ملخص نظرية صراع الحضارات وإعادة صياغة النظام العالمي The Summary of the Clash of Civilizations Theory and the Reshaping of the World Order

 

نظرية صراع الحضارات وإعادة صياغة النظام العالمي 

فحوي النظرية

يُعتبر الكتاب رائدًا في السياسة العالمية والعلاقات الدولية. في أعقاب عالم ما بعد الحرب الباردة، قدمت نظرية هنتنغتون للصراع الحضاري منظورًا مختلفًا لمسار السياسة المستقبلية. أعادت النظرية تشكيل النظام الدولي بترسيخه في ثماني حضارات، لكل منها قيمها ومؤسساتها الخاصة

من عام 1993 إلي عام 1996 

و بعد تفكك الاتحاد السوفيتي ونهاية الحرب الباردة، شهد العالم ظهور نظريات عديدة سعت لتفسير الشؤون العالمية في حقبة ما بعد الحرب الباردة. إحدى هذه النظريات طرحها عالم السياسة الأمريكي، صموئيل ب. هنتنغتون، الذي كتب مقالًا عام ١٩٩٣ بعنوان "صدام الحضارات؟" نُشر في مجلة الشؤون الخارجية. وفي وقت لاحق عام ١٩٩٦، نشر صموئيل ب. هنتنغتون كتابه "صدام الحضارات وإعادة صياغة النظام العالمي"، شرح فيه نظريته حول صدام الحضارات.


الفكرة الرئيسية لنظريته هي

 أنه في حقبة ما بعد الحرب الباردة، اندثرت الصراعات الأيديولوجية. وستظهر صراعات أخرى بين الدول أو الشعوب من حضارات مختلفة. وبالمثل، ستكون خطوط الصراع الرئيسية في السياسة العالمية هي خطوط الصدع بين الحضارات. 


الحضارات الكبرى وفقًا لهنتنغتون
لفهم العالم، وضع صموئيل هنتنغتون في الجزء الأول من كتابه "صراع الحضارات" نموذجًا حضاريًا. وقد وضع هذا النموذج لأنه، وفقًا له، اتجه العالم بعد الحرب الباردة نحو التعددية الثقافية. وهذا يعني أنه لا توجد حضارة عالمية، وأن الدول تتحد بناءً على حضاراتها.

قسّم هنتنغتون العالم إلى ثماني حضارات رئيسية

الحضارة الصينية ضمت فيتنام والصين وكوريا.

نشأت الحضارة اليابانية في اليابان.

استندت الحضارة الهندوسية إلى الثقافة الهندية الأساسية.

نشأت الحضارة الإسلامية في شبه الجزيرة العربية، ثم انتشرت إلى أجزاء أخرى من العالم، وتحديدًا في شمال إفريقيا، وشبه الجزيرة الأيبيرية، وآسيا الوسطى، والدول العربية، وتركيا، والإمبراطورية الفارسية، وماليزيا. وعززت هذه الحضارة العالم الإسلامي.

وُجدت الحضارة الأرثوذكسية في روسيا.

ارتكزت الحضارة الغربية على أوروبا وأمريكا الشمالية.

تألفت حضارة أمريكا اللاتينية بشكل رئيسي من الدول الكاثوليكية والسلطوية في أمريكا الوسطى والجنوبية.

 وُجدت الحضارة الأفريقية في الدول الأفريقية.



عوامل تعزيز الوعي الحضاري وفقًا لهنتنغتون
١- التطور التكنولوجي والعولمة
وفقاً لهنتنغتون، ساهمت عدة عوامل في تعزيز الوعي الحضاري بين هذه المجموعات. يتمثل القاسم المشترك السائد بينها في التطور التكنولوجي والعولمة، مما دفع الحضارات إلى إدراك الاختلافات القائمة بينها. ومن ثم، يخلق هذا شعوراً بالاستقطاب، حيث تسعى هذه الحضارات إلى تحسين حضارتها وتنظر إلى الآخرين كأعداء. وتعتمد سياسات الوعي الحضاري على عقلية "نحن ضد هم". وبالتالي، تُشعل هذه الظاهرة صراعاً دولياً بين مختلف الأنظمة السياسية.

2- التوازن الحضاري المتغير
الحضارة الغربية تتضاءل أم تسود من وجهة نظر هنتنغتون 
 يُجادل صموئيل هنتنغتون بأن العالم قد دخل مرحلة جديدة تتضاءل فيها قوة الغرب. إضافةً إلى ذلك، كتب هنتنغتون نظريته رداً على نظرية فرانسيس فوكوياما، التي نصّت على أن الحضارة الغربية ستسود على الحضارات الأخرى في حقبة ما بعد الحرب الباردة. اعتبر فوكوياما الحضارة الغربية آخر حضارة إنسانية باقية، مع ذلك، رفض هنتنغتون هذه النظرية، مؤكدًا أن قوة الغرب آخذة في التراجع بسبب الزيادة النسبية في قوة الدول غير الغربية. هذا التراجع في القوة الغربية ليس سريعًا ومستمرًا، بل يمر بفترات صعود وهبوط متعددة. كما أن قوة الدول الغربية مدفوعة بالهيئة التي تتخذ القرارات نيابةً عنها.

من وجهة نظره سبب التراجع النسبي للقوة الغربية
ناقش هنتنغتون تطور الدول غير الغربية، وخاصة اليابان والصين، التي سلكت مسارها المنفصل نحو النمو وتركت التغريب للتقدم. واليوم، تؤكد اليابان والصين على تأثير وأهمية ثقافتيهما كحضارتين منفصلتين في الساحة الدولية بفضل نموهما الاقتصادي.

يجادل بأن التحالفات الدولية نشأت تحت مظلة الحضارات السائدة 
في الجزء الثالث من كتاب "صراع الحضارات"، جادل صموئيل هنتنغتون بأن نظام التكتلات في الحرب الباردة وفّر وسيلةً مماثلةً للدول التي اتحدت من خلالها. تحالفت الدول التي دعمت الشيوعية تحت سقف الشيوعية، وشكلت الدول التي دعمت الرأسمالية تحالفاتٍ تحت مظلتها. وبالتالي، برزت كتلتان أيديولوجيتان منفصلتان، قسمتا العالم إلى نصفين كرويين، وحددتا خطوط المواجهة. إلا أن نهاية الحرب الباردة غيّرت مسار تحالفات الدول، وقد أكّد هنتنغتون أن التكتلات الحضارية حلّت محل نظام التكتلات في الحرب الباردة، لأن الدول ذات الثقافات المتشابهة كانت تُنشئ تحالفًا بين الحضارات. وتتجلى سياسات القوة للحضارات من خلال تشكيل التحالفات الإقليمية، مثل 

رابطة دول جنوب شرق آسيا (آسيان)

 والاتحاد الأوروبي

 واتفاقية التجارة الحرة لأميركا الشمالية (نافتا)

كما أكّد على أهمية الدول المركزية، وهي الدولة التي تتمتع بالقدرة القيادية في الدول ذات الثقافات المتشابهة. فعلى سبيل المثال، تُعدّ فرنسا وألمانيا الدولتين المركزيتين في أوروبا. مع ذلك، لا تمتلك الدول الإسلامية مركزًا ثقافيًا واضحًا، ولذلك تواجه صعوبات في عملية التوافق الحضاري.


مفهوم الدول الممزقة (التي لها أكثر من هوية) تركيا - المكسيك 
علاوة على ذلك، طرح هنتنغتون مفهوم "الدول الممزقة" - وهي الدول التي لم تُحدد هويتها بشكل كامل ضمن هوية محددة. على سبيل المثال، تخلط تركيا بين الحضارتين الإسلامية والغربية. وبالمثل، لا تستطيع المكسيك تحديد هويتها لا في حضارة أمريكا اللاتينية ولا في الحضارة الغربية. قدّم هنتنغتون مؤشرًا لتحديد الدول الممزقة. أولًا، تُظهر النخب السياسية في الدول الممزقة رغبة قوية في الانضمام إلى كتلة حضارية محددة ومشهورة. بينما تتباين آراء عامة الناس في هذه الدول حول هذا التوافق.


 تنبأ صموئيل هنتنغتون بصدام دموي بين الحضارات
 وأكد هنتنغتون أن الحضارات غير الغربية تعتبر الغرب إمبرياليًا لأنه يسعى دائمًا للحفاظ على تفوقه الثقافي. ولتوضيح هذه النقطة، يعرض هنتنغتون العديد من الجوانب التي تُظهر رغبة الغرب في التفوق. وتشمل هذه الجوانب هيمنة الجيش الغربي، وتعزيز القيم الغربية، والقيود المفروضة على المهاجرين غير الغربيين في الدول الغربية


في وقت لاحق من انتاج نظريته عبر اجزاء يتحدث عن

 أسباب  الصراعات الحادة بين الحضارتين الإسلامية والغربية والتي شملت 
عودة الإسلام
 وتراجع الشيوعية
 ومحاولة الغرب تعميم قيمه
 وتزايد التواصل بينهما مما أبرز اختلافاتهما


مع ذلك، توقع هنتنغتون نشوب صراع أوسع نطاقًا بين أمريكا والصين
 وأعلن أن الصدام بين أمريكا ودمج القوة العسكرية الصينية مع القوة الاقتصادية لدول شرق آسيا سيكون الصراع الأبرز في العالم. ولتوضيح ذلك، ضرب أمثلةً أبرزها الحرب السوفيتية الأفغانية، التي كانت أول حرب حضارية. علاوةً على ذلك، ولإظهار الصدام بين الحضارات، رسم هنتنغتون خريطةً في الفصل التاسع من كتابه.


الصراعات الحضارية الأقل في  العالم 
علاقات صراعية أقل مع الحضارات
 الأرثوذكسية 
الأفريقية 
اليابانية 
الهندوسية 
أمريكا اللاتينية


الصراعات الحضارية الأكثر في  العالم 
 الحضارات 
الصينية 
الإسلامية

الحضارة الإسلامية علي وجه التحديد 
كتب هنتنغتون أن الحضارة الإسلامية هي الأكثر إثارةً للقلق. لا يشارك الناس في العالم العربي الافتراضات العامة للعالم الغربي. تعلقهم الأساسي هو دينهم، وليس دولتهم القومية. ثقافتهم لا ترحب ببعض المُثل الليبرالية، مثل التعددية والفردية والديمقراطية.



ما هي خصائص الحروب التي سوف تنتج في  نهاية الصراعات الحضارية؟ 
 الصراعات الطائفية بين الأفراد أو الجماعات من حضارات مختلفة وعادةً ما ينتمي هؤلاء الأفراد أو الجماعات إلى ديانات مختلفة، ويتصارعون في الغالب للسيطرة على الشعوب أو الأراضي، وهي الحروب في النظام العالمي الجديد الأكثر ديمومة  لأن العديد من الحروب تنشأ كأثر متسلسل متتال

 أسباب الحروب الطائفية وحروب خطوط الصدع
 هي نتاج اختلافات تاريخية
 وأسباب ديموغرافية
 وأسباب سياسية واقتصادية داخل الحضارات

 ومن أمثلة هذه الصراعات 
ما حدث بين شبه القارة الهندية بين المسلمين والهندوس
 والصراعات في جنوب القوقاز بين أرمينيا وأذربيجان
 والصراعات في آسيا الوسطى بين البلقان وروسيا والأتراك.

وينشأ عن ذلك 
 عدد كبير من القتلى واللاجئين


في نهاية النظرية تحدث هنغنتون عن مكانة الغرب في العالم 
يرى أن على الغرب أن يدرك أن قوته تتضاءل نسبيًا. كما ينبغي على صانعي السياسات في الدول الغربية، وخاصةً الولايات المتحدة، مراعاة تجنب السياسات التي اتبعوها خلال حقبة الحرب الباردة. ويعود ذلك إلى تغير هيكل العالم والشؤون الدولية، وثانيًا إلى ازدياد نفوذ الدول غير الغربية.

كما أن الاعتقاد الغربي بعالمية القيم الغربية أصبح غير ذي صلة بسبب ثلاث مشاكل
 أولًا: إنه اعتقاد غير أخلاقي.
 ثانيًا، إنه اعتقاد زائف.
 ثالثًا، إنه اعتقاد خطير.

 والسبب وراء هذه المشاكل الثلاث هو أن لكل حضارة خصائصها الخاصة، ومن المستحيل فرض سمات إحداها على الأخرى.
أما التحديات الداخلية والخارجية التي واجهها الغرب وتتمثل هذه التحديات الداخلية في اختلاف القيم والأخلاق والمعتقدات داخل الشعوب الغربية  إن التحدي الخارجي يعود في المقام الأول إلى الاختلافات الثقافية في العالم


لمواجهة هذه التحديات، ينصح هنتنغتون الغرب، وخاصةً الولايات المتحدة
 بالتكيف مع القوة المتزايدة للحضارات غير الغربية. ويطالب الغرب بتعزيز تعاونه مع الحضارات الأخرى من خلال تحقيق تكامل عسكري واقتصادي وسياسي أكبر معها. كما ينبغي على الغرب ضم دول أوروبا الوسطى، ودول فيشغراد، وجمهوريات البلطيق، وسلوفينيا، وكرواتيا إلى الاتحاد الأوروبي وحلف الناتو.وقبل كل شيء، ينبغي على الغرب الامتناع عن التدخل العسكري المباشر في شؤون الدول غير الغربية، لما يمثله من تهديد مباشر للاستقرار العالمي. وبالتالي، ستساعد هذه الخطوات الغرب على البقاء قوة سياسية عالمية، وستحافظ على السلام والاستقرار في العالم. وإلا، فستكون هناك صراعات في العالم، وسيشكل ذلك تهديدًا للسلام العالمي ككل.

The Clash of Civilizations Theory and the Reshaping of the World Order


The theory's Content

This book is considered a pioneer in world politics and international relations. In the wake of the post-Cold War world, Huntington's theory of civilizational conflict offered a different perspective on the future trajectory of politics. The theory reshaped the international order by anchoring it in eight civilizations, each with its own values ​​and institutions.


From 1993 to 1996

Following the dissolution of the Soviet Union and the end of the Cold War, the world witnessed the emergence of numerous theories seeking to explain global affairs in the post-Cold War era. One such theory was put forward by American political scientist Samuel P. Huntington, who wrote an article in 1993 titled "The Clash of Civilizations?" published in Foreign Affairs. Later, in 1996, Huntington published his book, "The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order," in which he explained his theory of the clash of civilizations.


The main idea of ​​his theory is that

in the post-Cold War era, ideological conflicts have disappeared. New conflicts will emerge between states or peoples of different civilizations. Similarly, the main lines of conflict in world politics will be fault lines between civilizations.


The main idea of ​​his theory is that

In the post-Cold War era, ideological conflicts have disappeared. New conflicts will emerge between states or peoples of different civilizations. Similarly, the main lines of conflict in world politics will be fault lines between civilizations.


Huntington's Major Civilizations

To understand the world, Samuel Huntington developed a civilizational model in the first part of his book, "The Clash of Civilizations." He developed this model because, according to him, the world has moved toward multiculturalism since the Cold War. This means that there is no universal civilization, and that countries unite based on their civilizations.


Huntington divided the world into eight major civilizations

The Chinese civilization included Vietnam, China, and Korea.

The Japanese civilization originated in Japan.

The Hindu civilization was based on the basic Indian culture.


Islamic civilization originated in the Arabian Peninsula and then spread to other parts of the world, particularly North Africa, the Iberian Peninsula, Central Asia, the Arab countries, Turkey, the Persian Empire, and Malaysia. This civilization strengthened the Islamic world.


The Orthodox civilization was found in Russia.

The Western civilization was based on Europe and North America.

The Latin American civilization consisted primarily of Catholic and authoritarian states in Central and South America.

Th African civilization was found in African countries.


The factors that Promote Civilizational Awareness According to Huntington

1- The technological Development and Globalization

According to Huntington, several factors have contributed to the promotion of civilizational awareness among these groups. The prevailing common denominator is technological development and globalization, which have led civilizations to recognize their differences. This, in turn, creates a sense of polarization, as these civilizations seek to improve their civilizations and view others as enemies. Civilizational awareness policies are based on an "us versus them" mentality. This phenomenon thus ignites international conflict between different political systems.


2- The Changing Civilizational Balance

Is Western Civilization Declining or Dominating, from Huntington's Perspective?

Samuel Huntington argues that the world has entered a new phase in which the power of the West is waning. Furthermore, Huntington wrote his theory in response to Francis Fukuyama's theory, which stated that Western civilization would prevail over other civilizations in the post-Cold War era. Fukuyama considered Western civilization the last remaining human civilization. However, Huntington rejected this theory, asserting that Western power is declining due to the relative increase in the power of non-Western states. This decline in Western power is not rapid and continuous, but rather undergoes multiple ups and downs. The power of Western states is also driven by the institutions that make decisions on their behalf.


From his perspective, the reason for the relative decline of Western power:

Huntington discussed the evolution of non-Western states, particularly Japan and China, which followed their separate paths to development and left Westernization for progress. Today, Japan and China are asserting the influence and importance of their cultures as separate civilizations on the international stage through their economic growth.


The Association of Southeast Asian Nations (ASEAN)

The European Union

The North American Free Trade Agreement (NAFTA)


He also emphasized the importance of central states, which are those with leadership capacity in countries with similar cultures. For example, France and Germany are the central states in Europe. However, Islamic countries lack a clear cultural center and therefore face difficulties in the process of civilizational consensus.


The Concept of Fractured States (with Multiple Identities) Turkey - Mexico

Furthermore, Huntington proposed the concept of "fractured states" – states whose identity is not fully defined within a specific identity. For example, Turkey blends Islamic and Western civilizations. Similarly, Mexico cannot identify with either Latin American or Western civilizations. Huntington offered an index to identify fractured states. First, political elites in fractured states demonstrate a strong desire to join a specific, well-known civilizational bloc. While public opinion in these countries varies regarding this consensus,


Samuel Huntington predicted a bloody clash of civilizations.

Huntington asserted that non-Western civilizations view the West as imperialist because it constantly seeks to maintain its cultural superiority. To illustrate this point, Huntington presents several aspects that demonstrate the West's desire for superiority. These include Western military dominance, the promotion of Western values, and restrictions on non-Western immigrants in Western countries.


He argues that international alliances emerged under the umbrella of dominant civilizations.

In Part III of *The Clash of Civilizations*, Samuel Huntington argued that the Cold War bloc system provided a similar means for states to unite. Countries that supported communism formed alliances under the communist umbrella, while countries that supported capitalism formed alliances under its umbrella. Thus, two separate ideological blocs emerged, dividing the world into two hemispheres and defining the lines of confrontation. However, the end of the Cold War changed the course of state alliances. Huntington asserted that civilizational blocs replaced the bloc system of the Cold War, because countries with similar cultures were establishing an alliance of civilizations. The power politics of civilizations are manifested through the formation of regional alliances, such as


Later, in his theoretical work, he discusses the causes of the intense conflicts between Islamic and Western civilizations, including the resurgence of Islam, the decline of communism, the West's attempt to universalize its values, and increased communication between them, which highlighted their differences.


However, Huntington predicted a broader conflict between America and China. He declared that the clash between America and the combination of China's military power and the economic power of East Asian countries would be the most significant conflict in the world. To illustrate this, he cited examples, most notably the Soviet-Afghan War, which was the first civilizational war. Furthermore, to demonstrate the clash of civilizations, Huntington drew a map in Chapter 9 of his book.


The World's Fewest Civilizational Conflicts

The Fewer Conflicting Relationships with Civilizations

Orthodox

African

Japanese

Hindu

Latin American


The World's Most Civilizational Conflicts

Civilizations

Chinese

Islamic


The Islamic Civilization Specifically

Huntington wrote that Islamic civilization is the most troubling. People in the Arab world do not share the general assumptions of the Western world. Their primary attachment is to their religion, not their nation-state. Their culture does not welcome some liberal ideals, such as pluralism, individualism, and democracy.


What are the characteristics of the wars that will result from the end of civilizational conflicts?

Sectarian conflicts between individuals or groups from different civilizations. These individuals or groups usually belong to different religions, and they often fight for control of people or territory. These wars in the new world order are the most enduring because many wars arise as a cascading effect.


The causes of sectarian wars and fault-line wars:

They are the result of historical differences, demographic reasons, and political and economic reasons within civilizations.


The examples of these conflicts include:

the conflicts between Muslims and Hindus in the Indian subcontinent, the conflicts in the South Caucasus between Armenia and Azerbaijan, and the conflicts in Central Asia between the Balkans, Russia, and the Turks.


These result in a large number of deaths and refugees.

At the end of the theory, Huntington discussed the West's position in the world.

He believes that the West must recognize that its power is relatively diminishing. Policymakers in Western countries, especially the United States, should also consider avoiding the policies they pursued during the Cold War. This is due to the changing structure of the world and international affairs, and secondly, to the increasing influence of non-Western countries.


The Western belief in the universality of Western values ​​has become irrelevant due to three problems:

First, it is an immoral belief.

Second, it is a false belief.

Third, it is a dangerous belief.


The reason behind these three problems is that each civilization has its own characteristics, and it is impossible to impose the characteristics of one civilization on another.

As for the internal and external challenges faced by the West, these internal challenges are represented by the differences in values, morals, and beliefs within Western peoples. The external challenge is primarily due to cultural differences in the world.


To confront these challenges, Huntington advises the West, especially the United States, to adapt to the growing power of non-Western civilizations. He calls on the West to strengthen its cooperation with other civilizations by achieving greater military, economic, and political integration with them. The West should also include the Central European countries, the Visegrad countries, the Baltic republics, Slovenia, and Croatia in the European Union and NATO. Above all, the West should refrain from direct military intervention in the affairs of non-Western countries, as this poses a direct threat to global stability. These steps will help the West remain a global political power and maintain peace and stability in the world. Otherwise, conflicts will escalate, posing a threat to global peace as a whole.

The Links 

https://www.cambridge.org/core/journals/american-political-science-review/article/abs/conservatism-as-

an-ideology/DFA31652E03A832C9E038D41F758600D

https://china-cee.eu/2022/02/09/whats-wrong-with-the-clash-of-civilizations

https://scispace.com/pdf/the-clash-of-civilizations-a-myth-fak9eq3aly.pdf

https://www.populismstudies.org/Vocabulary/clash-of-civilizations-civilizationist-populism

https://www.jstor.org/stable/1149220

https://www.paradigmshift.com.pk/clash-of-civilizations-samuel-huntington

https://www.populismstudies.org/Vocabulary/clash-of-civilizations-civilizationist-populism

Comments

المشاركات المميزة


أحكام العائلة The Family provision