هل الإسلام ذكر حقوق للحيوانات Does Islam mention animal rights




قال تعالي
(وَما مِن دابَّةٍ فِي الأَرضِ وَلا طائِرٍ يَطيرُ بِجَناحَيهِ إِلّا أُمَمٌ أَمثالُكُم)
الآية انما تدل علي ان الله تعالي لم يغفل أي شيء في هذا الكتاب الخاتم، حتي دواب الأرض (الدابة: كل ما تدب علي الأرض بااربع قوائم أو أقل) والطيور وحتي الحشرات تعتبر من دواب الأرض وكلها أمم من الأمم التي خلقها الله عزوجل مثل امة الإنسان وأمة الجن والشياطين


1- حق الحيوان في الحياة
“من قتل عصفورًا بغير حق، فإنه سيُسأل عنه يوم القيامة. سيقول: ‘يا ربُّ، إن فلانًا قتلني بغير حق، ولم يقتلني لحاجة.'” رواه النسائي وابن حيان في صحيحه

التعليق 
للحيوان يوم القيامة الحق في استرداد حقه ممن ظلمه من الناس، قد يضحك بعض الناس من هذا ويهزأ به ، والحقيقة أن يوم القيامة ليس ببعيد فمن يموت تقوم قيامته ويبدأ حساب مؤقت ويري مقعده من نار أو جنة إلي قيام الساعة، فلا تظلم حتي عصفور، ولا تقول كالعامة إن الحياة لابد فيها من ظلم بعض الناس ليعيش آخرون، هذا لن ينفعك عند موتك مطلقا


2- الحق في جودة السلالة
قد نهى النبي -عليه الصلاة والسلام- إنزاء الحمار على الفرس؛ أي أن تتزاوج ذكور الحمير مع إناث الخيول لِتلِدَ البغال، فقد روي عن علي بن أبي طالب -رضي الله عنه- أنه قال: (أُهْدِيَتْ لِرسولِ اللَّهِ صلَّى اللَّهُ عليهِ وسلَّمَ بَغلةٌ، فرَكِبَها، فقالَ عليٌّ رضيَ اللَّهُ عنهُ لو حَمَلنا الحميرَ على الخيلِ، لَكانَ لَنا مثلُ هذِهِ، فقالَ رسولُ اللَّهِ صلَّى اللَّهُ عليهِ وسلَّمَ إنَّما يَفعلُ ذلِكَ الَّذينَ لا يعلَمونَ)

الشرح

وقد اختلف العلماء في كون هذا النهي يفيد الحرمة أم الكراهة
 وذلك أن نتاج هذا النزو هو البغل الذي هو أدنى من الخيل، فمنهم من قال بالحرمة لأنه استبدال الذي هو أدنى (البغل) بالذي هو خير (الخيل)، ومنهم من قال بالكراهة واعتبر أن ركوب النبي ﷺ للبغل دليل على الجواز، وحملوا هذين الحديثين على أنه كان خاصا وقت أن كانت الخيل قليلة في بني هاشم فلهذا نهي عنه، فلو كثرت الخيل فقد زالت العلَّة. وبين الفريقين أخذٌ وردٌ في هذا الموضوع، ولكن خلاصته أنهم متفقون على المنع إذا قَلَّت الخيل أو خيف انقطاع نسلها، كما أنهم متفقون -بطبيعة الحال- على أن الأفضل هو عدم إنزاء الحمر على الفرس، فهم إذًا متفقون على الحدِّ الأدنى وهو الحماية من الانقراض أو القلَّة، ويبدو أن الرأي القائل بالحرمة أرجح لعموم قول النبي ﷺ “إنما يفعل ذلك الذين لا يعلمون” ولأنه يجوز استعمال ما حُرِّم أحيانا كما نقل المباركفوري عن الطيبي قوله “لعلَّ الإنزاء غير جائز، والركوب والتزين به جائز، إنْ كان كالصور، فإنَّ عَمَلَها حرامٌ واستعمالها في الفرش والبسط مباح. قلتُ (المباركفوري): وكذا تخليل الخمر حرام، وأكل خلِّ الخمر جائز على رأي بعض الأئمة”


التعليق 
أنت خبير أن الغرب يفعل ذلك كثيرا (تزويج الفرس بالحمير لينتج البغال) وشبه ذلك محرم في الإسلام إلا إذا كانت الخيل كثيرة ولا يخاف علي نسلها أن ينقرض او ماشابه، وللكن لماذا يفعل ذلك الغرب؟ لأن الخيل حيوانات شريفة ونشيطة وقوية وبها صفات المقاتلة والتهور وخوض غمار الحروب والمسابقات بكل أريحية، والحمار عرف عنه بالخطأ انه من أغبي الحيوانات وهو العكس تماماً فهو من أذكي الحيوانات ويتسم بالعند والمثابرة، لذا البغال تأخذ كل ما هو حسن من السلالتين، فهي تتسم بالعند وتتسم بالقدرة علي التحمل وبها مخالب تستطيع أن تثبت علي الصخور والأماكن الوعرة مثل الجبال ، ولكنها عنيدة كما قلنا سابقا لذا يستخدمها المارينز الأمريكاني في جيشه وغيره بالطبع في الأماكن الوعرة كأفغانستان وغيرها ، فالحيوانات تستخدم في الغرب كثيرا في الحروب .


3- حق الحيوان في الرحمة

قال الألباني في “السلسلة الصحيحة”: أخبرنا رسول الله (صلى الله عليه وسلم) 
قائلاً: “من أراد أن يُرَحِّمَ فليُرَحِّمْ عُصْفُورًا، رَحِمَهُ اللهُ يومَ القيامة”

قال رسول الله -عليه الصلاة والسلام-
 (الرَّاحمونَ يرحمُهُمُ الرَّحمنُ تبارك وتعالى ارحَموا مَن في الأرضِ يَرحَمْكم مَن في السَّماءِ)

روى عبد الله بن عباس -رضي الله عنهما- أنه قال
(كنا مع رسولِ اللهِ -صلى اللهُ عليهِ وسلمَ- في سفرٍ، فانطلقَ لحاجتِه فرأينا حُمرةً معها فرخانِ فَأخذنا فَرْخَيْهَا، فجاءتِ الحمرةُ فجعلتْ تفْرِشُ، فجاء النبيُّ صلى اللهُ عليهِ وسلمَ فقال: منْ فجع هذه بِولدِهَا رُدُّوا وَلَدَهَا إليها) والحمرة؛ هي طائر يشبه العصفور

التعليق 
لا تحقرن من المعروف شيئا - هذا حديث رسول الله صلي الله عليه وسلم، فرحمتك بالصغير قبل الكبير سبيل لرحمة رب السماء لك، انت فقط لا تعلم ما تخبأه لك الأقدار، الحياة قصيرة ومؤلمة حقاً في بعض الأحيان، لذا يقال في الإسلام أنه من أراد أن يحفظه الله ممن فوقه من القادرين الغير محترمين لأقدار الله في خلقه - اي لا يرحمون الضعيف - فليرحم من هو اضعف منه في شيء فيحفظه الله ممن فوقه، وأوقات في هذه الحياة لا فوقك احد إلا الله ، هناك ناس قوية حقا، ولكن ليست اقوي من الله، وما يعلم جنود ربك إلا هو ، أضعف خلقه يسلطه عليك فتكون لا شيء مطلقا ، فقط تكون مجرد ذكري .


4- حق الحيوان في الرفق

وعن عائشة (رضي الله عنها) أنَّ النبي (صلى الله عليه وسلم) قال: يا عائشة، إن اللهَ رَفِيقٌ يحبُّ الرِّفقَ، ويُعطى على الرِّفقِ ما لا يُعطى على العُنفِ، وما لا يُعطى على ما سواه.” رواه مسلم.


وعن جرير أنَّ النبي (صلى الله عليه وسلم) قال: “من يمنع الرفق يمنع الخير.” رواه مسلم

التعليق 
حتي الجمادات تشعر ، مثل الطاولة، ومم خلقت الطاولة من الخشب مثلاً، إن كانت من شيء طبيعي فهي تشعر كما الأشجار من يتعامل معها بلطف أم لا، فما بال بالحيوان، أخي من حرم الرفق حرم الخير كله، العنف له دائرة تلف وتدور وترجع لصاحبها من حيث بدءها من نفس النقطة (جزاءا وفاقا) هي فقط مسألة وقت 


5- حق الحيوان في الطعام والشراب

عن سهل بن الحنظلية قال: “مرَّ رسول الله (صلى الله عليه وسلم) 
ببعيرٍ قد ارتطم ظهره ببطنه، فقال: ‘اتَّقوا الله في هذه البهائم المعجمة، فاركبوها واستئنسوا منها بالخير.'” رواه أبو داود.

عن أنس بن مالك رضي الله عنه
: روى أنس بن مالك عن النبي محمد صلى الله عليه وسلم قوله: “إن في البهائم لكم أجرًا"

عن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله صلي الله عليه وسلم قال
 (بينما رجل يمشى بطريق اشتد عليه العطش فوجد بئرًا فنزل فيها فشرب ثم خرج، فإذا كلب يلهث يأكل الثرى من العطش! فقال الرجل: لقد بلغ هذا الكلب من العطش مثل الذي بلغ مني، فنزل البئر فملأ خفهُ ماءً ثم أمسكه بفيه حتى رقى فسقى الكلب! فشكر الله له، فغفر له! فقالوا: يا رسول الله إن لنا في البهائم أجرًا؟ فقال: في كل كبد رطبة أجر)

فقد روى مسلم في صحيحه بسنده أن رسول الله صلي الله عليه وسلم قال
 (عذبت امرأة - أي دخلت النار - في هرة سجنتها حتى ماتت؛ لا هي أطعمتها وسقتها إذ هي حبستها، ولا هي تركتها تأكل من خشاش الأرض)

التعليق 
ومن احياها فكأنما احيا الناس جميعا؟ هذا في حق الدواب والإنسان والطير وغيره من الكائنات، احياءك لمن اوشك علي الموت بالطعام والشراب من الحيوان لا يضيع وليس غير منظور من قبل الله تعالي 



6- حق الحيوان في منع التعذيب والإيذاء غير المبرر

قال النبي محمد صلى الله عليه وسلم: “من لا يرحم لا يرحم”
عن أبي هريرة رضي الله عنه: قال النبي صلى الله عليه وسلم: “لَا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى تُؤْتَى الذِّئْبَ حَقَّهَا مِنَ الْغَنَمِ، فَيُقَالُ لَهَا: انْقَضِّي”

روى عبد الله بن جعفر -رضي الله عنهما-، أن النبي -عليه الصلاة والسلام-
(دخلَ حائطًا لرَجُلٍ مِن الأنصارِ فإذا جَملٌ، فلَمَّا رأى النَّبيَّ صلَّى اللَّهُ علَيهِ وسلَّمَ حنَّ وذرِفَت عيناهُ، فأتاهُ النَّبيُّ صلَّى اللَّهُ علَيهِ وسلَّمَ فمَسحَ ذِفراهُ فسَكَتَ، فقالَ: مَن ربُّ هذا الجَمَلِ، لمن هذا الجمَلُ؟ فَجاءَ فتًى منَ الأنصارِ فَقالَ: لي يا رسولَ اللَّهِ فَقالَ: أفلا تتَّقي اللَّهَ في هذِهِ البَهيمةِ الَّتي ملَّكَكَ اللَّهُ إيَّاها؟ فإنَّهُ شَكا إليَّ أنَّكَ تُجيعُهُ وتُدئبُهُ)


وقد ثبت أن رسول الله صلي الله عليه وسلم
 نهى أن تُصْبَر البهائم؛ أي: تحبس حتى تموت

 ونهى - كذلك - عن اتخاذها غرض
اتخاذ شيء فيه الروح غرضًا؛ أي: تثبيته وجعله هدفًا للتدريب على الرماية والقنص


وروى مسلم في صحيحه بسنده أن ابن عمر رضي الله عنهما 
مرّ بنفر قد نصبوا دجاجة يترامونها، فلما رأوا ابن عمر تفرقوا عنها فقال ابن عمر: من فعل هذا؟! إن رسول الله صلي الله عليه وسلم لعن من فعل هذا

التعليق 
تعذيب الحيوان من اجل متعة زائلة ، تراه يتعذب امامك وانت تضحك بملأ فيك، هذا اضحوكة بالله العظيم، يقولون في المثل العربي: البرة بمن يضحك في النهاية ، ارنا ابتسامتك الحلوة يوم القيامة 


7- حق الحيوان في الذبح برحمة
عن عائشة رضي الله عنها: روت عائشة أن النبي صلى الله عليه وسلم قال
 “إن الله كتب الإحسان على كل شيء، فإذا قتلتم فأحسنوا القتلة، وإذا ذبحتم فأحسنوا الذبحة”٤، مما يظهر أن الرفق والإحسان مطلوبين أثناء الذبح والقتل

التعليق 
من قضاء الله وقدره علي الحيوانات أن تكون مسخرة للإنسان، فيأكل منها ويشرب من البانها، ويسخرها مشيا وتعليما وتدريبا، وليست كل الحيوانات مسخرة، فتري جمل كبير يقوده في الصحراء طفل بدوي لا يتعدي عمره 3 سنوات، وتري ثعبان لا يستطيع ان يدربه اشجع الشجعان، هي سنة الله في أرضه أن خلق الإنسان وسخر له كل ما يستطيع أن ينفذ مهمته في أرضه ألا وهي التعمير والعبادة لله رب العالمين 


8 - 9 - 10 -الحق في عدم الوسم - الضرب - المثلة

الوسم
العلامة توضع في وجه الحيوان أو اي مكان بجسده وهي تكوي بالنار أو الليزر، وفي الغالب لن يستخدموا ليزر للحيوان، فهو كي بالنار 

الضرب 
الضرب المبرح ، كما يفعل البعض مع الحمار عندما لا يطيق الحمولة الكبيرة ، أو عند الذبح يرمي بالحيوان ليأخذ من بعده، وهي نوع من اثبات القدرة علي من هو دونك 

المثلة
 هي قَطَعَ بعضَ أجزاء الحيوان كالأُذنِ والأَنفِ وغيرِها


قال رسول الله -عليه السلام-
(أمَا بَلَغَكُمْ أنِّي لَعنْتُ مَن وسَمَ البَهيمةَ في وجْهِها، أوْ ضَرَبَها في وجْهِها)

 روى عبد الله بن عمر -رضي الله عنهما- أنه قال
(لعَنَ اللهُ مَنْ مَثَّلَ الحيوانَ)

التعليق 
قدرتك اليوم قد تفقدها غداً، ليست بقوة العضلات، فأكثر المرضي علي السرائر البيضاء كانوا من ذوات من يلعب كمال الأجسام، إن البلاء إذا حل بالإنسان حل عليه من منبت قوته ومما يخاف عليه اكثر شيء، فلا تظلمن حيواناً أعجما لا يشتكي قوتك عليه إلا لله تعالي، والله تعالي لعلمك فقط لا يغفل ولا ينان ولا ينسي ومن كلامه سبحانه وتعالي (أحصاه الله ونسوه) 


11- حق الحيوان في عدم التعذيب بالنار

قال ابن مسعود رضي الله عليه: كنّا في سفر فرأى رسول الله صلي الله عليه وسلم
 قرية نمل قد حرقناها؛ فقال: من حرّق هذه؟ قلنا: نحن، قال: (إنه ينبغي ألا يعذب بالنار إلا رب النار)

التعليق 
النمل تحديداً لا يحرق بالنار ، اقرأ هذا الكلام العلمي 
تأثيرات اضطرابات الحرائق على وفرة النمل وتنوعه: تحليل تلوي عالمي: أجرينا تحليلًا تلويًا لتأثيرات الحريق على وفرة النمل وتنوعه ألفا بناءً على البيانات المنشورة على مدى السنوات السبعين الماضية. بشكل عام، قللت الحرائق من تنوع النمل بنسبة 18٪، ولكن لم يكن لها تأثير على وفرة النمل كان هناك تباين كبير في تأثير الحريق على تنوع النمل بين أنواع النباتات المختلفة. قللت الحرائق بشكل كبير من تنوع النمل في الغابات - وخاصة في الغابات الاستوائية ينما لم يحدث ذلك في الصحاري والمراعي والسافانا وبالمثل، كان للحريق تأثير سلبي قوي على تنوع النمل في المواقع التي يكون فيها نادرًا، ولكنه لم يؤثر بشكل كبير على التنوع حيث يكون ظاهرة متكررة. هناك أدلة على أن حرائق الغابات في الغابات لها تأثير سلبي أقوى على تنوع النمل من الحرق الموصوف. بالإضافة إلى ذلك، وجدنا اختلافات ذات دلالة إحصائية هامشية في تأثير الحريق على وفرة وتنوع نمل الغابات بين الدراسات التي أخذت عينات من النمل في أوقات مختلفة بعد الحريق، أو التي أخذت عينات من النمل من طبقات تربة مختلفة. في المقابل، لم تؤثر الحرائق بشكل ملحوظ على وفرة أو تنوع نمل السافانا، واستمر هذا حتى بعد مراعاة الموقع الجغرافي للدراسة، ومجتمع النمل المُستَطلَع عليه، والوقت الذي انقضى منذ الحريق، ونظام الحرائق. إجمالاً، تشير نتائج دراستنا إلى أن نوع الموطن مؤشر مهم على استجابات مجتمع النمل للحرائق. ومع ذلك، حتى داخل موطن معين، كانت التأثيرات المُبلَّغ عنها متفاوتة للغاية بين الدراسات التي خضعت للمراجعة، مما يدل على الطبيعة الفريدة لتأثيرات الحرائق على النمل.

الشاهد 
كما قلنا أعلي ان النمل تحديداً لا يحرق بالنار، وفي دراسة اخري، في الأماكن التي حرقت بها موائل النمل تتحول النمل إلي كبير جداً ومؤذي ويسمي نمل عملاق ويعتبر وكأنه نوع من الا،واع الغازية التي وجودها مؤذي أذية غير عادية للنبات والحيوان بل وللنبات وله تأثير سلبي علي الإنسان، حيث تظهر البكتريا والطفيليات والفيروسات في النبات التي لم يعرفها الإنسان من قبل هذا التاريخ، فمن علم رسول الله صلي اله عليه وسلم بهذا ؟ صلي اللهم علي محمد وعلي آل وصحبه وسلم. 


دعنا الآن نتعلم بعض الشيء عن حقوق الحيوان كإعلان الأمم المتحدة له 

إعلان حقوق الحيوان (2018)
المادة 1
يجب الحفاظ على البيئة الطبيعية للحيوانات التي تعيش بحرية، بحيث تتمكن من العيش والتطور وفقًا لاحتياجاتها، مع الحفاظ على بقاء الأنواع دون تعريضها للخطر.

المادة 2
لأي حيوان ينتمي إلى نوع ثبتت قدرته على الإحساس علميًا الحق في احترام هذه القدرة.

المادة 3
يجب على المسؤولين عن هذه الرعاية ضمان السلامة الفسيولوجية والسلوكية للحيوانات الحساسة التي تُوضع تحت حراسة الإنسان.

المادة ٤
تُحظر جميع أعمال القسوة.
تُحظر جميع الأعمال التي تُسبب الألم والمعاناة والقلق للحيوان دون ضرورة.

المادة ٥
يُحظر قتل أي حيوان دون مبرر. إذا كان قتل الحيوان مبررًا، فيجب أن يكون فوريًا وغير مؤلم، وألا يُثير القلق.

المادة ٦
لا يجوز لأي هندسة وراثية أو انتقاء وراثي أن يُعرّض سلامة أي حيوان أو قدرته على الرفاهية للخطر.

المادة ٧
تكفل الحكومات أن يُؤدي التعليم إلى احترام هذا الإعلان.

المادة ٨
يُنفّذ هذا الإعلان من خلال المعاهدات الدولية والقوانين واللوائح المعمول بها في جميع الدول أو مجتمعات الدول.
God Almighty said
(وَما مِن دابَّةٍ فِي الأَرضِ وَلا طائِرٍ يَطيرُ بِجَناحَيهِ إِلّا أُمَمٌ أَمثالُكُم)
 "There is no creature on earth or bird that flies with its wings except that they are communities like you." This verse indicates that God Almighty has not neglected anything in this final book, even the animals of the earth (a creature: anything that moves on the earth with four legs or less), birds, and even insects are considered among the animals of the earth, and they are all communities among the nations created by God Almighty, such as the human community, the jinn, and the devils.


1- The Right of Animals to Life
“Whoever kills a bird unjustly will be questioned about it on the Day of Resurrection. It will say, ‘O Lord, so-and-so killed me unjustly, and he did not kill me for a need.’” Narrated by al-Nasa’i and Ibn Hayyan in his Sahih.

The Comment
On the Day of Resurrection, an animal has the right to reclaim its rights from the people who wronged it. Some people may laugh at this and mock it. The truth is that the Day of Resurrection is not far away. When someone dies, their resurrection is held, a temporary reckoning begins, and they are shown their place in Hell or Paradise until the Day of Judgment. So do not wrong even a bird, and do not say, as the common people do, that life requires wronging some people so that others may live. This will not benefit you at all when you die.

2- The right to a quality lineage
The Prophet - may God bless him and grant him peace - forbade the mating of a donkey to a horse. That is, male donkeys mate with female horses to produce mules. It was narrated on the authority of Ali ibn Abi Talib (may Allah be pleased with him) that he said: “A mule was given to the Messenger of Allah (peace and blessings be upon him), and he rode it. Ali (may Allah be pleased with him) said, ‘If we were to ride donkeys on horses, we would have the same as this.’ The Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) said, ‘Only those who do not know do that.

The Comment 
Scholars have differed as to whether this prohibition indicates prohibition or dislike.
This is because the offspring of this mating is a mule, which is inferior to a horse. Some of them say it is prohibited because it replaces something inferior (a mule) with something better (a horse). Others say it is disliked and consider the Prophet (peace and blessings be upon him) riding a mule to be evidence of… Permissibility, and they interpreted these two hadiths as meaning that it was specific to a time when horses were few among the Banu Hashim, and that is why it was prohibited. If horses became numerous, the reason would be removed. There is some back and forth between the two groups on this issue, but the gist is that they agree on the prohibition if the number of horses is small or there is a fear that their offspring will be cut off. They also agree, of course, that it is better not to breed donkeys with horses. They therefore agree on the minimum, which is protection from extinction or scarcity. It seems that the opinion that says it is forbidden is more likely due to the generality of the Prophet’s saying, peace and blessings be upon him, “Only those who do not know do that,” and because it is permissible to use what is forbidden sometimes, as al-Mubarakfuri reported from al-Tayyibi, who said, “Perhaps breeding is not permissible, but riding and adorning oneself with it is permissible, if it is like pictures, because making them is forbidden and using them in furnishings and rugs is permissible.” I (al-Mubarakfuri) said, “And also, making vinegar into wine is forbidden, and eating wine vinegar is permissible according to the opinion of some imams.

3- The Right of Animals to Mercy
Al-Albani said in “As-Silsilah As-Saheehah”: The Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) told us: “Whoever wants to show mercy, let him show mercy to a bird, and Allah will have mercy on him on the Day of Resurrection.”

The Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) said:
(The merciful will be shown mercy by the Most Merciful, the Blessed and Exalted. Be merciful to those on earth, and the One in the heavens will have mercy upon you.)

Abdullah ibn Abbas (may Allah be pleased with him) narrated that he said:
(We were with the Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) on a journey. He set out to relieve himself, and we saw a red-headed bird with two chicks. We took her two chicks. The red-head came and began to lay eggs. The Prophet (peace and blessings be upon him) came and said: Who has bereaved this bird of its young? Return her offspring to her. The redbird is a bird similar to a sparrow.

The Comment
Do not despise any good deed - this is a hadith of the Messenger of Allah, may Allah bless him and grant him peace. Your mercy to the young before the old is a path to the mercy of the Lord of the Heavens for you. You alone do not know what fate has in store for you. Life is short and sometimes truly painful. Therefore, it is said in Islam that whoever wants Allah to protect him from those above him who are powerful and do not respect Allah's decrees in His creation - that is, they do not have mercy on the weak - should have mercy on those who are weaker than him in some way, and Allah will protect him from those above him. There are times in this life when no one is above you except Allah. There are people who are truly strong, but none are stronger than Allah. Only He knows the soldiers of your Lord. He empowers the weakest of His creation over you, and you become absolutely nothing, merely a memory.

4- The Right of Animals to Kindness
On the authority of Aisha (may Allah be pleased with her), the Prophet (peace and blessings be upon him) said: “O Aisha, Allah is kind and loves kindness. He rewards kindness in return for kindness, which He does not reward for harshness or for anything else.” Narrated by Muslim.

On the authority of Jarir, the Prophet (peace and blessings be upon him) said: “Whoever denies kindness denies goodness.” Narrated by Muslim.


The Comment
Even inanimate objects feel, such as tables. Tables are made of wood, for example. If they are made of natural materials, they feel, just like trees, whether they are treated kindly or not. So what about animals? Brother, whoever is deprived of kindness is deprived of all goodness. Violence has a circular cycle that continues and returns to its owner from the same point where it began (reward and punishment). It is only a matter of time.


5- Animals' Right to Food and Drink
On the authority of Sahl ibn al-Hanzaliyyah, who said: "The Messenger of God (peace and blessings be upon him) passed by a camel whose back had slammed into its stomach. He said: 'Fear God regarding these mute animals. Ride them and seek their goodness.'" Narrated by Abu Dawud.

On the authority of Anas ibn Malik, may God be pleased with him
 Anas ibn Malik narrated on the authority of the Prophet Muhammad, may God bless him and grant him peace, that he said: “Indeed, there is a reward for you in treating animals.”

On the authority of Abu Hurairah, may God be pleased with him, that the Messenger of God, may God
bless him and grant him peace, said: “While a man was walking along a path, he became extremely thirsty. He found a well, so he went down into it and drank. Then he came out and saw a dog panting and eating dirt from thirst! The man said: ‘This dog has become as thirsty as I have become.’ So he went down into the well, filled his shoe with water, held it in his mouth, climbed up, and gave the dog water to drink. God thanked him for that and forgave him. They said: ‘O Messenger of God, do we have a reward for treating animals?’ He said: ‘In every moist liver there is a reward.’”

Muslim narrated in his Sahih with his chain of transmission that the Messenger of God, may God bless him and grant him peace, said: “A woman was punished—that is, she entered Hell—because of a cat she imprisoned until it died. She neither fed it nor gave it water when she imprisoned it, nor did she let it eat from the vermin of the earth.”

The Comment 
And If he revives one, it is as if he revived all of humanity. This applies to animals, humans, birds, and other creatures. Your reviving of an animal that is on the verge of death with food and drink is not wasted and is not unseen by God Almighty

6- The Right of Animals to Prevent Unjustified Torture and Harm
The Prophet Muhammad (peace and blessings be upon him) said: “He who does not show mercy will not be shown mercy.”

On the authority of Abu Hurairah (may Allah be pleased with him)
 the Prophet (peace and blessings be upon him) said: “The Hour will not come until the wolf is given its due share of the sheep, and it is said to it, ‘Stop!’”

Abdullah ibn Ja’far (may Allah be pleased with him) narrated that the Prophet (peace and blessings be upon him)
entered the garden of an Ansar man and saw a camel. When he saw the Prophet (peace and blessings be upon him), he yearned and tears welled up in his eyes. The Prophet (peace and blessings be upon him) came to him and stroked his back, and he remained silent. He then said, “Who is the owner of this camel? Whose camel does this camel belong to?” Then a young man from the Ansar came and said, "O Messenger of God, what do you do with me?" He said, "Do you not fear God regarding this animal that God has given you control over? It has complained to me that you starve it and overwork it."

It has been proven that the Messenger of God (peace and blessings be upon him) forbade the confinement of animals, meaning that they should be kept in captivity until they die.

He also forbade using them as targets
Making something with a soul a target, meaning that it should be fixed and made a target for training in archery and hunting.

Muslim narrated in his Sahih with his chain of transmission that Ibn Umar (may God be pleased with him) passed by some people who had set up a chicken to shoot at. When they saw Ibn Umar, they dispersed. Ibn Umar said, "Who did this?!" The Messenger of God, may God bless him and grant him peace, cursed those who did this.

The Comment
Torturing an animal for fleeting pleasure. Watching it suffer before your eyes while you laugh heartily is a joke to God Almighty. The Arabic proverb says: "the best is for the one who laughs last." Show us your sweet smile on the Day of Judgment.

7- The Right of Animals to be Slaughtered Mercifully
On the authority of Aisha (may Allah be pleased with her): Aisha narrated that the Prophet (peace and blessings be upon him) said:
"Allah has prescribed kindness in all things. So when you kill, kill in the best way, and when you slaughter, slaughter in the best way."4 This demonstrates that kindness and kindness are required during slaughtering and killing.

The Comment
It is part of Allah's decree and predestination that animals are subservient to humans, so that they may eat from them and drink their milk, and be guided to walk, teach, and train them. Not all animals are subservient. You see a large camel led in the desert by a Bedouin child no more than three years old, and you see a snake that even the bravest of the brave cannot train. It is Allah's law on Earth that He created man and subjected to him everything that enables him to carry out his mission on Earth, which is to cultivate and worship Allah, Lord of the Worlds.

8 - 9 - 10 - The Right Not to Be Branded - Striking - Mutilation

Branding
A mark is placed on an animal's face or any other part of its body, and it is branded with fire or a laser. Usually, lasers are not used on animals; they are branded with fire.

Beating
Severe beating, as some do with a donkey when it can't bear the heavy load, or when slaughtering, throwing the animal away for others to follow. It is a form of demonstrating one's power over those below you.

Mutilation
Is cutting off parts of an animal, such as the ear, nose, etc.

The Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) said:
"Have you not heard that I cursed whoever brands an animal on its face or strikes it in its face?"

Abdullah ibn Umar (may Allah be pleased with him) narrated that he said:
"Allah has cursed whoever mutilates an animal."

The Comment
Your power today has Check it out tomorrow, it is not about muscle strength, most of the patients on white beds were bodybuilders, if a calamity befalls a person, it befalls him from the source of his strength and from what he fears most, so do not wrong a dumb animal that does not complain about your strength over him except to God Almighty, and God Almighty, for your information only, does not neglect, nor complain, nor forget, and among His words, glory be to Him, the Most High, is (God has counted them, and they have forgotten them)


11- The Right of Animals Not to be Tortured by Fire
Ibn Mas'ud (may Allah be pleased with him) said: We were on a journey when the Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) saw an ant village that we had burned. He asked, "Who burned this?" We said, "We did." He said, "No one should be tortured by fire except the Lord of Fire."

The Comment
Ants, in particular, should not be burned by fire. Read this scientific statement.

The Effects of Fire Disturbances on Ant Abundance and Diversity: A Global Meta-Analysis: We conducted a meta-analysis of the effects of fire on ant abundance and alpha diversity based on published data over the past 70 years. Overall, fires reduced ant diversity by 18%, but had no effect on ant abundance. There was considerable variation in the effect of fire on ant diversity across different plant species. Fires significantly reduced ant diversity in forests—especially in tropical forests—while not in deserts, grasslands, and savannas. Similarly, fire had a strong negative effect on ant diversity in locations where it is rare, but did not significantly affect diversity where it is a frequent phenomenon. There is evidence that forest fires have a stronger negative impact on ant diversity than prescribed burning. Furthermore, we found marginally significant differences in the effect of fire on forest ant abundance and diversity between studies that sampled ants at different times after the fire, or that sampled ants from different soil layers. In contrast, fires did not significantly affect the abundance or diversity of savanna ants, and this persisted even after controlling for the geographic location of the study, the ant community surveyed, the time since the fire, and the fire regime. Overall, the results of our study indicate that habitat type is an important predictor of ant community responses to fire. However, even within a given habitat, the reported effects were highly variable across the reviewed studies, demonstrating the unique nature of fire effects on ants. Witness

As we mentioned above
The ants in particular are not burned by fire. In another study, in areas where ant habitats have been burned, ants turn into extremely large and harmful insects called giant ants. These ants are considered an invasive species whose presence is unusually harmful to plants and animals, and even to plants, and have a negative impact on humans. Bacteria, parasites, and viruses appear in plants that were previously unknown to humans. Who taught the Messenger of God, may God bless him and grant him peace, this? May God bless Muhammad and his family and companions.

Let's now learn a little about animal rights as defined by the United Nations Declaration on the Rights of Animals.

The Declaration of the Rights of Animals (2018)

Article 1
The natural environment of free-living animals must be preserved so that they can live and develop according to their needs, while preserving the survival of the species without endangering it.

Article 2
Any animal belonging to a species whose capacity for sentience has been scientifically proven has the right to respect for that capacity.

Article 3
Those responsible for such care must ensure the physiological and behavioral well-being of sentient animals in human care.

Article 4
All acts of cruelty are prohibited.
All acts that cause unnecessary pain, suffering, or anxiety to animals are prohibited.

Article 5
No animal shall be killed without justification. If killing an animal is justified, it must be immediate, painless, and not cause anxiety.

Article 6
No genetic engineering or selection may jeopardize the safety or well-being of any animal.

Article 7
Governments shall ensure that education leads to respect for this  Declaration. 

Article 8
This Declaration shall be implemented through international treaties and the laws and regulations in force in all states or communities of states.

 The Links 

https://link.springer.com/article/10.1007/s10531-016-1234-3 

https://www.fondation-droit-animal.org/la-fondation/declaration-des-droits-de-lanimal/declaration-of-animal-rights-en/

Comments

المشاركات المميزة


أحكام العائلة The Family provision