The Visiting etiquette in Islam آداب الزيارة في الإسلام
آداب الزيارة في الإسلام
عن معاذ رضي الله عنه،
سَمِعتُ رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: «قَالَ الله -تعَالَى-: وَجَبَت
مَحَبَّتِي لِلمُتَحَابِّين فِيَّ، وَالمُتَجَالِسِينَ فِيَّ، وَالمُتَزَاوِرِينَ
فِيَّ، وَالمُتَبَاذِلِينَ فِيَّ».
[رواه أحمد والألباني].
"عن أنسررضى الله
عنه:أنَّ النَّبيَّ صلَّى اللهُ عليه وسلَّم كان يزورُ الأنصارَ ويُسلِّمُ على
صبيانِهم ويمسَحُ رؤوسَهم [رواه الترمذي (2696) ومثله، والنسائي في السنن
الكبرى (8349)، وابن حبان (459)، واللفظ له، والبغوي في شرح السنة (6/335)].
عن عبد الله بن عمرو بن
العاص رضي الله عنهما قال: ((قال لي رسول الله صلى الله عليه وسلم: يا عبد الله ألم أخبر أنك تصوم النهار وتقوم
الليل ؟
فقلت : بلى يا رسول
الله ،
قال : فلا تفعل ; صم وأفطر ، وقم ونم ، فإن لجسدك
عليك حقا ، وإن لعينك عليك حقا ، وإن لزوجك عليك حقا ، وإن لزورك (اى زائرك -
ضيفك) عليك حقا))
[رواه البخاري (1975)
ومسلم (1159)].
بعض الأسئلة وأجوبتها
اذكر الدليل من القرآن
والسنة على وجوب الزيارة في الإسلام؟
يقول الله تعالى
﴿يَا أَيُّهَا
الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتًا غَيْرَ بُيُوتِكُمْ حَتَّى تَسْتَأْنِسُوا
وَتُسَلِّمُوا عَلَى أَهْلِهَا ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ *
فَإِنْ لَمْ تَجِدُوا فِيهَا أَحَدًا فَلَا تَدْخُلُوهَا حَتَّى يُؤْذَنَ لَكُمْ
وَإِنْ قِيلَ لَكُمُ ارْجِعُوا فَارْجِعُوا هُوَ أَزْكَى لَكُمْ وَاللَّهُ بِمَا
تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ﴾
[النور:27،28].“
عن أبي هريرة، عن النبي
-صلى الله عليه وسلم-:
زارَ رجُلٌ أخًا لَهُ
في قريَةٍ فأرْصَدَ اللهُ لَهُ ملَكًا علَى مَدْرَجَتِه ،
فقال : أينَ تُرِيدُ ؟
قال : أخًا لِي في
هذِهِ القرْيَةِ ،
فقال : هل لَّهُ عليكَ
مِنْ نعمةٍ ترُبُّها ؟ قال : لَا ؛ إلَّا أنِّي أُحِبُّه فِي اللهِ ، قال :
فإِنَّي رسولُ اللهِ إليكَ أنَّ اللهَ أحبَّكَ كمَا أَحْبَبْتَهُ
[رواه مسلم].
ما الدليل على وجوب
زيارة الأقارب في الإسلام؟
عن أبي هريرة رضي الله
عنه، عن النبي صلى الله عليه وسلم قال:
مَن كانَ يُؤْمِنُ باللَّهِ واليَومِ الآخِرِ فَلْيُكْرِمْ ضَيْفَهُ، ومَن
كانَ يُؤْمِنُ باللَّهِ واليَومِ الآخِرِ فَلْيَصِلْ رَحِمَهُ
رواه البخاري (6138).
عن عائشة رضي الله عنها
قالت: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
الرَّحِمُ معلَّقةٌ بالعرشِ
تقولُ : مَن وَصَلني وصلَه اللهُ ومَن قطعني قطعه اللهُ . رواه البخاري (5).
989) ومسلم (2555)
ما هي فوائد الزيارات؟
زيارة الأقارب والجيران
والأصدقاء وسائر المسلمين عامة؛ فهي سبب لتقوية المودة، وتأليف القلوب، وتقوية
الروابط، وبها يذكر الغافلون، وينبه الغافلون، ويعلم الجاهلون، ويريح النفوس،
ويخفف البلاء والحزن، وغير ذلك من الفوائد المرجوة من الزيارة.
اذكر من القرآن أو
السنة ما يدل على وجوب إكرام الضيف؟
عن النبي صلى الله عليه
وسلم أنه أمر بإكرام الضيف ووصل بين حسن المعاملة ودرجة الإيمان بالله واليوم
الآخر، فقال:
مَن كانَ يُؤْمِنُ
باللَّهِ واليَومِ الآخِرِ فَلْيُكْرِمْ ضَيْفَهُ، ومَن كانَ يُؤْمِنُ باللَّهِ
واليَومِ الآخِرِ فَلْيَصِلْ رَحِمَهُ، ومَن كانَ يُؤْمِنُ باللَّهِ واليَومِ
الآخِرِ فَلْيَقُلْ خَيْرًا أوْ لِيَصْمُتْ.
رواه البخاري ومسلم.
أولاً: آداب الضيف
استحضار النية الصالحة
عند الزيارة
النية يترتب عليها قبول
العمل ورده ، انظر لحديث عمر رضي الله عنهما الذي رفعه إلى النبي صلى الله عليه
وسلم الذي قال : إنما الأعمال بالنيات
وإنما لكل امرئ ما نوى .
الحديث " [ متفق
عليه ] .
فعلى الزائر أن يقصد
بزيارته وجه الله تعالى إذا زار أرحامه ، أو صديقه ، أو جاره ، أو أي شخص ، فعليه
أن ينوي بذلك صلة الرحم ، وينوي بزيارته الأخوة في الله ، والمحبة في الله تعالى
فقط ، استجابة لأمر الله ، ورجاء موعوده وثوابه .
وليحذر الرياء والسمعة.
حدد وقت الزيارة عن
طريق الهاتف أو رسالة الجوال
ويتم ذلك بتحديد موعد
للزيارة عبر اى وسيلة من سائل الاتصال، ويتجنب الأوقات التي من المرجح أن لا يحب
صاحب البيت أن يأتي إليه أحد، كأن يكون وقت راحة، أو وقت دراسة لنفسه أو
لأولاده... إلخ.
يجب على الزائر الجلوس
في المكان الذي يحدده صاحب المنزل
قال ابن مفلح رحمه
الله: ينظر في عادات صاحب البيت في هذا، ولا يجوز له تعديه.
إذا كان صاحب البيت
معتادًا على استقبال الضيوف في وقت معين، أو مكان محدد فى البيت أو على طريقة
معينة في تقديم الطعام، فإنه يجب على من يدخل بيته أن يحترم هذه العادات . حتى لو
كانت هذه العادات ليست من ضمن الأحكام الشرعية الملزمة ،فلا يجوز للشخص الذي
يتعامل مع هذا البيت أن يتجاهل هذه العادات أو يتجاوزها.
لن يدخل منزلك إلا شخص
تقي
عن أبي سعيد الخدري، عن
النبي صلى الله عليه وسلم قال: ( لا تُصاحِبْ إِلَّا مُؤْمِنًا ، ولا
يَأْكُلْ طَعَامَكَ إِلَّا تَقِيٌّ) رواه الترمذي (2395) وأبو داود (483).
وعن أَبي هريرة : أَنَّ
النبيَّ ﷺ قَالَ: الرَّجُلُ عَلَى دِينِ خَلِيلِهِ، فَلْيَنْظُرْ أَحَدُكمْ مَنْ
يُخَالِل
رواه أَبُو داود
والترمذي بإِسنادٍ صحيحٍ، وَقالَ الترمذي: حديثٌ حسنٌ.
- وعن أَبي موسى
الأَشْعَرِيِّ : أَن النَّبِيَّ ﷺ قَالَ: المَرْءُ مَعَ مَنْ أَحَبَّ مُتَّفَقٌ
عَلَيهِ.
قال أنسٌ : "فما
أُعطي أصحابُ الرسول ﷺ شيئًا أحبّ إليهم من هذا"، المرء مع مَن أحبَّ، قال
أنس: "فإني أحبُّ الله ورسوله، وأرجو أن يحشرني الله مع رسولِه" عليه
الصلاة والسلام.
فالمقصود أنَّ المحبة
للمؤمنين وصحبة المؤمنين والأخيار من أسباب الحشر معهم يوم القيامة، والفوز بالجنة
والسَّعادة، كما أنَّ صُحبة الأشرار والفُجَّار من أسباب الخسارة، وأن تكون معهم
في الدنيا والآخرة -نسأل الله العافية.
تجنب الأوقات المحظورة
للزيارة
ضرورة تجنب الأوقات
المنهي عنها في الزيارة وضرورة الاستئذان ومراعاة الأوقات المناسبة، وعلى الزائر
أن يتحين الأوقات المناسبة
فمن الأفضل والأحوط ألا
تكون الزيارة مفاجئة، بل لا بد من الاتصال وأخذ الموعد ولا ينبغي أن تكون الزيارة
في أوقات محرجة لصاحب البيت، وهذه هي السياسة العامة في الإسلام وهي وجوب
الاستئذان وعدم التنغيص على رب البيت، فإن اضطر المسلم إلى الزيارة المفاجئة فليزر
مع كمال الأدب وحسن الأخلاق، والاعتذار من صاحب البيت لهذه الزيارة المفاجئة،
وليقض حاجته ولا يثقل ولينصرف من غير أن يثقل على أهل البيت.
وعلى أهل البيت أن
يستقبلوه ويقبلوا عذره ولا يكن في صدورهم حاجة غير الحب والتقدير".
لا يخرج حتى يستأذن
عن ابن عمر رضي الله
عنهما قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: إِذَا زَارَ أحدُكُمْ أَخَاهُ
فجلسَ عندَهُ ، فلا يَقُومَنَّ حتى يَسْتَأْذِنَهُ إذا انتهى أحدكم إلى المجلس
فليسلِّم، فإذا أراد أن يقوم فيسلِّم، فليست الأُولى بأحق من الآخرة.
الخروج مع الزائر إلى
باب الدار
من الأدب أن يخرج صاحب
الدار مع الزائر ويصحبه إلى باب الدار. زار أبو عبيد القاسم بن سلام أحمد بن حنبل.
قال أبو عبيد: فلما أردت القيام قام معي. قلت: لا تفعل يا أبا عبد الله.
قال الشعبي: تمام
الزيارة للزائر أن تمشي معه إلى باب الدار وتأخذ ركابه.
ولا يجوز له أن يدخل
غرفة أو نحوها إلا بإذنه
يقول الله تعالى
( يَاأَيُّهَا
الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتًا غَيْرَ بُيُوتِكُمْ حَتَّى
تَسْتَأْنِسُوا وَتُسَلِّمُوا عَلَى أَهْلِهَا ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ لَعَلَّكُمْ
تَذَكَّرُونَ ، فَإِنْ لَمْ تَجِدُوا فِيهَا أَحَدًا فَلَا تَدْخُلُوهَا حَتَّى
يُؤْذَنَ لَكُمْ وَإِنْ قِيلَ لَكُمُ ارْجِعُوا فَارْجِعُوا هُوَ أَزْكَى لَكُمْ
وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ ) النور
(27 – 28).
استأذن ثلاث مرات، مع
فاصل زمني قصير بين كل مرة.
فلا يحل دخول بيت الغير
إلا بعد استئذان، سواء أكان البيت مفتوحا أو مغلقا، وسواء أكان لقريب أو بعيد، لقول
الحق سبحانه:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ
آمَنُوا لا تَدْخُلُوا بُيُوتاً غَيْرَ بُيُوتِكُمْ حَتَّى تَسْتَأْنِسُوا
وَتُسَلِّمُوا عَلَى أَهْلِهَا [النور: 27].
ومن آداب الاستئذان أن
يكرر المستأذن الاستئذان ثلاثا إذا لم يُسمع، فإن أذن له دخل، وإن لم يؤذن له رجع،
ومن الآداب كذلك أن لا يقف المستأذن قبالة الباب إن كان مفتوحا، بل ينحرف ذات
اليمين أو ذات الشمال، ولا يحل للمستأذن النظر داخل البيت، لقول النبي صلى الله
عليه وسلم: إنما الاستئذان من النظر .
رواه أبو داود. وصححه
الألباني.
نموذج إذن: تحية. هل
أدخل؟
عن ربيعة قال: أخبرنا
رجل من بني عامر أن النبي صلى الله عليه وسلم استأذن عليه رجل وهو في بيت
فقال: أألِجُ؟(بمعنى
أأدخل؟)
فقال رسولُ اللهِ صلَّى
اللهُ عليه وسلَّمَ لرجُلٍ: اخرُجْ إلى هذا، فعَلِّمْه الاستئذانَ،
فقال له: قُلِ: السلامُ
عليكم، أأدخُلُ؟ فسَمِعَه الرجُلُ،
فقال: السلامُ عليكم،
أأدخُلُ؟
فأذِنَ له النبيُّ
صلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ فدخَلَ.»
وصححه الألباني في
"صحيح سنن أبي داود" (3/270).
و عن عبد الله بن بسر
قال: (كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا أتى باب قوم لم يستقبل الباب من
أمامه ولكن من ركنه الأيمن أو الأيسر، ويقول: السلام عليكم، السلام عليكم، وذلك
أنه لم يكن على البيوت يومئذ ستور).
رواه أبو داود (5186).
جاءَ رَجُلٌ فوَقَفَ على بابِ النَّبيِّ صلَّى اللهُ عليه
وسلَّمَ يَستأذِنُ، فقامَ على البابِ -وكان الرجل مُستقبِلَ البابِ- فقال له
النَّبيُّ صلَّى اللهُ عليه وسلَّم: هكذا عنك -أو هكذا- فإنَّما الاستِئْذانُ من
النَّظَرِ.
«فَإِنَّما
الاسْتِئْذانُ مِن النَّظَرِ»، أي: جُعِلَ الاسْتِئذانُ في دُخولِ البُيوتِ حتى لا
يَقَعَ النَّظرُ عَلى مُحرَّمٍ داخِلَها، فإذا اسْتأذَنَ وهو يَنظُر فَكأنَّه دخَل
قَبلَ الإذْن؛ فَمِنْ آدابِ الاسْتئذانِ ألَّا يَقِفَ المُستأذِنُ قُبالةَ البابِ
إذا كان البابُ مَفتوحًا، وكذلك إِذا كان مُغلقًا؛ خَشيةَ أَن يُفتَح له فَيَرى من
أهْلِ المَنزِلِ ما لا يُحبُّونَ أَن يراه
إذا سأل صاحب البيت:
من؟ يقول اسمه المعروف ولا يقول أنا.
عن جابر بن عبد الله
رضي الله عنهما قال: أَتَيْتُ
النَّبيَّ صَلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ في دَيْنٍ كانَ علَى أبِي، فَدَقَقْتُ
البَابَ، فَقالَ: مَن ذَا؟ فَقُلتُ: أنَا، فَقالَ: أنَا أنَا! كَأنَّهُ كَرِهَهَا.
رواه البخاري (6250)
ومسلم (2155).
فإن لم يؤذن له فليرجع
ولا يغضب
إذا قال أهل البيت
للمستأذن: ارجع وجب عليه الرجوع،
لقول الله تعالى
( وَإِن قِيلَ
لَكُمُ ارْجِعُوا فَارْجِعُوا ۖ أَزْكَىٰ لَكُمْ ۚ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ
عَلِيمٌ)
تمنى بعض العلماء لو
استأذن بعض أصحابه ليقول له: ارجع، ليرجع، فيحصل له فضل الرجوع المذكور في قوله:
(هو أزكى لك)؛ لأن ما قاله الله: هو أزكى لنا لا شك أن لنا فيه خيرًا وأجرًا،
والعلم عند الله تعالى.
"أضواء
البيان" (6/202).
عدم الجلوس مع المضيف
لفترة طويلة
إن طول البقاء عند صاحب
البيت يسبب الملل والضيق، ويذهب منفعة الزيارة، ويتحول لذة اللقاء إلى ملل وثقل،
والمودة إلى بغضاء.
الدعاء لصاحب البيت
ومن الأدعية التي ذكرها
النبي صلى الله عليه وسلم في هذا الشأن:
-
(اللهم
أطعم من أطعمني، واسق من سقاني) رواه مسلم (2055).
-
(اللهم
بارك لهم فيما رزقتهم، واغفر لهم وارحمهم) رواه
مسلم (2042)
-
(أفطر
عندكم الصائمون، وأكل طعامكم الأبرار، صلى الله عليكم الملائكة) رواه
أبو داود (3854)، وصححه الألباني في "صحيح سنن أبي داود" (2/459).
عدم النظر إلى الأجزاء
الخاصة من المنزل
وفي الصحيحين عن رسول
الله -صلى الله عليه وسلم- قال:
لَوْ أنَّ رَجُلًا
اطَّلَعَ عَلَيْكَ بغيرِ إذْنٍ، فَخَذَفْتَهُ بحَصاةٍ، فَفَقَأْتَ عَيْنَهُ ما
كانَ عَلَيْكَ مِن جُناحٍ.
خلاصة حكم المحدث :
[صحيح]
عدم التجسس أو التنصت على
أفراد الأسرة
التَّجسُّسُ والفُضولُ
إلى مَعرفةِ ما عِندَ الغَيرِ -خاصةً إذا ما كان مستورًا- مِن الأُمورِ المَنهيِّ
عنها شَرْعًا؛ فبها يَحدُثُ مِن الفَسادِ في المُجتمَعِ
ولا شك أن هذا من
المحرمات، فقد نهى الله تعالى عن التجسس، فقال تعالى: {وَلَا تَجَسَّسُوا}،
وقال صلى الله عليه وسلم: {وَلَا تَجَسَّسُوا}، فجاء التوجيه النبوي الشريف
بفقء عين من في هذه الحالة، وليس له دية ولا قصاص، بل عينه ضائعة.
يجب أن تكون الزيارة
خالية من المخالفات القانونية
مثل الاختلاط، ومصافحة
النساء الأجنبيات، ومشاهدة القنوات الفضائية الفاسدة، وغير ذلك من الأمور المنكرة.
-
أن
تكون الزيارة قصيرة، ينبغي أن تكون الزيارة قصيرة وموجزة، إذا لم تكن الزيارة
واجبة، لأن الزيارة الطويلة تؤدي إلى الملل، وتضييع الوقت، وتثقل الزائر.
لأن بعض الناس مؤذين،
تراه يجلس على الحداد من العصر حتى ساعة النوم، يأكل ما تبقى من طعام الغداء،
وربما يستريح بعد الأكل في بيوت الناس، ثم بعد المغرب يجلس للقهوة والشاي، وينتظر
حتى وقت العشاء، ثم يذهب لزيارة غيره، كأنه في فندق ببوفيه مفتوح.
لا تدعوا أولادكم
يعبثون في بيوت الناس فالرجل أو المرأة يأتي بأولاده للزيارة، خاصة إذا لم يكن
هناك توجيه وإرشاد للأطفال قبل الزيارة، فقد يهدمون ويكسرون ويلعبون ويعبثون في
بيوت الناس، فيكسرونه ويدمرونه، ولا يخرج من زيارته إلا بعد أن يتنفس أهل البيت
الصعداء .
أنه لا يؤم أهل البيت
في صلاتهم
عن أبي عطية قال :كَانَ
مَالِكُ بْنُ الْحُوَيْرِثِ يَأْتِينَا فِي مُصَلانَا يَتَحَدَّثُ فَحَضَرَتْ
الصَّلاةُ يَوْمًا فَقُلْنَا لَهُ : تَقَدَّمْ .
فَقَالَ :
لِيَتَقَدَّمْ بَعْضُكُمْ حَتَّى أُحَدِّثَكُمْ لِمَ لا أَتَقَدَّمُ ,
سَمِعْتُ رَسُولَ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ : ( مَنْ زَارَ قَوْمًا فَلا
يَؤُمَّهُمْ , وَلْيَؤُمَّهُمْ رَجُلٌ مِنْهُمْ ) . [صححه الألباني، وقال الترمذي: هذا حديث حسن
صحيح، والعمل عليه عند أكثر أهل العلم، وقد قال أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم
وغيرهم: صاحب البيت أحق بالإمامة من الزائر.
لا تترك لنفسك حرية
السؤال عن سعر الأثاث أو أي شيء آخر
وقد يرى الزائر أثناء
زيارته بعضًا من حسن أثاث البيت وترتيبه، فيبدأ بسؤال صاحب البيت عن الأثاث،
وثمنه، وغير ذلك من الأسئلة والاستفسارات التي قد تُحرج صاحب البيت، وهو ما لا
يليق بالمسلم.
وعَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ
اللَّهِ ﷺ: مِنْ حُسْنِ إِسْلَامِ الْمَرْءِ تَرْكُهُ مَا لَا يَعْنِيهِ.
رَوَاهُ التِّرْمِذِيُّ.
ثانياً: آداب المضيف
-
لا
يرفع صوته على الضيف أو أحد من أهل البيت، فهذا ليس من الأدب ولا الاحترام، بل
يخفض صوته
أن يجيد التعبير في
وجوههم حين يستقبلهم
سُئل الإمام الأوزاعي
رحمه الله: ما إكرام الضيف؟ قال: بشاشة الوجه وحسن الكلام.
لإخبار الضيوف بشيء
يجعلهم سعداء
يُكلمهم بما يُرضي
نفوسهم ويُبشرهم
لا ينبغي له أن يزيل الطاولة
قبل أن يشبع الضيوف.
وليس من الإسلام إزالة
الطعام والضيوف يأكلون، ولا النظر إلى أماكن طعامهم وهم يأكلون.
لا تلتزم الصمتً في
وجودهم ولا يغيب عنهم
الصمت يجعل الضيف يشعر
بأنك غير مرغوب فيه، و لا الغياب عنهم لفترة طويلة حتى لو كان لإعداد الطعام يفضل
أن يجلس معهم أحد الأقارب ولا تتركهم بمفردهم
لا يستعجل المضيف
(الضيف) في المغادرة
يُحث الإسلام على إكرام
الضيف، ولا ينبغي للمضيف أن يشعر الضيف بعدم الارتياح أو الرغبة في الرحيل.
مراعاة المضيف إذا صدر
منه موقف غير مباشر لإنهاء الزيارة
اذا طالت الزيارة
ما حدث بعد زواج النبي
صلى الله عليه وسلم من زينب بنت جحش، حيث دعا الناس إلى وليمة العرس، وبعد الطعام
جلسوا يتحدثون، وحينما تهيأ النبي صلى الله عليه وسلم للقيام ولم يقم الناس، قام
هو، وقام من معه، ثم جلس ثلاثة منهم. هذا المشهد أدى إلى نزول آية الحجاب في القرآن
الكريم، {يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ
إِلَّا أَنْ يُؤْذَنَ لَكُمْ إِلَىٰ طَعَامٍ غَيْرَ نَاظِرِينَ إِنَاهُ وَلَٰكِنْ
إِذَا دُعِيتُمْ فَادْخُلُوا}.
The Visiting etiquette in Islam
On the authority of Muadh, may God be
pleased with him, on the authority of the Messenger of God, may God bless him
and grant him peace, he said: ((God Almighty said: My love is obligatory
for those who love in me and sit for me and those who exchange each other for
Me, and those who visit one another for Me)). [said by Ahmed and Albany].
On the authority of Anas: ((The
Messenger of God, may God bless him and grant him peace, used to visit the
Ansar, greet their children, and wipe their heads)); [Narrated by Al-Tirmidhi
(2696) in a similar manner, Al-Nasa’i in Al-Sunan Al-Kubra (8349), Ibn Hibban
(459), and the wording is his, and Al-Baghawi in Sharh Al-Sunnah (6/335)].
On the authority of Abdullah bin Amr
bin Al-Aas, may God be pleased with them both, he said: ((The Messenger of God,
may God bless him and grant him peace, said to me: O Abdullah bin Amr, Was
I not told that you fast during the day and pray at night? I said: Yes, O
Messenger of God. He said: Do not do that. Fast and break your fast, and get up
and sleep. Your body has a right over you, your eye has a right over you,
and your wife has a right over you, indeed, your visitor has a right over you.)
[Narrated by Al-Bukhari (1975) and Muslim (1159)].
Some questions and their answers
Mention the evidence from the Qur’an
and Sunnah that visits are obligatory in Islam?
Allah says
﴿يَا
أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتًا غَيْرَ بُيُوتِكُمْ حَتَّى
تَسْتَأْنِسُوا وَتُسَلِّمُوا عَلَى أَهْلِهَا ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ لَعَلَّكُمْ
تَذَكَّرُونَ * فَإِنْ لَمْ تَجِدُوا فِيهَا أَحَدًا فَلَا تَدْخُلُوهَا حَتَّى
يُؤْذَنَ لَكُمْ وَإِنْ قِيلَ لَكُمُ ارْجِعُوا فَارْجِعُوا هُوَ أَزْكَى لَكُمْ
وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ﴾ [النور:27،28].“
O you who have believed, do not enter
houses other than your own until you have become sociable and have greeted
their inhabitants that is better for you, so that you may remember, If you do
not find anyone there, do not enter it until you are given permission, and if
it is said to you, “Return,” then return. That is purer for you, and God is
Knowing of what you do” (An-Nur: 27, 28).
On the authority of Abu Hurairah, on
the authority of the Prophet - may God bless him and grant him peace -: “A man
visited a brother of his in another village, and God prepared for him an angel
on his way, When he came to him, he said, “Where do you want?” He said, “I want
a brother of mine in this town.” He said, “Do you have a favor that you wish
for, He said, “No, except that I loved him for the sake of God Almighty, He
said, “I am the Messenger of God to you, and that God has loved you as you
loved him.” [Narrated by Muslim].
What is the evidence that visiting
relatives is obligatory in Islam?
On the authority of Abu Hurairah, may
God be pleased with him, on the authority of the Prophet, may God’s prayers and
peace be upon him, who said: (Whoever believes in God and the Last Day,
let him maintain his ties of kinship) Narrated by Al-Bukhari (6138).
On the authority of Aisha, she said:
The Messenger of God, may God’s prayers and peace be upon him, said (the womb
is attached to the throne, saying: Whoever joins me, God will connect him, and
whoever cut off me, God will cut off him.) Narrated by Al-Bukhari (5). 989) and
Muslim (2555)
What are the benefits of visits?
The visiting relatives, neighbors,
friends, and other general Muslims; It is a means of strengthening
affection, uniting hearts, and strengthening ties, and through it, the
forgetful remembers, It alerts the heedless, teaches the ignorant,
relieves souls, alleviates misfortunes and sorrows, and other benefits hoped
for from visits,
Mention from the Qur’an or Sunnah
what supports that it is necessary to honor the guest?
On the authority of the Prophet, may
God’s prayers and peace be upon him, he ordered it and made it linked to belief
in God and the Last Day. He said: “whoever believes in God and the Last Day
should not harm his neighbor, and whoever believes in God and the Last Day, let
him honor his guest, whoever believes in God and the Last Day, let him speak
good or remain silent, “Narrated by Al-Bukhari and Muslim. - Whoever believes
in God and the Last Day should honor his guest.”
First: the guest etiquette
Bring your intention when visiting
On the authority of Abu Hurairah, on
the authority of the Prophet, may God bless him and grant him peace: (Indeed, a
man visited a brother of his in another village, and God provided for him, on
his way an angel, When he came to him, he said: Where do you want? He
said: I want a brother in this village, He said: Do you have a blessing that
you wish for, He said: No, except that I loved him for the sake of God
Almighty. He said: For I am the Messenger of God to you, that God has loved you
as you loved him for Him) Narrated by Muslim
(2567).
Set a visit time by phone or mobile
message
This is done by setting an
appointment for the visit via phone, mobile message, or similar means of
communication, He avoids the times when it is likely that the owner of the
house does not like anyone coming to him, as it is a time of rest, or a time
for studying for himself or his children...etc.
The visitor must sit in the place
specified by the house owner
Ibn Muflih, may God have mercy on
him, said: He should look at the custom of the owner of the house in this
regard, and it is not permissible for him to transgress it. Did the owner of
the house know that he was seating guests in any place, if there is a specific
place where the owner of the house usually sits and the guest sits, the visitor
sits there, if he is appointed and does not speak, then we look at the custom
of the place and sit there. If he has neither custom nor habit, then custom and
habit In that case, sitting without special permission is due to him obtaining
permission to enter. as long as he brought you into the house, this means that
you should choose a place and sit in it if the owner of the house does not have
custom or habit.
Only a pious person will enter your
house
On the authority of Abu Saeed Al-Khudri,
on the authority of the Prophet, may God’s prayers and peace be upon him, he
said: (Do not keep company with anyone but a believer, and let no one eat your
food except a pious one.) Narrated by Al-Tirmidhi (2395) and Abu Dawud (483). 2)
Al-Khattabi, may God Almighty have
mercy on him, said: “This only came about food for invitation, not food
for need, and that is because God Almighty said (And they feed food out of love
for Him to the poor, the orphan, and the captive), and it is known that their captives
were infidels, neither believers nor pious, but he warned against keeping
company with someone who is not pious, and discouraged mingling with him or
eating with him, for eating creates familiarity and affection in the hearts.
Avoid prohibited times for visiting
He does not go so much that his hosts
become dissatisfied with him, and the person does not prolong his absence in an
unusual way, so the connection is severed and affection disappears from the
hearts, On the authority of Abu Dharr, he said: The Messenger of God - may God
bless him and grant him peace - said: “O Abu Dharr, visit intermittently, you
will beloved more, [Narrated by Al-Tabarani with an authentic chain of
transmission], meaning: Visit sometimes and cut off other times.
He does not leave until he asks for
permission
On the authority of Ibn Omar, may God
be pleased with them both, he said: The Messenger of God - may God bless him
and grant him peace - said: “If one of you visits his brother and sits with
him, Do not get up until he asks for permission, and if one of you comes
to the council, let him greet, and if he wants to get up, let him greet, for
the first is not more deserving over the last.”
Going out with the visitor to the
door of the house It is polite for the head of the house to go out with
the visitor and accompany him to the door of the house. Abu Ubaid al-Qasim bin
Salam visited Ahmad bin Hanbal. Abu Ubaid said: when I wanted to stand up,
he stood with me. I said: Do not do it, Abu Abdullah, Al-Sha’bi said: “A complete
visit to the visitor is to walk with him to the door of the house and take his
passengers.”
He should not enter a room or the
like without his permission
Allah says
(
يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتًا غَيْرَ بُيُوتِكُمْ حَتَّى
تَسْتَأْنِسُوا وَتُسَلِّمُوا عَلَى أَهْلِهَا ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ لَعَلَّكُمْ
تَذَكَّرُونَ ، فَإِنْ لَمْ تَجِدُوا فِيهَا أَحَدًا فَلَا تَدْخُلُوهَا حَتَّى
يُؤْذَنَ لَكُمْ وَإِنْ قِيلَ لَكُمُ ارْجِعُوا فَارْجِعُوا هُوَ أَزْكَى لَكُمْ
وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ ) النور (27 - 28).
(O you who have believed, do not enter
houses other than your own until you have maintained sociable and greeted its
inhabitants, that is better for you, so that you may remember, but if you do
not find anyone therein, do not enter it until you are given permission. And if
it is said to you, “Return,” then return, it is purer for you, and God is
Knowing of what you do.” (An-Nur: 27-28).
Ask permission three times, with a
little time between them
There is an opportunity for the owner
of the house to open the door and give permission to enter. If the door does
not have a bell and requires knocking, knock politely if it is possible to
hear by knocking lightly, let him suffice, otherwise, according to need and
according to what is reasonable.
Permission form: greeting. Do I come
in
On the authority of Rabi’i, he said:
A man from Bani Amir told us that he asked permission to come to the Prophet,
may God bless him and grant him peace, while he was in a house, and he said:
Come in? Then the Prophet, may God bless him and grant him peace,
said to his servant: Go out to this man, So teach him how to ask a permission,
and say to him: Say peace be upon you, may I come in? t he man heard
him and said: Peace be upon you. Shall I come in? So the Prophet, may God
bless him and grant him peace, gave him permission, and he
entered.) Narrated by Abu Dawud (5177), and authenticated by Al-Albani in
“Sahih Sunan Abi Dawud” (3/270).
He does not face the door, but stands
to the right or left On the authority of Abdullah bin Busr, he said: (When
the Messenger of God, may God bless him and grant him peace, came to the door
of a people, he would not face the door, From the in front of it, but from its
right or left corner, And he says: Peace be upon you, peace be upon you.
That is because there were no curtains over the houses at that time.) Narrated
by Abu Dawud (5186).
On the authority of Huzayl, he said:
(A man came and stood at the door of the Prophet, may God bless him and grant
him peace, asking permission, So he stood at the door - facing the door - and
the Prophet, may God bless him and grant him peace, said to him: Thus - on
your behalf - or thus, for permission is only from seing.) Narrated by Abu
Dawud (5174), and authenticated by Al-Albani in “Sahih Sunan Abi Dawud” (3/269).
If the owner of the house asks:
Who? He says his known name and does not say me.
On the authority of Jabir bin
Abdullah, may God be pleased with them both, that he said: I came to the
Prophet, may God bless him and grant him peace, in repayment of a debt that my
father had owed, So I knocked on the door, and he said: Who is this? So, I
said: I am, He said: I am, I am as if he hated it.) Narrated by Al-Bukhari
(6250) and Muslim (2155).
If he is not given permission, let
him return and not get angry
“If the people of the house say to the
one asking for permission: Go back, he must go back, because God Almighty says:
(And if it is said to you, “Go back,” then return, for that is purer for you.)
some of the scholars wished that he asked permission from some of his friends
to say to him: Return, so that he may return, and he obtains the virtue of returning
mentioned in his saying: (It is purer for you); because what God said: It is
purer for us, there is no doubt that there is good and reward for us in it, And
knowledge is with God Almighty.” End. “Adwaa al-Bayan”
(6/202).
not sit with the host for a long time
A prolonged stay with the owner of
the house causes boredom and annoyance, the benefit of the visit is removed,
and the pleasure of meeting turns into boredom and burdensomeness, and
affection turns into hatred.
The Pray for the owner of the house
Among the supplications mentioned by
the Prophet, may God bless him and grant him peace, in this regard:
- (O God, feed whoever fed me,
and give drink to whoever gave me drink) Narrated by Muslim (2055).
- (O God, bless them in what You
have provided for them, and forgive them and have mercy on them) Narrated by
Muslim (2042)
- (The fasting people broke their fast
with you, and the righteous ate your food, May the angels’ blessings be upon
you.” Narrated by Abu Dawud (3854), and authenticated by Al-Albani in “Sahih
Sunan Abi Dawud” (2/459).
Not to looking at the private parts
of the house
And in the two Sahihs on the
authority of the Messenger of God - may God bless him and grant him peace - he
said: “If someone were to look at you without permission and you hit him with a
pebble and gouged out his eye, there would be no blame on you.”
Not to spy or eavesdrop on the
household
If the owner of the house gets up to
bring coffee, tea, or something else, he begins to look through the holes in
the doors at the people of the house and their sanctities, and there is no
doubt that this is one of the forbidden matters, God Almighty forbade spying,
and God Almighty said: “And do not spy,” and peace and blessings of God be upon
him said: “And do not spy” The noble prophetic directive came to gouge out the
eye of the person in this situation, and he has no blood money or retaliation.
Rather, his eye is wasted.
The visit must be free of legal
violations
Such as mingling, shaking hands with
foreign women, watching corrupt satellite channels, and other reprehensible
things.
The visit should be short the
visit should be short and brief, if the visit is not obligatory and is not
intended from a faraway place, because a long visit leads to boredom, wastes
time, makes the visitor burdensome, and may destroy his affection.
Because some people are harmful, you
see them sitting at the forge from the afternoon until the hour of sleep,
eating the leftovers of lunch, and perhaps taking a rest after eating in
people’s homes, then, after sunset, he sits for coffee and tea, waits until
dinner time, and then goes to visit someone else, as if he were in a hotel with
an open buffet.
Don't let your children mess around
in other people's homes So the man or woman brings their children to
visit, especially if there is no guidance and direction for the children before
the visit, as they may destroy, break, play and mess around in people’s homes,
they break and destroy him, and he does not leave his visit unless the family
members breathe a sigh of relief so that they are safe from the reproaches of
others and do not burden his visit.
That he does not lead the household
in their prayers
On the authority of Abu Attiya, who
said: Malik bin Al-Huwaith used to come to us in our prayer place and speak, so
one day the prayer came, so we told him to come forward? He said: Let some
of you come forward, so I can tell you why I don’t come forward, I heard the
Messenger of God, may God bless him and grant him peace, say: “Whoever visits a
people should not lead them in prayer, And let a man from among them lead
them.” [Authenticated by Al-Albani, and Al-Tirmidhi said This is a good
and authentic hadith, and this is acted upon according to most people of
knowledge, among the Companions of the Prophet, may God bless him and grant him
peace, and others, they said: The owner of the house is more deserving of the
Imamate than the visitor.
Do not give yourself free rein to ask
about the price of furniture or anything else
During his visit, the visitor may see
some of the good furniture and arrangement of the house, so he begins to ask
the owner of the house about the furniture, and its price, and other questions
and inquiries that may cause the homeowner to be embarrassed, which is not
appropriate for a Muslim. He, may God’s prayers and peace be upon him, said:
(Part of the goodness of a person’s Islam is his abandoning what does not
concern him
Second: the host etiquette
He should not raise his voice at the
guest or any of the household This is not polite or respectful, rather he
should lower his voice and muffle it.
To Fluent in his faces when they
receive them
Imam Al-Awza’i, may God have mercy on
him, was asked: What is honoring a guest? He said: Fluent face and good
speech.
To tell the guests something that
makes them happy
He speaks to them in a way that
pleases their souls He gives them good news
He should not remove the table before
the guests have had enough
It is not part of Islam to remove the
food while the guests are still eating, nor to look at the places of their food
while they are eating
not too silent in their presence
nor is he absent from
them Silence makes the guest feel that you are not welcome, and being
absent from them for a long period of time, even if to prepare food, it is
preferable to have a relative sit with them and not leave them alone
The host does not rush (guest) to
leave
but deposits him at the door of the
house
Indirect speech or standing after a
long visit
On the authority of Anas bin Malik,
may God be pleased with him, he said: “When the Messenger of God married Zainab
bint Jahsh, He called the people and they ate, then they sat talking, and it
was as if he was preparing to get up, but they did not get up, When he saw
that, he got up, and when he got up, those who got up got up, and three people
sat down, then the Prophet, may God bless him and grant him peace, came to
enter, and the people were sitting, Then they got up, so I went and came and
informed the Prophet, may God bless him and grant him peace - they had set off,
so he came and entered.) [agreed




Comments
Post a Comment