك سيكون هناك صراع بينهما وبين الغرب.


الصراع ، أو التدافع ، أو التداول من وجهة نظر الإسلام 

سنة اجتماعية ، من سنن الله تعالى وقوانينه ، التي لا تتخلف ، ولا تتبدل ، كما أنها سنة فردية أيضا ، فالإنسان كفرد ، ليس خارجا عن دائرة الصراع والتدافع الذاتي ، في الاختيار بين دوافع الخير ، ونوازع الشر ، في نفسه ، لأن في ذلك تتحدد حرية الإنسان في الاختيار ، وتتميز كرامته ، ويبين فضله، والشر من لوازام الخير ، وبضدها تتميز الأشياء. فالصراع والتدافع ، هو سبيل الحيوية ، والنمو ، والازدياد ، وعلامة الحياة والاستمرار ، ابتداء من الخلية ، وانتهاءا بالحياة الحية .. وهو إحدى محركات الحياة الاجتماعية ، وامتداد التاريخ البشري ، وله صوره المتعددة ، وشوكاته المتنوعة ، من

الحوار والمفاكرة  والمثاقفة والمناظرة

أو القتال والمواجهة

 أو المنافسة، والسباق

أو المغالبة

 كلها صور ومعارك، منها: المشروع المحكوم بضوابط ليست من وضع الإنسان، ومنها ما يستخدم وسائل غير مشروعة، وكل ذلك يقع ضمن دائرة الصراع الحضاري ، الذي يندفع من عقائد وأنساق معرفية، ورؤى قيمية، وأنماط حياتية وسلوكية، تمتاز بخصوصيتها، وتسعى للبرهنة على أحقيتها، وإثبات وجودها، فهي أشبه ما تكون في خصوصيتها ببصمات الأصابع، وسحن الوجوه، وملامح الشخصية، لا يمكن أن تتطابق، ذلك أن التطابق، يعني التوقف والموت، ولهذا الصراع باقي ما بقت الأمم والشعوب ويكتب تاريخ، فأمس كانوا أبطال فكتب تاريخ وابطال اليوم هم تاريخ غداً، ولا يتوقف الصراع عن هذا الدين المجيد حتي يدافع عنه من لا ينتمي له قلباً وقالباً كما قال رسول الله صلي الله عليه وسلم في هذا الحديث: عن النعمان بن مقرن عن رسول الله صلي الله عليه وسلم ( إنَّ اللهَ ليُؤيِّدُ هذا الدِّينَ بالرجلِ الفاجرِ) خرجه القضاعي في ((مسند الشهاب)) (1096) بلفظه


بداية الصراع الحقيقي للحضارة الإسلامية 

 بدأت من ظهور دولة بالمعني الحقيقي لكلمة دولة ، فالمسلمين في مكة كانوا قلة غير ممكنين، لكن مكنهم الله تعالي في الأرض ونصرهم بالأنصار فأصبح لهم منعة وقوة ورجعت لهم اموالهم وتجارتهم وحياتهم المعهودة وأسس رسول الله صلي الله عليه وسلم دستور وسماه دستور المدينة ومعني هذا تنظيم العلاقة بين المسلم وغير المسلم في المدينة وهذه هي اساسات اي دولة مدنية حديثة (تنظيم العلاقات بين اعضاء المجتمع)  سنتحدث عن بعض الغزوات كسياق عام لا دخول في احداث ونتائج 


خاتمة 

لقد لاحظنا من نظرية صامويل هنتنجتون عن الصراع العالمي بين الحضارات: أنه يضع حضارتان كبري مثل الحضارة الآسيوية التي تندرج تحتها عدة دول آسيوية كما تقدم، والحضارة الغربية ويندرج تحتها عدة دول أيضاً كما تقدم: مقابل حضارة العالم الإسلامي، وقال إن هذا هو الخطر القادم للغرب وكان هذا في التسعينات من القرن الماضي، ومنذ ذلك الحين لمن يقرأ المشهد الغربي جيداً نشأت حضارة تفوقية من الناحية الغربية تقوم علي الماديات لا علي الأخلاقيات والدين ، وكأن الصراع اليوم بين الحضارات ما بين قامتين عاليتين فمن سيكسب ألا وهما (القيم والأخلاق والدين من ناحية والتفوق العلمي المادي من ناحية اخري) هذا ما يعانيه العالم اليوم، وفي مقالات اخر ضمن هذه الفئة (صراع الحضارات) سنتحدث عن المحاورات الحضارية ومراحل الصراع الذي ينبني علي المحاورة والمنافسة والقتال ثم المغالبة.

Ibn al-Qayyim, may God have mercy on him, says

It is not the man who surrenders to fate, but rather the one who fights fate with a destiny that is dearer to God (Madarij as-Saalikeen, Vol. 1).


These are the trials of life

God Almighty said:

 ( ولو شاء الله لجعلكم أمة واحدة ولكن ليبلوكم في ما آتاكم ) (المائدة:48)

(And if God had willed, He would have made you one nation, but He [Allah]] tested you in what He has given you.) (Al-Ma'idah: 48)


And you are an expert

In diagnostic medicine, when a straight line on an electrocardiogram means death, while if it rises and falls, it means life. Just as the clinical rise and fall of the life line means you are either alive or dead, so too do civilizations. As long as there is conflict, as long as there is effort, a mind that comes and goes, as long as there is fighting, competition, or other factors of conflict, you already possess a civilization, and others will compete with you to gain victory one time and you another. This is how life is. God Almighty says: "And if God had willed, He could have taken revenge on them, but He [Allah] tests some of you by means of others." (Muhammad: 4) This is a social law, meaning it must be repeated, present, and apparent, regardless of the passage of time and place.


The Causes of the Clash of Civilizations


The Phenomenon of differences 

Nations and peoples differ in their beliefs, ideas, and perceptions, leading to conflicts over the nature of life, rights, and duties.


The Phenomenon of Diversity

Resources and needs vary among countries and peoples, creating disparities in their distribution and management patterns, whether through cooperation or conflict.


The Illusion of Resource Scarcity

Despite the natural abundance of resources, consumerism and unwise economic policies drive many countries and peoples into conflict over resource control.


Samuel Huntington's Theory of the Clash of Civilizations

In discussing his idea of ​​the clash of civilizations, Samuel Huntington spoke of a group of civilizations, three of which were particularly important to him. One of these was what he called


1- The Asian civilizational group, which he included in China, Japan, and East Asia.


2- The second was the Western group, by which he meant North America and Western Europe.


3- The third group, to which he referred, was the Islamic world


Huntington used the idea of ​​the clash of civilizations to reflect and reveal the latent global conflict that had perhaps emerged after the collapse of the Soviet Union. This conflict, in his view, would shape the foreign policy outlook that should guide not only analysts but also governments. The theory of the clash of civilizations came to depict the conflict as ongoing and will continue, and explicitly called for a readiness to defend the American model. Huntington struck a sensitive chord when he portrayed the coming threat as predominantly Islamic. While he excluded all civilizations in their conflict with the West and kept the Islamic and Chinese civilizations, because he believed that these two civilizations aspired to modernization and tyranny over the West and reject its model, so there would be a conflict between them and the West.


The Conflict, struggle, or negotiation from an Islamic perspective

A social law, one of God Almighty's laws and regulations, which never fail or change. It is also an individual law. As an individual, man is not outside the circle of internal conflict and struggle, choosing between good motives and evil tendencies within himself. This is because man's freedom of choice is determined, his dignity is distinguished, and his virtue is revealed. Evil is a necessary consequence of good, and things are distinguished by their opposites. Conflict and struggle are the path to vitality, growth, and increase, and a sign of life and continuity, beginning with the cell and ending with living life. It is one of the engines of social life and the extension of human history. It has its many forms and diverse thorns, from


The dialogue, discussion, acculturation, and debate


to fighting and confrontation


to competition and racing


to domination

All of these are forms and battles, including projects governed by controls not of human origin, and others that employ illegitimate means. All of this falls within the circle of civilizational conflict, which stems from beliefs, cognitive systems, value-based visions, and lifestyles and behaviors characterized by their uniqueness, seeking to prove their legitimacy and establish their existence. Their uniqueness is most similar to fingerprints, facial expressions, and personality traits; they cannot be identical, for identicalness means cessation and death. This conflict will remain as long as nations and peoples exist and history is written. Yesterday's heroes were heroes, so history was written, and today's heroes are tomorrow's history. Conflict will never cease for this religion. The Glorious One until he is defended by those who do not belong to him heart and soul, as the Messenger of God, may God bless him and grant him peace, said in this hadith: On the authority of Al-Nu’man bin Muqarrin, on the authority of the Messenger of God, may God bless him and grant him peace: “God supports this religion with the wicked man.” Al-Quda’i included it in “Musnad Al-Shihab” (1096) with his wording:


The Beginning of the Real Conflict of Islamic Civilization

It began with the emergence of a state in the true sense of the word. The Muslims in Mecca were a small and inaccessible minority, but God Almighty empowered them on earth and granted them victory through the Ansar (supporters). They gained strength and power, and their wealth, trade, and traditional lives were restored. The Messenger of God, may God bless him and grant him peace, established a constitution, which he called the Constitution of Medina. This meant regulating the relationship between Muslims and non-Muslims in Medina. These are the foundations of any modern civil state (regulating relations between members of society). We will discuss some of the conquests as a general context, without delving into the events and results.


The Conclusion

We have noted from Samuel Huntington's theory of the global clash of civilizations: he places two major civilizations, such as the Asian civilization, which includes several Asian countries, as mentioned above, and the Western civilization, which also includes several countries, as mentioned above, against the civilization of the Islamic world. He stated that this was the coming danger to the West. This was in the 1990s of the last century. Since then, for those who read the Western scene closely, a superior civilization has emerged, based on materialism rather than ethics and religion. It is as if the current clash of civilizations is between two great powers. Who will win? Values, ethics, and religion on the one hand, and scientific and material superiority on the other. This is what the world is suffering from today. In other articles in this category (The Clash of Civilizations), we will discuss civilizational dialogues and the stages of conflict, which are based on dialogue, competition, combat, and then victory.

The Links 

https://islamweb.net/ar/library/index.php?page=bookcontents&ID=1&idfrom=1667&idto=1678&bk_no=1544

https://www.al-jazirah.com/2016/20160812/ar4.htm

https://www.raialyoum.com/%D8%AE%D8%A7%D9%84%D8%AF-%D8%A7%D8%AD%D9%84%D9%8A%D9%84%D9%8A-%D8%B5%D8%B1%D8%A7%D8%B9-%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B6%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%88%D8%AD%D9%88%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%88%D8%A7/

https://palscholars.org/%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%B9%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B6%D8%A7%D8%B1%D9%8A-%D9%84%D9%84%D8%B5%D8%B1%D8%A7%D8%B9-%D8%A7%D9%84%D8%AF%D9%88%D9%84%D9%8A/

Comments

المشاركات المميزة


أحكام العائلة The Family provision